Gå til innhold
Arkivverket

[#60334] Fra Stavanger til Amerika i 1886 ?


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

I sjømannsrullene for Tarald Olsen Gramstad, f. 10.02.1856, står det under merknad: '01.05.1886, Tiladt at Udvandre til Amerika 1. Halvaar 1886.' Jeg finner ham ikke som utvandret, men heller ikke her i Norge seinere. Hvordan går jeg fram for å finne ham i Amerika?Mvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Kanskje dette er din Tarald?1910 United States Federal CensusName: Tarel Olsen Age in 1910: 54 Estimated Birth Year: abt 1856 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: Faletta Home in 1910: Brooklyn Ward 8, Kings, New York Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1888Household Members: Name Age Tarel Olsen 54 Faletta Olsen 50 Tarel Olsen 19 Anna Olsen 16 Edward Olsen 14 Carried Olsen 12- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Her er samme familie i 1900. Dessverre er dataene om herr Olsen ikke særlig lesbare. Synd, for da hadde vi fått hans fødselsmåned og år.1900 United States Federal CensusName: Ch Olsen Home in 1900: Brooklyn Ward 8, Kings, New York Age: 43 Estimated Birth Year: abt 1857 Birthplace: Norway Relationship to head-of-house: Head Spouse's Name: Tallette Race: White Immigration Year: 1886Household Members: Name Age Ch Olsen 43 Tallette Olsen 41 Toliet Olsen 14 Toral Olsen 9 Annie Olsen 6 Edward Olsen 5 Carrie Olsen 2 Charles Olsen 2.12Talette har født 10 barn hvor av 7 lever (i 1910 lever 6 av dem). Toliet (trolig Torleif) er født okt 1885 i Norge. Talette er født i feb 1859 i Norge, innvandret i 1888. De har vært gift i 19 år.Vet ennå ikke om det er riktig familie, men du vet kanskje om han var gift og hadde barn før han emigrerte. :)- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Hei Hanne Line! Dette er jo helt fantastisk, og jeg tror nok det er den riktige Taral. Står det noe om hva han jobber med? Jeg skal sjekke kirkeboka for Stavanger og se om jeg finner en Torleif født i oktober 1885, og videre om jeg finner giftermålet. Nei, jeg visste ikke noe om han fra seinere enn 1877 og det som stod i sjømannsrullene.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Det var da svært så vanskelig å finne noen opplysninger om Taral og Talette, i alle fall i Rogaland (på nettet). Jeg finner dem ikke gift i 1880 - 1882, heller ikke Talette født i februar 1859 eller Toilet/Torleif (?) født i oktober 1885. Mon tro om der finnes noe farsnavn på Talette? eller noe om hvor i Norge hun kom fra? Nei, dette var vanskelig.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Dåpen til Ole Theodor Olsen i St. Petri, Stavanger 1882, foreldre er matros Tarald Olsen Gramstad og Talette Tollefsdatter: Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Petri i Stavanger, Klokkerbok nr. B 4 (1878-1890), Fødte og døpte 1882, side 138. Permanent sidelenke: LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker så mye, Randi! Dette ser lovende ut, jeg må nok se mer på disse folkene,ja. Det kan jo se ut som det stemmer. Da utvandret ikke familien samlet, men mor og 2 barn seinere enn far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei Bente!Vielse i St. Petri 23. april 1882, ungkarl matros Tarald Olsen Gramstad, Stavanger og pige Talette Tollefsdtr., Sand: Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Petri i Stavanger, Klokkerbok nr. B 2 (1865-1885), Ekteviede 1882, side 232. Permanent sidelenke: LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Tusen takk igjen Randi! Jeg har lett og lett i kirkebøkene for domkirken, Hetland og de omkringliggende kommune uten hell. Og så var det faktisk så sentralt som i Petrikirken !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Dette kan være konfirmasjonen til Taletta Tollefsdatter Thime: Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Sauda i Sand, Ministerialbok nr. A 4 (1859-1880), Konfirmerte 1875, side 140. Permanent sidelenke: LenkeÅrstall for når hun er født stemmer ikke helt med det som er oppgitt ved vielsen, og jeg har ikke funnet henne døpt i Sand eller Sauda -- ennå.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Nå fant jeg henne, i klokkerboka for Sand, født 2. april. døpt 15. april 1860: Talette med foreldre skredder Tollef Tollefsen Thime og Kari Evensdtr. : Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Sand i Sand, Klokkerbok nr. B 2 (1852-1871), Fødte og døpte 1860, side 42. Permanent sidelenke: LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Charles T Olsen Home in 1920: Brooklyn Assembly District 7, Kings, New York Age: 63 years Estimated Birth Year: abt 1857 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Talletta Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1884 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 431Household Members: Name Age Charles T Olsen 63 Talletta Olsen 60 Theodore Olsen 38 Toral Olsen 29 Edward Olsen 23Charles er 'lineman, telephone'. Theodore er 'electrician, ship yrads'. Toral er 'floorlayer(?), shop'. Edward er 'boilermaker, ship yards'.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Muligens sønnen Edward?1930 United States Federal CensusName: Edward Olsen Home in 1930: Brooklyn, Kings, New York Age: 34 Estimated Birth Year: abt 1896 Birthplace: New York Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Marie B Race: WhiteHousehold Members: Name Age Edward Olsen 34 Marie B Olsen 25De har vært gift i ca 1 år. Edward er 'wireman, telephone co'. Født i New York av norske foreldre.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

takker så mye Randi og Hanne Line! Dette var jo helt utrolig, plutselig har jeg så mye mer informasjon om Tarald og familien hans. Regner vel med at både Tarald og Talette dør i New York, da. Tarald var vel telefonmontør, kan det se ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Bente Borgen

Forsøker å blåse nytt liv her..... Noen som vet hvordan man kan gå fram for å finne levende etterkommere til Tarald Taletta Olsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.