Gå til innhold
Arkivverket

[#60305] Hardangerseminaret 2008


Gjest Odd Handegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Handegård

Dette er et lite livstegn fra oss i styringsgruppa for Hardangerseminaret 2008 om at arbeidet med seminaret går etter planen og at vi på alle måter er i rute.Det nye som er kommet til i det siste, er ytterligere to foredrag i forhold til de opprinnelige - seminarets nettsider er i ferd med å bli oppdatert med opplysninger om også disse foredragene (se nedenfor).Det framgår av vedlagte informasjon at det ene av de nye foredragene vil handle om de gamle steinkirkene i Hardanger (Øystein Ekroll) - kanskje ikke så mye slektshistorie, men likevel uhyre interessant kulturhistorie. Det siste av de nye foredragene har jeg ennå ikke den endelige tittelen på, men det kommer dels til å handle om gamle setegårder i Hardanger og Sunnhordland, og dels (et kortere innlegg) om debatten om hvorvidt (den eldste) Gaut kom fra Ornes eller Ænes - den debatten er åpenbart ikke helt avsluttet (Nils Georg Brekke som også har vært redaktør for de velkjente 'vegbøkene' for Hordaland).Målet var å rekruttere minst 40 deltakere til seminaret. Vi har nå 45 påmeldte, men 7 måtte dessverre melde avbud da vi så oss tvunget til å flytte seminaret fram ei uke, til 23. og 24. august. Med 8 foredragsholdere, ei styringsgruppe på 3 samt hjelpere fra Hardanger historielag i tillegg, er vi likevel passert 50 deltakere. Og dessuten får vi stadig inn nye påmeldte slik at deltakertallet til slutt kan komme til å nærme seg 60. - Men vi har fortsatt noen ganske få plasser ledige.Vi skal sende ut litt informasjon om praktiske ting når vi nærmer oss seminaret (begynnelsen av august), bl.a. om registrering og starten på første foredrag på lørdag. Men vi forutsetter i alle fall at alle som bor i Bergens-området, i Sunnhordland/Haugesund skal kunne kjøre hjemmefra lørdag morgen (dersom dét er ønskelig) og likevel rekke det første foredraget.Vennlig hilsen Odd Handegård[url="http://www.nfh.uit.no/hmenyvis.aspx?id=2871>http://www.nfh.uit.no/hmenyvis.aspx?id=2871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Karin Romstad

Hei OddHar nettopp mottatt Hardanger, utgave 2009, og til min store skuffelse finnes det ikke spor av Hardangerseminaret, bortsett fra en artikkel av Øystein Ekroll. Vi er mange som hadde sett frem til denne utgaven, da vi naturlig nok forventet at det ville være Hardangerseminaret som stod i fokus. Istedet er det en utgave med ymsestoff og en illustrert fremside som overhodet ikke har sammenheng med noe som helst av innholdet. Så hvor ble det av, alle de fantastisk spennende foredragene/ artiklene av norges fremste historikere og genealoger?. Det er jo åpnebart at Hardanger historielag ikke har interesse av middelalderstoff eller Hardangerseminaret.Kan vi få til en festutgivelse av Hardangerseminaret? Vi kan søke Hardanger kulturråd o.a. om midlerMvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Karin (og andre interesserte),I korte trekk har følgende skjedd:Ut over våren og sommeren ble de ulike foredrag bearbeidet slik at stoffet kunne trykkes som artikler. Etter at artiklene var sendt redaksjonen, fikk jeg en mail fra redaksjonen om at det ikke var plass til artiklene i Hardanger 2009, og at det dessuten ville bli for dyrt å trykke alle artiklene. Kombinert med dette, kom det et forslag om at artiklene eventuelt kunne legges ut på internettsidene til Hardanger Historielag. (Lars Løbergs foredrag ble allerede høsten 2008 lagt ut på hjemmesiden).Jeg skal ikke gå inn på spørsmålet om avtalebrudd, plutselig uenighet i redaksjonen, trykkekostnader etc., men konstaterer bare at foredragsholderne ikke fant internettløsningen akseptabel, og at ingen heller fant et forslag om et særtrykk særlig interessant.Artiklenes skjebne er derfor noe usikker, men ettersom de fleste faktisk er bedre enn foredragene (utfylt med mange slektstavler, mange segl og andre figurer, nye opplysninger osv.) går jeg ut fra at artiklene etter hvert vil bli trykt i andre velkjente media. Men det er forfatterne som rår over dette nå.mvh odd h.Ps. Hardanger 2009 er ennå ikke kommet til Tromsø - jeg går ut fra at redaksjonen i tidsskriftet er endret.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei OddUtrolig trist, det kunne blitt en enestående utgave av Hardanger, som nå fremstår som en utgave uten noen rød tråd av ymse stoff, type stort og smått.Ja, to nye for meg ukjente personer er nye redaktører og ser ut til å gått inn i en utvidet redaksjonsnemnd i løpet av 2009.Ja, Lars Løberg sin artikkel har jeg. Men det beste ville jo ha vært at foredragene ble utgitt under ett, da de alle hadde Hardanger som utgangspunkt.Det ville vært kjekt å høre hvilke planer foredragsholderne har vedk. utgivelse, og om det er mulig å få tilgang til foredragene?Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Også Lars Løbergs artikkel er litt endret i forhold til foredraget - først og fremst er den supplert med en del relevante slektstavler.Når det gjelder publiseringen, vet jeg ikke noe konkret. Men flere av forfatterne er jo hyppige bidragsytere på dette forumet, og de kan kanskje gi litt informasjon?odd h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

her er siden om Hardangerseminaret Lenke og vi ser bl a Jo Rune, Elin og Karin i front på Agatunet, men Lars' artikkel finner ikke jeg der, men jeg har den i eget dokument fra tidligere. Vel og merke kun manus, ingen segl eller tavler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Finn: Jeg vet ikke om Løbergs artikkel er fjernet, eller om det er Løberg selv som har bedt om den skal fjernes. Jeg ser at nettsidene til HH er nye.Are: Jeg vet ikke om det har noen hensikt å be om en ny uttalelse fra HH ut over den begrunnelse som ble gitt av den forrge redaksjon: Trykkingen ville bli for kostbar. Ut over dette er det vel ikke så vanskelig å gjette seg til andre årsaker som kan være minst like relevante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.