Gå til innhold
Arkivverket

[#60310] Hva såg Jens Nilsen Nedrebø i 1680?


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ikke akkurat slektsforsking, men jeg kom over dette i dagboka hans (svært interessant å lese): 'S. 95Anno 1680 Den 18 December Lote sig til siyne En skierne, Paa Hiemmellen I Syndevest Om Afften Met en forfærdige stralle som gick Himmellen Randen Om Oc Lod sige til siyne til Kiyndismyse 1681 - Jesus Christus guds Afflit Søn forbarme dig Offuer os Arme Synder oc verre os Naadig oc Barmhiertige, Amen I Jesus Naffn Oc Amen Amen' [url="http://digitalarkivet.uib.no/sab/lensmann.htm>http://digitalarkivet.uib.no/sab/lensmann.htmJeg har prøvd å finne ut hvilken komet det kan ha vært, men er ikke sikker. Det nærmeste jeg fant var dette:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Når man ser på Komet 1680 Kirch så er det jo stor sannsynlighet for att det var den han så.mvhRagnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, det var nok sikkert den (ikke noen problemer med tysken). jeg lurte på om det var den kometen som og er blitt kalt 'Destroyer'.Det står noe om den her og ser jeg (engelsk). Den har nok gjort et ordentlig inntrykk på den gode Jens Nilsen Nedrebø og andre med han. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Dette må ha vært litt av ett syn, her sitter vi flere hundre år etterpå og leser om hva som hendte. Lurer på om han noen gang fikk greie på hva det var.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er vel heller tvilsomt, de trodde vel helst at det var et tegn på jordens undergang den gangen!!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.