Gå til innhold
Arkivverket

[#60318] Hvor var Berjeim i Sunnfjord?


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tollef Gabrielsen Bolsæter (Bolset/Jølster) ble forlovet med Anna Andersdtr Berjeim den 22 november 1700, copulert 2. juli 1701: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 1 (1696-1728), Trolovede 1697-1726, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11522&idx_id=11522&uid=ny&idx_side=-26>Lenke Permanent bildelenke: Lenke En av sponsorene var Oluf Berjem.Jeg finner ingenting som likner på dette gårdsnavnet i ft 1701 i Jølster. Det nærmeste jeg kommer er Beriem, men det er i Breim. Der finner jeg en Olle Olsen som kan være den personen nevnt over:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Hei, Kjellaug!Det er ikkje langt frå Bolset i Jølster til Bergheim i Gloppen (Breim). Begge ligg i dalar som fører opp på det same fjellet.Helsing Torodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha Torodd-:) da kan jeg vel regne med at det var derfra hun kom. Undres på om det er mulig å komme videre her da.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Det finst nokså gode bygdebøker for Breim. Eg har dei ikkje for handa, men kan sjekke dei på måndag.Elles ville eg ha sjekka dette skiftet etter Anders Jonsson Bergheim ca. 1700:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kirkebøken for Gloppen begynner først i 1686 ser jeg, så der var det ingenting å finne. I ft 1701 er nok faren død for jeg ser det er en stestønn der på gården som har Andersen til farsnavn: Lars And.sen: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=59&filnamn=1701nba&gardpostnr=10394&merk=10394#ovre>Lenke.I 1666, finner jeg en Anders Lauritzen der som er 6 år gammel, han kan ha rukket en datter ca 1675-80. LenkeLars Andersen Beriem som gifter seg i 1712 er muligens bror til Anna Andersdtr og den samme som jeg fant i 1701:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ikke farlig, Torodd -:) Det er bare hyggelig at noen prøver å hjelpe! mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Eg har kopi av dei relevante sidene i bygdeboka. Kontakt meg på kinning(ÆTT)online.no, så kan eg sende dei som pdf til deg. (Kan ikkje leggje inn pdf her.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Gro Hjelle

I boka 'Soga om Gloppen og Breim' bind V,finner jeg under Bergheim. 'Anders Lauritsson d.1700,var brukar 1689.G.m.enkja Anne Ellingsdtr.Dale d.83 år gml 1743.Ho var fyrst g.til Veiteberg.Born Anne g.1701 m.Torleiv Gabrielsen Bolset,Jølster,Lars.' Hva Lars står for på Bolset vet jeg ikke,men kanskje Larsbruket? Bergheim ligger altså i Nordfjord.rett nordover mot Byrkjelo.I 1658 var skrivemåten 'Berjeim'.'Bergim' 1709.. vh Gro Hjelle,Fredrikstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Takk for det Gro. Fant skifte etter Anna Ellingsdtr:Yngve Nedrebø, SAB / DA, 31.3.2005 19:33 (2) ' Ane Ellingsdatter Gaasemyr, prot. 9, side 49b, 1744-1747. Skiftet er datert 12. september 1744. Hun etterlot seg enkemannen Peder Olsen, men hadde barn med første mann Anders: Lars Andersen Bergheim, og Anne Andersdatter, gift med Tollef Boelsetter i Jøelster.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.