Gå til innhold
Arkivverket

[#60284] Hjelp til oppslag i Folldal bygdebok


Gjest Ingebjørg Romulslie
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingebjørg Romulslie

I 1824 får, iflg. Innsetboka, Hans Jørgensen Strømhaug fra Folldal et uekte barn med Sølvi Olsdt. Bergmellem (1797-1874). Men det står ikke flere opplysninger om ham.Under Tynset finner jeg bare Strømhaug i ft 1900 og det er da snakk om et forpaktet jordstykke under Strømshoved gnr. 128. I ft 1801 finner jeg ingen gårder under Tynset med 'Strøm' i. Jeg finner heller ingen Hans Jørgensen. Det er en Jørgen Jørgensen Haugen på Gard 475 Lenke som kanskje kandidat til å være Hans sin far?Er det noen som kan se etter om det står noe om Hans Jørgensen under Strømhaug?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Glemte å si at jeg ikke har funnet noen dåp til den uekte datteren Ingeborg i 1824 på Innset. Skal lete videre i krkb. i Folldal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Gnr. 130 bnr. 3 Strømhaugen (Folldalsboka b. 2 side 97 f):Hans Jørgensen f. 1/4-1790.Foreldre: Jørgen Pedersen (1749-1795) og Kirsti Eriksdatter (1749-1808?). (Kirsti Siversdatter i 1801)Det står ingenting om hvor Hans ble av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Supert! Tusen takk for hjelpen! Jeg finner ikke Ingeborg døpt i Folldal heller.. Og leter fortsatt etter Hans i 1801. Litt lettere nå da jeg vet han er født i 1790 :)Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Her er det Uekte barnet Ingeborg,døpt 15 aug 1824 : [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100085368508&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeKONFIRMASJONEN til Ingebor Hansdatter, i 1839: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Kvikne, Ministerialbok nr. 4 (1815-1840), Konfirmerte 1839, side 520-521. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Dåpen til Ingeborg Hansdatter,fra kirkeboken,Født 19 juli og døpt 15 aug 1824: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Kvikne, Ministerialbok nr. 4 (1815-1840), Fødte og døpte 1822-1825, side 52-53. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9232&idx_id=9232&uid=ny&idx_side=-27>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Pussig! Ved begravelsen hennes i 1900 står det at hun var født 19.7.1824. Kan 15. August være dåpsdato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Etter beskrivelsen i Folldalsboka skal dette være broren Peder J som overtok plassen:LenkeMora Kirsti Siversdatter 52 (Eriksd. ?)med pensjon etter mannen som omkom ved en ulykke på gruven.Jeg finner heller ikke Hans Jørgensen i Folldal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Nei jeg finner ikke Hans i 1801 foreløpig. Finner ikke dåpen hans heller. Men jeg har fått mer å gå etter. (-Må visst ha vært litt trøtt da jeg lette i kirkebøkene i Innset i går kveld :).) Hjertelig tusen takk til dere begge!Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til 12:Under Folldal nedre (Dernere) gnr 139, bnr 12, (bind 2 side 192) sies det at Kirsti Eriksdatter f. 22/3-1746 (truleg gift til Strømhaugen) var datter av Erik Pedersen (f. ca 1680, død før 1749 og Beret Iversdatter Lohn (1703-83). Disse ble gift 11/6-1741, og det var hans andre ekteskap.I sitt første ektekap med Kjersti Olesdatter hadde Eirik Pedersen (kona ukjent) en sønn Eirik født 1721, som hadde sønnen Peder Eirikson f. 1752, som ble gift med Ragnhild Olesdatter Lohn. Det må være dem som står øverst under Lonen i 1801.Dette var innviklet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Dette skjønte jeg ikke helt. Hvordan kan kona være ukjent og samtidig hete Kjersti Olesdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Retting til 14:I sitt første ekteskap med Kjersti Olesdatter hadde Eirik Pedersen en sønn Eirik født 1721 (kona ukjent), som hadde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Ahah! Da ble det greiere.Jeg må gå gjennom sognehistorikken til Folldal skjønner jeg. -Kom slett ikke på å lete i Lesja!Igjen, tusen takk! Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Ved forlovelsen i 1773 står Hans´ foreldre nevnt som Jørgen Pedersen Lonnen og Kirsti Erichsdt. Dalen.Forlovelsen 1773 (Høyre side): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9236&idx_id=9236&uid=ny&idx_side=-324>Lenke Forlovere: Jørgen Jørgensen og Iver Erichsen DalenVielsen (Høyre side): LenkeFørstefødte sønn Peders dåp (øverst til Høyre):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Da skjønner jeg omsider; Dalen må være det samme som nedre Foldal? Ref. Innl. 14. Det er vanskeligere når man er i ukjent område.Dåpen til Kirsti Pedersdt. Dalen i 1746 (Venstre s.): Lenke - Faddere: Bord Borckhuus, Hans Furuhofde. Kari Borckhuus, Ingeborg Furuhofde, Marit Brandsnæs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jørgen Pedersen født 1749 kom fra Plassen (Husomplassen) gnr 118, bnr 2 (bind 2 side 20 f). Foreldre: Peder Jørgenson (1723-83) og Guri Simonsdatter Slåen (f. 1724), gift 29/12-1748.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Må blande meg borti litt. Hans Jørgensens mor, Kirsti Eriksdt Dalen, skal iflg Folldal bb II/98 være født 1749 (1801: 52 år). Under Folldal Nedre (II/192) er hun (hvis id.) født/døpt 22.3.1746, noe som stemmer bedre med at faren er død før 1749.15.6.1749 gifter mora, Berit Iversdt Lohn 1703-83, seg oppatt med Siver Eirikson Dalen 1698-1780. At stefaren heter Siver, er trolig forklaringa på at hun kalles Siversdt i 1801.Med forbehold om feil i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Unnskyld at jeg svarer så sent, men jeg så ikke innlegget ditt før nå.Takker så mye for opplysningen om stefaren. At hun ble kalt Sivertsdt. pga. ham høres logisk ut.Jeg ser at jeg i Innlegg 20 feilaktig skrev Kirsti Pedersdt. der jeg skulle ha skrevet Kirsti Erichsdt. Dåpsinnf. i kirkeboken bekrefter ganske riktig at hun var født 22.3.1746. Men jeg har ikke funnet begravelsen til faren ennå.Står det noe i Folldalsboka om Kirsti hadde søsken? (Alle eks. er utlånt fra biblioteket)Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.