Gå til innhold
Arkivverket

[#60266] Hvem var foreldrene til Ane Marthe?


Gjest Mette Fausko
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Fausko

Er det noen som vet noe om foreldrene til Ane Marthe ,deres opphav og hvor de var født? etter det jeg vet ble ikke foreldrene gift. Ane Marthe ble gift m. Knud Knudsen ( Opdal/ Hungnes?)i 1865.Lurer også på hans opphav.Hans foreldre var Knut Knutsen og Berte Sivertsdatter,de var heller ikke gift. Mvh. MettePermanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Mette du burde ha lagt inn alle opplysningene du har. Det er ganske håpløst å hjelpe når du skriver så lite som du har gjort her. Om du har dåpen til Knud Knudsen også hadde det jo vært greit om du la inn en lenke til den her. På den måten vet man hva som allerede er funnet, og har dermed bedre grunnlag for å lete videre, og så slipper man unødig dobbeltarbeid.Vielsen til Knud og Ane Marthe Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Dåpen til Knud Knudsen ,født 11 des 1839,døpt 9 feb 1840. Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kleive i Bolsøy, Ministerialbok nr. 557A01 (1818-1843), Fødte og døpte 1840, side 162-163. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16057&idx_id=16057&uid=ny&idx_side=-84>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vielsen mellom Ingebrigt og Sissel i 1853, nr.8 Lenke . Og da kan det vel neppe være hun som var moren til Ane Marthe selv om hun, bortsett fra alder, passet veldig godt inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Takk for alle innspill,det var dumt av meg å ikke legge inn lenke til Knut.Har mer eller mindre gitt opp å finne ut noe mer, kanskje bygdebøker kan være noe hjelp.Har sett i Bolsøy boka,der fant jeg Iver Hungnes som var Knuds fadder,under Opdal fant jeg ingen opplysninger .Har dere noe tips hvor jeg kan lete? Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ren spekulasjon. Nå har jeg lett igjennom konfirmerte i Aukra fra 1818 og kun funnet 2 Sissel:Aukra konf.1837 nr.30: Sizel Arnesdt. Røseth, f.mai 1817 (ikke krk.bok fra mai.Aukra konf.4/10 1835: Sezil Johnsdt. Aadndal, f.mars 1818.Ang. Sezil (1835) f.1/3-8/3 1818 Jon Jonsen indre Hoem og Anne Gundersdt. Aandal. I 1801 på indre Hoem bor det 2 brødre Jon og Ole Jonsen(fadder ved dåpen), og moren deres heter Sezil Larsdt. Et merkelig sammentreff eller kan feil bror stå oppført som far, eller feil etternavn på Sissel i 1835?Men først nå ser jeg at Knud Rasmusen Sylte er fadder ved Ane Marthes dåp i 1835. Og da blir det vel noe annet. Konf. 9/10 1825 Aukra,Vågøy nr.5 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16067&idx_id=16067&uid=ny&idx_side=-170>LenkeDåp Skjærtorsdag(4/4) 1806 Aukra, v.side: Zedzil,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Vielsen mellom Knud Knudsen og Ane Martha Olsdatter Rødsæt viste at hun var født i Fræna,og alderen på Ane Marthe var 30 år,og på Knud var alderen 26 år .Ane Marthe's far het Ole Knudsen og Knud's far het Knud Knudsen.Angående dåpen til Knud Knudsen ,født 11 des 1839(innlegg 4): Faren står som Knud Knudsen Mausethbø(?).. Samme dåp,fra klokkerboken.Der kalles faren Knud knudsen Mauseth. Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kleive i Bolsøy, Klokkerbok nr. 557C01 (1818-1862), Fødte og døpte 1840, side 126-127. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16060&idx_id=16060&uid=ny&idx_side=-65>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Ikke rart jeg ikke har skjønt sammenhengen, har lest Mauseth som Mariseth.Du har nok rett vielse i 1847 mellom knut og Ingeborg,der dukker også navnet Hungnes opp igjen,lurer på hvorfor han kaller seg det, når faren kaller seg Mauseth.Uansett her var det mye å ta tak i,takk for all hjelp. mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Husker ikke hvem hva hvor i farten. Faren kalte seg vel Mauset fordi han bodde der, og sønnen Knud kalte seg kanskje Hungnes fordi han bodde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.