Gå til innhold
Arkivverket

[#60307] Sperrefristar for tinglysingsmaterialet


Gjest Torbjørn Igelkjøn
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Hei!Dette ser ut til å bli ei fantastisk teneste :-) Lurer på kor langt fram i tid ein vil kunne bla i tinglysingsmaterialet på nettet, og om denne grensa evt. vil verte flytta framover ved kvart årsskifte. Det er mogeleg dette er nemnt andre stader, men eg finn det ikkje i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Vel, har noen registerprotokoller som slutter i 1935. Deretter kommer disse på løsark som har ligget i arkivmapper. Disse starter med status på eiendommen i 1935 og inneholder registreringer helt opp til rundt 1990, med personnr.Når det gjelder de enkelte pantebøkene etter 1935, så er det svært variert hvor mye som står på hver side av nyere opplysninger.Nå er det Toten jeg bruker og tror neppe at vi vil se nytt tinglysningsmateriale før om mange ti-år. Det vil være en formidel jobb å sladde sensitiv info.Regner med at det vi har nå, må vi leve med fremover.De nyere pantebøkene/registrene er forøvrig flyttet ut fra Sorenskriverkontoren og til Statens Kartverk, på Hønefos tror jeg. Der vil noe bli digitalisert og skal ligge på GAB som er en dyr betalingstjeneste, spesielt beregnet på kommuner etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det tinglyste materialet er i sin natur offentlige: tinglysingen skal sikre at alle har anledning til å skaffe seg kunnskap om dokumentene.Her er det følgelig slett ikke snakk om sperrefrister!Men Arkivverket kan ikke publisere mer enn det Arkivverket har hånd om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Med tid og stunder kunne man kanskje påvirke Kartverket til å frigi 'usensitive' felter i sin database til f.eks 1960-70. Det aller meste av eiendomsmassen har vel skiftet eier siden 1960, slik at inntektsbortfallet for Kartverket burde bli minimalt. Men det må vi altså ta opp med f.eks Kartverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.