Gå til innhold
Arkivverket

[#60316] Hans Holmsen f. ca 1759 bor på Røa Søndre, Aker


Gjest Marit Herland
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Herland

Hans Holmsen var min 3xtippoldefar og han var gift med Ingeborg Paulsdatter f. ca 1781 og de bor i 1801 på Røa Søndre gård i Aker, Akershus, med tre barn. Han hadde fått det første barnet på 7 år (Dorothea) med tjenestepiken Berthe Erichsdatter i 1794. Finner ikke ekteskapet hans med Ingeborg. Er det noen som kjenner til noe om denne familien? Hvem er Holm Larsen som bor på gården. Er det noe slektskap mellom dem? Alt av interesse. Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Min første tanke er Bærum=Asker kirkebøker eller V.Aker. Paul, Aslach og Haagine er navn som er mye brukt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hans Holmsen dpt. 21/1 1759 i Aker, f. på Sandaker. Foreldre: Holm Christiansen, d. før juni 1760, og Dorthe Aslaksdtr. Skifte etter Holm Christiansen 14/6 1760 (på Røa).Hans Holmsen trolovet 16/4 og gift 17/5 1796 i Aker med Ingeborg Paulsdtr., dpt. 11/6 1780, f. på Ullern-eie. Foreldre: Paul Olsen og Inger Svendsdtr. De bodde 1801 som husmannsfolk under Ullern.Hans Holmsen fikk et barn Dorthea med Berthe Eriksdtr., tj.pike på Røa, døpt 15/10 1794 i Aker.Hans Holmsen begr. 23/4 1809 i Aker.Holm Larsen dpt. 31/5 1762 i Aker. Han var halvbror til Hans Holmsen, sønn av Lars Larsen og Dorthe Aslaksdtr. Skifte 1/9 1772 på Røa søndre etter Lars Larsen. Enken Dorthe Aslaksdtr. Hennes mor nevnt på skiftet: Malene Eriksdtr.Holm Larsen giftet seg 25/11 1800 i Asker med Berthe Christoffersdtr., som da kom fra Stabekk. Holm Larsen døde 21/8, begr. 28/8 1828 i Aker og hans kone døde 4/10 og begr. 14/10 1832 i Aker. Skifte 10/4-21/5 1829 på Røa søndre etter Holm Larsen, 25/10 1832 etter Berthe Christoffersdtr.Holm Larsen var gift 1) 22/1 1790 i Asker med Helvig Jonsdtr. Norby, begr. 30/10 1799 i Aker. Skifte 27/11 1799-12/2 1800 etter Helvig på Røa søndre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Vil komme med en liten supplerende opplysning angående Helvig Jonsdatter, nevnt i siste linje (3)Den 15. juni 1794 døpes Abel Halvorsen i Asker prestegjeld. Foreldrene er Halvor Abelsen og Malene Jonsdatter. Fadderne er bl.a. Else Jonsdatter Røa, Helvig Jonsdatter Røa, Holm Larsen Røa og Hans Larsen Røa.Malene, Else og Helvig er vel trolig søsken. Muligens kan faren deres være den Joen Olson som er å finne i 1762-manntallet.Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anita Gundeid

Hei Marit, Da er jo vi av samme slekt! Hans Holmsen og Ingeborg Paulsdgtr er mine 2xtippoldeforeldre. Min bestefar Harald Martinius Rød bodde på Søndre Rød gård til han døde i 1999. Jeg har alltid vært så interessert i historie og Røa og har derfor samlet masse opplysninger om stedet og historien rundt det. Vår slekt kjøpte gården i 1751 og derfor synes jeg det var veldig synd at min morfar solgte hovedhuset i 1982 og fikk bygget et nytt hus i hagen. Dette er også nå solgt, så vi ikke lenger noe eie der.Foreldre til Hans Holmssønn er Holm Christianssøn og Dorthe Aslaksdtr.Hvem er dine forfedre til Søndre Rød? Moro å høre.Du kan gjerne sende meg en mail på post@eidsvolldyrebutikk.no så kan jeg sende deg informasjon du ønsker. Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Gundeid

Hei igjen, En liten rettelse. Det er Holm Larsen født 31.05.1762 som er min 2xtippoldefar. Hans Holmssønn er hans bror. Det gikk litt fort når jeg skrev i sted.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.