Gå til innhold
Arkivverket

[#60309] Karolina Josefina Karlsson f 8 mars 1891 i Strinda


Gjest annika forsberg
 Del

Recommended Posts

Gjest annika forsberg

Enl uppgifter fr Malå församling i Sverige har Karolina Josefina Karlsson fötts i Strinda men jag har inte kunnat finna henne i registren. Hon gifte sig 9 augusti 1924 med Bror Erik Ferdinand Westberg f 5 november 1886 i Norge? i tidigare inlägg här på forumet har jag sökt uppgifter om Pehr Westberg, detta är hans son i första(?) giftet. Eriks mamma känner jag inte till, men hon kom troligtvis från Norge. KAn någon ge mig ledning så skulle jag vara oerhört tacksam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeSjekk døpte nr. 28 i 1891, Strinden/ Lade. Det er nok din etterlyste person Karoline Josefine f. 8. mars 1891, datter til dagarbeider Karl Fredrik Fredriksen f. 1870 og hustru Sofie Olufsdatter f. 1865.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annika forsberg

Jag har ett tillägg, Bror Erik Ferdinand har som födelseort Hadsel, Norge, men han heter vid födseln Byström i efternamn. Hans mor verkar vara Amanda Maria Byström f 1865 ifamiljen Hassela Ångermanland. Tydligen har dessa människor flyttat lite fram o tillbaka mellan Norge o Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHadsel/ Hadsel i Nordland:Bror er f. i Bergvik. Faren er ugift blikkenslager Peder Westberg av Hermösand (?) f. 1856 og pige Marie Byström av Hermösand (?) f. 1866. Hans 3. og hennes 2. leiermål.Ifølge en tidligere debatt måtte han kanskje gifte seg med barnets mor siden dette var et 3. leiermål, om han ikke skulle bli dømt av loven? Kan det stemme at de ble gift?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annika forsberg

Muntliga uppgifter av min mormor Agda (se mitt tidigare inlägg om Ida Albertina f Pettersson) så blev lille Erik, alltså hennes halvbror moderlös som barn, och påstods ha rymt från fadern pga att han var våldsam. Jag vet inte om han över huvud taget gifte sig med Eriks mor. 1906 gifte han sig med min mormors mor, Ida Albertina alltså, han var 25 år äldre ön henne. Han tog redan 1901 på sig faderskapet för min mormor. Senare rymde även min mormor från honom. Man kan nog anta att han inte var någon särskilt god far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annika forsberg

De är inte gifta 1890, då bor Maria Byström med två söner på fattighus i Härnösand. Men du skriver att när Erik föds 1886 så var det 3 ggn för Pehr och 2 ggn för Marie, gossen som bor i Härnösand med Marie är född 1889 Det betyder att Pehr bör ha två barn, och Marie ett barn FÖRE Erik. Var kan jag finna mer om detta tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Står det ikke noem i forketellingen for 1890 hvor og når barna er født? Det kunne være et utgangspunkt for å sjekke videre. Finner du dem ikke i 1900-tellingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Lena Eriksson

Karl Fredrik Fredriksen och hh Sofia Olufsdatter (inlägg 2) var enligt Jonny Mydland av Hartman (Magnussen Rosenberg) och Stålberg.Kan du Jonny (länge sen, hoppas du har det bra!) berättta vilka föräldrarna var? Hittar inte i mina papper från dig. Eller någon annan kanske vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei Lena!Jeg har det bra, men travelt... (er i Norge nå for noen konserter vi skal ha, men reiser i slutten av måneden tilbake til Kenya).Karl Fredrik Fredriksen (Magnussen Rosenberg), f.29-9-1870 i Skogn, konf.2-5-1886 i Trondhjem. Foreldre: Aleksander Magnus Fredriksen Hartmann, f.17-1-1845 (i Gol i Hallingdal?), konf.7-7-1861 i Søndre Aurdal, død 12-11-1928 i Trondhjem, og Anne Gjertine Berntsdatter Vang [ -se Vang ], f.ca.1838, død 2-12-1892.Sofie Fredriksen Stålberg, f.9-8-1865 i Sverige, dpt.29-8-1865 i Håsjö i Sverige, konf.24-10-1886 i Trondhjem, død 30-10-1898 (1918??). Foreldre: Johanna Kristiansdotter från Åre, Kopparslagare Olof Kristian Hedenberg. Johanna er f.1816, død 25-3-1878. Hun er nok datter til Kristian Halberg og Anne Marie Holmgren. Oluf skal være f.1828 i Fåberg eller Sverige, og han har vi jo slitt en del med før...Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Eriksson

