Gå til innhold
Arkivverket

[#60311] Jens Thommassen


Gjest Frode Engebretsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frode Engebretsen

Jeg søker etter forfedre til Jens Thomassen fra Nannestad Jens Thommassen ble konfirmert i 1819: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7666&idx_id=7666&uid=ny&idx_side=-190>LenkeLenkeJeg finner ham imidlertid ikke som døpt i Nannestad,har også lett i en del nabokommuner. Kan noen tyde de kommentarene som står ved hans konfirmasjon ? Det ser ut som det står noe om Munthe. Vet noen om en prest Munthe,og hvor han var i 1801/1802 ?Giftermål med JohanneFriderichsdatter i 1829: LenkeDe var bosatt på Bidslerbråten, og fikk flere barn, og har sannsynlighvis en stor etterslekt.Han blir begravet i 1851:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Ved konfirmasjonen står det:Kolonne for far etc.: Simen Rolfsen HuusbondKolonne for alder: f. d. 15. Julii 1802 efter Hr Pastor Munthes AttestKolonne for kunskap: Endnu ringere Kundskab, men sædelig og godKolonne om koppar/vaksine: Har havt nat. Kopper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Det er eg usikker på. Det tyder vel på at dåpen ikkje var å finne i dei bøkene som den lokale presten sat med, og at det var henta inn attest frå presten i det prestegjeldet der dåpen fann stad. Så eg tippar på at Munthe var prest i eit anna prestegjeld enn Nannestad i 1819. Klarer du å finne Munthe, vil du nok ha god sjanse til å finne dåpen til Jens òg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Engebretsen

Takk til Carsten og Torodd!! Din kandidat er meget aktuell Carsten. Pastor Munthe virket han i Ullensaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Men sidan det er eit visst avvik mellom fødselsåret 1802 ved konfirmasjonen og den Jens som blei døypt i 1804, ville eg ha finlese kyrkjeboka for Ullensvang.Det er eit par Tomas-ar ved FT1801 for Ullensaker som er potensielle fedrar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Engebretsen

Her er trolig giftermålet til Jens Thomassen nevnt i innlegg 5 Lenke (nr24) Han gifter seg altså året etter at 'min' Jens Thomassen gifter seg med Johanne Friedrichsdatter(se innlegg 1,sidelenk til begravelse og giftermål ble stokket om).Så langt tyder mye på at 'min' Jens Thomassen ble født i Ullensaker i 1802, men han er ikke å finne. tips mottas med takkFrode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Engebretsen

Det stemmer bra, en Ole Thomassen figurere som fadder for Jens Thomassens barn(bl.a i1833)Kjenner du noe til Thomas Isachsen ? Har du ev. mulighet til å se om han er nevnt i bygdebok for Ullensaker?Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Han er ikke nevnt i BB, de har svært lite om husmenn. Skal se om jeg finner noe i utflyttingslistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.