Gå til innhold
Arkivverket

[#60325] Oppnevnelse av Sorenskrivere på 1600 tallet. -


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Kan noen fortelle hvordan Sorenskrivere blev oppnevnt / tilsatt på 1600 tallet ? - Forestiller meg at det burde finnes arkiver om dette, men hvor ? - Jeg leter altså etter en spesiell, men har problemer. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hva med denne?Olafsen, Arnet:Fortegnelse over sorenskrivere i Norge 1591-1814. Særtrykk av Våre sorenskrivere (utg. av Norsk Slektshistorisk Forening). Oslo 1959.Kanskje gjemmer den spesielle seg her?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk skal du ha. - Jeg skal nu forsøke å se på noe av dette, da det jo er 'lokalhistorie' uansett. - Det ville vel imidlertid forundre meg om det var noen nærmere avklaring omkring personen, - denne 'spesielle' Christopher Munch, - som var Sorenskr. på Helgeland siste halvdel av 1600 tallet. Da ville nok 'katta vært ute av sekken' for lenge siden. -- Min tanke var at det kanskje fantes dokumenter i et eller annet offentlig arkiv som omhandlet selve oppnevnelsen av en slik offentlig person. -- Nu kom det jo inn på samme gård en Lensmann ('Fut') omkr. samme tid, som man vel mer enn har antydet, kanskje kom fra et sted i danmark som hette Zahl. -- Kanskje var da rent av var også denne Sorenskr. Christopher Munch en Dansk mann ? -- Med bakgrunn i navnene på denne Chr. Munchs sønner i 1666, burde hans farsnavn være enten Olufsen, - Eriksen, - Rasmusen, - eller Guttormsen. --Vel, jeg har jo sette at det i landet var andre offentlige tjenestemenn på denne tiden med 'Munch-navn'. -- Men altså; Kan det finnes arkiver med opplysninger om selve oppnevnelsen av en Sorenskr. på denne tiden ? (i Norge eller i Danmark.) -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.