Tack för svar Jonny! Idel kända namn, och Hedenberg - att det inte ska gå att få ordning på denne man...Bästa hälsningar tillbaks, Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Lundmark

Hej Jonny, Lena, Annika ja alla... Susann Lundmark Sverige. Är ju så att Josefina Karolina var min mormors mamma och min mormor har berättat följande. Josefina Karolinas mamma dog ung (alltså Sofie Fredriksen Stålberg) vilket skulle betyda att dödsdatumet 30-10-1898 torde stämma. Josefina och hennes lillebror Anton fick växa upp hos en syster till Sofie som ska ha hetat Kari. Är detta någon ni känner till? Vidare berättade min mormor att pappan, som ju då ska vara Karl Fredrik Fredriksen utvandrade till Amerika. Känner någon till om det kan stämma? Och vart kommer alla dessa efternamn (Magnussen Rosenberg) in? Är det släktnamn eller? Tacksam för så mycket information som möjligt. Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Jeg kjenner ikke til Sofies søster Kari, men mangler nok en del søsken på henne… Magnussen og Rosenberg er slektsnavn, ja. Karl Fredrik skrev seg helst Fredriksen, men har brukt Magnussen og Rosenberg i enkelte sammenhenger også. Dette var ganske vanlig blant de reisende. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Lundmark

Hej Jonny! När du skriver att familjen var reisende så tar jag det som om att de inte var bofasta... alltså var de samer? Min mormor har berättat att hennes mammas farmor var same (lapp) och bodde på fjället. Det skulle ju i så fall vara Anne Gjertine Berntsdatter Vang. Min mormor har också kvar skoband som är typiska för samer och som ska ha varit i släkten i många generationer. Jag har varit in på länken där man kunde se födelsedata för Josefina Karolina men finns det någon möjlighet att hitta syskon på något enkelt sätt? I Sverige har vi ju husförhörs längder. Enligt vad jag kan läsa ut på det du skrivit om Karl Fredrik så har du inte hans döds datum? Har han försvunnit från Norge? Alltså utvandrat som min mormors mamma sagt? Eller kom han tillbaks och blev kvar i Norge? Hur släktforskar man enklast i Norge? Är det genom detta forum? Med hopp om mer hjälp och tack så länge. /Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Var Anne Gjertine Berntsdatter Vang født ca 1838? Er det 100 % sikkert at hun var same? Jeg forsket for en venninne tidligere, og legg merke til blant annet svarene jeg fikk i innlegg 2 og 5:Lenke Lise Hovdal&nr=68&antinnlegg=37&startnr=&antall=&spraak=#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Lundmark

