Gå til innhold
Arkivverket

[#60279] Hvor var stedet/gården Sand i Moss, Østfold


Gjest Laila Semming Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Semming Hynne

HeiJeg lurer på om noen vet noe om Sand i Moss. Denne personen bodde på dette stedet nr 2 side 276 Erik Olsen LenkeVar det et gårdsbruk eller en bygård. Kan ikke finne den i FT-1801 for Moss.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje dette er Erik i 1801 Lenke I Tune 1801 finnes det gårder som het Næss u/Sande, Sandengen, Sand Engen, Gamle Sand, Sandtangen pl. og Sandbeck pl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei Berit og Ann-MaryTusen takk for innspillene deres.Innlegg 2: Det kunne fort vært den samme Erik, men 'min' Erik bodde da på gården Rød i Moss:-) Forslagene om plassene i Tune var et godt tips. Det var vel ikke så lang avstand derfra til Moss kanskje. (Geografi er ikke min sterkeste side dessverre) Men ville de ikke da bli begravd i Tune?Innlegg 3 og 4: Kanskje disse to stedene er nærmere svaret. Jeg kikket både forover og bakover i kirkeboken over døde, og fant at det var ganske mange som bodde på Sand. Hovedtyngden blant de døde bodde i Moss, men veldig mange bodde også på Sand. Det var også noen av de døde som bodde på Radet og Gjeløen, men ikke så mange som på de andre to stedene.Ut fra dette tror jeg kanskje at Sand var et større område som lå under Moss, og ikke en gård som jeg trodde.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Sand i Moss er det området hvor kanalen er idag. Værlesanden var området på sydsiden mot Værlen. Disse områdene ble innlemmet i Moss i 1840. Var tidligere i Rygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er et stort sprik i alder ang. Erik Olsen. I 1801 var han 60 år, og da han døde i 1827 var han 95 år. Jeg går ut fra at du er helt sikker på at du har riktig mann ved begge årstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei igjenBerit: Takk skal du ha for hjelpen. Ja, jeg er helt sikker på at det er riktig mann som jeg finner på Rød i 1801. Dette ut fra hans kone og barn. Hans kone døde forøvrig 1818 på Sand. Ofte er det feil alder ført opp både ved død og i folketellingene har jeg erfart.Knut: Tusen takk for opplysningen om hvor Sand ligger. Du skriver at det tidligere lå under Rygge. Jeg er ute etter om det er noe skifte etter dette paret, men da må jeg kanskje se på Rygge og ikke Moss?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.