Gå til innhold
Arkivverket

[#60314] Abigael Nilsdt. Kalestad -) Finnes stedet i Møgster sogn?


Gjest Yvonne T. Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne T. Eide

Abigael Nilsdt. ble gift i Sund 1799/1800 med Ole Hanson Hamre i Sund. Hun er ved vielsen oppført med fødested Kalestad. Ettersom mannen var fra Sund, antok jeg at Abigael var fra Kallestad i Fjell eller hadde vært i tjeneste der en periode før vielsen. Hun er ikke å finne i bygdebøkene for Fjell.Ved å lete etter Abigael i konfirmerte i Sund dukket det opp at hun var fra Kalestad og at hun ble konfirmert i 1792 i Møgster sogn. Abigael var da 17,5 år. Gikk dermed ut fra at hun ble født i dette sognet og begynte å sjekke etter dette stedsnavnet i bygdebøkene for Austevoll. Det nærmeste jeg kommer Kalestad; er Kalve og Kalvenes. Kan Kalestad være et 'undernavn' på en av gårdene der, eller rettere sagt; et bruksnavn?Håper noen er mer kjent i området enn meg og har mulighet til å bidra med noen tips og råd :o) Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.