Gå til innhold
Arkivverket

[#60333] Valborg Pedersdatter f i Åmot 1798 g i Stange


Gjest Odd Roen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Roen

Valborg Pedersdatter f ca 198, gift i Stange med Alf Olsen Kjeverud på Vettenødegården. Hun skulle være f i Åmot. Er det noen som kjenner hennes opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du vel da Valborg i Åmot i 1801 hos sine foreldre og sammen med noen slektninge`? LenkeOm vi finner vielsen til Alf Olsen, med fedres navn oppgitt,kan vel det i så fall bekrefte om dette er riktig Valborg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk Fam.s. fant jeg følgende barn f. av dette ekteparet i Stange:Først ser det ut til å være et tvillingpar. Mari Alfsdatter og Dorte Alfsdatter dpt 25 aug 1829. Legger lenke til den ene barndåpen her: Lenkeneste barn: Ingeborg Alfsdatter dpt 8. mai 1831 StangeAlf Olsen dpt 17 feb 1833, StangeEven Alfsen dpt 15 feb 1835, StangeCarl Alfsen Ødegaard f. 25 jul. dpt 4 aug. 1839, StangeDisse barndåpen bør nok finnes i kirkebøker , skal se hva jeg finner av flere opplysninger.Muligens i Stangebøkene mine også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, de nevnte barnefødsler ser ut til å stemme i kirkeboka. Her er Mari Olsdatters dåp ført som tvillingdåp , Kleverud er nevnt som gårdsnavn så det er nok den riktige familie.LenkeSe nederst v. s. kirkeboka. Lett å lese i 150% forstørrelse.Da finner du sikkert de andre barndåpene selv i kirkebøker for Stange.I folketellingen ser det ut til at datter Bente har en sønn , som er 1 år. Han er sikkert også mulig å finne dåpen til.Skal se i Bygdebøkene for Stange om jeg finner noe om denne familien.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I min Stangebok bind I står det mye om slekta til Alf Olsen under Kjeverud ( Gr. 39 br. 1) s. 203 - 206. Sitat fra s. 206: Ole Alfsen barn nr. 4 av Ole Alfsen og Mari Nilsdatter: Alf Olsen dpt 13/5 18o4, g. 1829 m Valborg Pedersdatter , Ringnes. f. |1798 i Åmot . gårdbrukker Vettenødegården( Slektning av Valborg Olsdatter Ringnes f. Åset)Så kan familien følges framover under Vettenødegården s. 303.Sitat: Alf Olsen Kjeverud dpt 13/5 1804 , g. 1829 m. Valborg Pedersdatter ( Ringnes) f. 1798 fra Åmot . Barn: Dorte f. 1829, Maria f. 1829 , Ingeborg f. 13/3 1831 g.m. Bernt Refsdal, Valsett, Ole f. 3/1 1833 , Even f. 14/1 1835, Lars f. 25/6 1839 g.m. Marie Olsdatter ( 1844-90) Eli f. 27/12 1836 g. 13/2 1864 m. martinius Pedersen, Ottestadeie.Berte f. 30/6 1843Det står flere opplysninger om barn og etterkommere på samme side. Mener at bygdeboka er digitalisert og at du kan lese den på nettet. Skal se om jeg finner den igjen.Jeg tar forbehold om rett avskrift.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, her har du de gamle Stangebøkene digitalisert fra Stange Historielag. Søkbare på gårdsnavn: LenkeHer skulle du kunne finne mye om familien du søker. Men alt bør sjekkes i kirkebøker. Lykke til.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siden jeg fant vielsen til Alf olsen og Valborg Pedersdatter her i Stange 1829, legger jeg inn den siden fra kirkeboka også til slutt: LenkeSe vielse nr. 10.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Walborg er døpt 20. sept. 1798, hun har en tvillingsøster, Elen Marie. Lenke Se nr. 54. Her finner du muligens også navn på evt. slektninger. Jeg har funnet Walborgs familien i bygdeboka for Åmot bind 2, side 674-675. Hvis du kan oppgi din mailadr. kan jeg scanne inn sidene i boka og sende deg. Må en tur til Oslo, men er tilbake ca. 17:00.Mvh Else Granum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.