Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Alv Edvardsen

[#60325] Oppnevnelse av Sorenskrivere på 1600 tallet. -

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Kan noen fortelle hvordan Sorenskrivere blev oppnevnt / tilsatt på 1600 tallet ? - Forestiller meg at det burde finnes arkiver om dette, men hvor ? - Jeg leter altså etter en spesiell, men har problemer. -- M.v.h. Alv. -

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Inger Eide

Her Lenke er noe om sorenskrivere (svoren skrivere) og deres oppgaver.IE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Inger Eide

Og her er en bok med lokal historikk:'For lov og rett på Helgeland. Sorenskriverembetet 400 år.1591-1991(Sorenskriverne på Helgeland. Mosjøen 1991)' - http://www.lokalhistorien.no/ - kanskje kjenner du dette.IE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Inger Eide

Hva med denne?Olafsen, Arnet:Fortegnelse over sorenskrivere i Norge 1591-1814. Særtrykk av Våre sorenskrivere (utg. av Norsk Slektshistorisk Forening). Oslo 1959.Kanskje gjemmer den spesielle seg her?IE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alv Edvardsen

Takk skal du ha. - Jeg skal nu forsøke å se på noe av dette, da det jo er 'lokalhistorie' uansett. - Det ville vel imidlertid forundre meg om det var noen nærmere avklaring omkring personen, - denne 'spesielle' Christopher Munch, - som var Sorenskr. på Helgeland siste halvdel av 1600 tallet. Da ville nok 'katta vært ute av sekken' for lenge siden. -- Min tanke var at det kanskje fantes dokumenter i et eller annet offentlig arkiv som omhandlet selve oppnevnelsen av en slik offentlig person. -- Nu kom det jo inn på samme gård en Lensmann ('Fut') omkr. samme tid, som man vel mer enn har antydet, kanskje kom fra et sted i danmark som hette Zahl. -- Kanskje var da rent av var også denne Sorenskr. Christopher Munch en Dansk mann ? -- Med bakgrunn i navnene på denne Chr. Munchs sønner i 1666, burde hans farsnavn være enten Olufsen, - Eriksen, - Rasmusen, - eller Guttormsen. --Vel, jeg har jo sette at det i landet var andre offentlige tjenestemenn på denne tiden med 'Munch-navn'. -- Men altså; Kan det finnes arkiver med opplysninger om selve oppnevnelsen av en Sorenskr. på denne tiden ? (i Norge eller i Danmark.) -- M.v.h. Alv. -

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.