Hej Anne Lise! Jag har inga verifierade uppgifter på att Anne G Berntsdatter är same. Jag har min mormors berättelse att hennes mamma Josefine Karoline var delvis same eftersom hennes farmor var same. Nu vet jag ju att ni i Norge säger 'Bestemor' om både mormor och farmor vilket gör det hela lite mer osäkert. Ska fråga min mormor igen, men hon är en gammal dam numera och minnet är inte alltid det bästa. Men om det är så att det var hennes mammas mormor som var same så borde ju det bli Johanna Kristiansdotter från Åre och det känns inte rätt eftesom mormors mamma sa att denna samekvinna bodde på det Norska fjället i en kåta. Nu vet man ju av erfarenhet att gamla historier inte alltid stämmer... men det skulle vara intressant att få veta mer om släkten Vang. Jonny skrev i ett inlägg om Anne Gjertine Berntsdatter, se vidare Vang... se vidare vart??? Med vänlig hälsning Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei!Reisende = tatere, omstreifere. Vangs-folket har opphavet sitt i Inderøy, og jeg har ikke sett indikasjoner på at de skal være samer. Det er riktig at jeg ikke kjenner til når Karl Fredrik døde. Når det gjelder slektsforskning, er definitivt Digitalarkivet et utrolig nyttig forum. Her er lenker til kirkebøker, folketellinger og andre kilder som gjør det relativt enkelt å forske på slekter i Norge!Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Av en eller annen grunn ble det feil i mitt forrige innlegg, men søk opp tema 44297 - der vil du finne noen opplysninger om Anne Gjertine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annika forsberg

Hittade detta i Eilert Sunds Fantefortegning 1865, kan det vara Anne Gjertine som avses?:Vang, Anne Bertine Berntsdatter (????-????).Datter av Bernt Andersen Vang og Marte Olsdatter Brun.Hun er 23 år og har hatt et barn med Halvor Trondhjemmer.Har to barn med Nils Anton Hansen Barlin.Vang, Bernt Andersen (????-????).Han er 55 år,fra Tronheim,gift med Marte Olsdatter Brun. og har barna Anne Bertine,Johannes,Christian,Berntine og Gjert Severin.Vang, Berntine Berntsdatter (????-????).Sønn av Bernt Andersen Vang og Marte Olsdatter Brun.Vang, Christian Berntsen (????-????).Sønn av Bernt Andersen Vang og Marte Olsdatter Brun.Vang, Gjert Severin Berntsen (????-????).Sønn av Bernts Andersen Vang og Marte Olsdatter Brun.Vang, Johannes Berntsen (????-????).Sønn av Bernt Andersen Vang og Marte Olsdatter Brun Konfirmert i Landvik,er nå i arbeid ved en av fabrikkene i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annika forsberg

Hittade detta i Eilert Sunds Fantefortegning 1865, kan det vara Anne Gjertine som avses?:Vang, Anne Bertine Berntsdatter (????-????).Datter av Bernt Andersen Vang og Marte Olsdatter Brun.Hun er 23 år og har hatt et barn med Halvor Trondhjemmer.Har to barn med Nils Anton Hansen Barlin.Vang, Bernt Andersen (????-????).Han er 55 år,fra Tronheim,gift med Marte Olsdatter Brun. og har barna Anne Bertine,Johannes,Christian,Berntine og Gjert Severin.Vang, Berntine Berntsdatter (????-????).Sønn av Bernt Andersen Vang og Marte Olsdatter Brun.Vang, Christian Berntsen (????-????).Sønn av Bernt Andersen Vang og Marte Olsdatter Brun.Vang, Gjert Severin Berntsen (????-????).Sønn av Bernts Andersen Vang og Marte Olsdatter Brun.Vang, Johannes Berntsen (????-????).Sønn av Bernt Andersen Vang og Marte Olsdatter Brun Konfirmert i Landvik,er nå i arbeid ved en av fabrikkene i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Lundmark

Hej alla! Tack för hjälpen! Verkligen otroligt vad hjälpsamma ni är i grannlandet. Har dessvärre lite problem med språket ibland... Nu till mitt ärende... om det skulle visa sig att min mormors mor Josefine Karoline på något sätt var same, ja eller delvis finns samerna upptaget i kyrkböckerna? Kan någon hjälpa mig att finna ut om när Josefines lillebror Anton var född? Samma föräldrar hade de, Karl Fredrik Fredriksen och Sofie Fredriksen Stålberg. (Förutsatt att det är rätt föräldrar till min Josefine) De ska bara vara två syskon. Jag tror jag nämnt det förut men iallafall Anton levde senare i Finnejd, Salten hans dotter bodde i Mo i Rana och hette Sofie. Min mormors mor Josefine var ju född i Strinda. Tack än en gång. Hälsningar Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.