Gå til innhold
Arkivverket

[#60319] Ole Sørensen Flatøya i Tjøtta


Gjest Klaus Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Klaus Johnsen

Petter Jørgen Olsen fra Sørfjorden i Tjøtta ble gift med Ellerine Pedersdatter fra Fjordholmen i Vevelstad i 1849. Ministerialbok Alstahaug side 149 nr 6: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050427021029.jpg>LenkeSe skifte Andalen 1852, sml. også Andalen 1833, Fjordholmen 1825 og Fladøen 1849.(Jeg nevner at deres datter Maren Kristine ble gift 1874 med Morten Isachsen Hofstad Offersøya - senere Bratland i Hemnes - skifte Halsen 1880. Deres datter Anna Rebekka født 1878, er bedre kjent som 'Svarta Bjørn')Petter Jørgen Olsen ble født som uekte 9.september 1823. Foreldre Ole Sørensen Flatøy og Margrethe Jensdatter Sørfjorden.Klokkerbok for Alstahaug side 59 nr 26:LenkeSom det fremgår, er det deres 2. leiermaal. Deres første - som også er mellom dem - var i 1821 da de fødte sønnen Sivert Johan.Klokkerbok Alstahaug side 21 nr 11: LenkeJeg kan ikke se at Ole og Margrethe gifter seg senere. Derimot finner jeg en Ole Sørensen som gifter seg i 1826, han 30 år:Ministerialbok Alstahaug side 389 nr 17: LenkeStår det Kalvig ? (Ikke Bindal ifølge Bindal Bygdebok, Gård og Slekt bind II).Margrethe er vel henne vi finner som fosterbarn på Bærøya i 1801:LenkeNår det gjelder Ole, kan aktuelle kandidater være de vi finner i skifte Mosjøen 1814 eller i Ura Stamnes/Alstahaug 1805. Jeg kan ikke se at disse gifter seg i Vefsn eller Stamnes. De finnes heller ikke i militære ruller i disse områdene.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Når det gjeld Margrete, tenkjer eg at ho kanskje hadde sysken som òg var pleiebarn eller fosterbarn.I FT1801 for Alstahoug finn vi desse i tillegg til henne:Peder Jensen 12, StejroMaria Jensdtr 2, OffersøenDoreth Jensdtr 7, SkogsholmenDen siste er interessant, for ho bur hos familie. Dette kan sjølvsagt vere villspor, men gjerne verdt å undersøkje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.