Gå til innhold
Arkivverket

[#60338] Tydehjelp, overdragelse av Findal i Solum 1715


Gjest Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Biberg Kristensen

I panteboka for Nedre Telemark 1703-1718, side 290, høyre side (Lenke) finnes følgende tinglysning:'Hercules Weyer, Borgermæster til Scheen og boende paa N. Breche i Gierpen Sogn, kiendes samt hermed som alle vitterligt giør, at som paa auctionen effter min Sl. Broder Christen Claussen paa? den 23 Maj nest afvigt ved Peder Christenssøn som høystbydende paa min veigne mig iblandt andet til skaffen? dend gaard Findahl udj Solum herret beliggende - 5 huuder - med bøxel og hærlighed over 6? huuder saa hafver jeg ? 5 ? med bøxel-Rætten over de 6 huuder som er ald gaardens skyld, igien Transporteret og overdraget som ieg og hermed fra mig og mine arfvinger til dend ? Peder Hanssen paa m.te Findal gaard boende Transporterer og overdrager : at hand sig samme gaard med dessens hærligheder af schou bemark? ager og eng /: intet i nogen maade undtagen, af alt des fra Arildz tiid der tilligget hafver og nu med Rætte tilligge bør :/ maa til egen raadig eyendom saa nyttig og gafnlig giøre som som i alle maader best viides, vil og kand, med lige Rætt og friehed, dend mig paa auctionen er som mælt, vorden tilslagen, efftersom hand mig for samme auctionskiøb, effter vores? der om haffte? aftale og som den samme? skal være hans og arfvingers fulde hiemmel, tilstand? og hærligheder i alle optænkelige tilfælde. Detz til bekræftelse under min haand og Signete. Actum Breche ved Scheen dend 13de Julij 1715 Hercules Weyer (LS).'Det er ikke så mye jeg mangler, men jeg er litt usikker på tallene. Nå var det slik at Skien kirke også eide en hud i denne gården, og det kan nok forklare at HW overdrar 5 huder med byksel over 6 huder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Leif!Nokre ord i all hast:Dannem[and] Peder Hanssenskadesløsholder, ikkje hærligheder i nest siste lina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Det ser ut til at noen ord er hoppet over også (din avskrift, nestsiste linje):...efter vores der om haffte Aftale og foreening, i alle Maader hvis fornøyet og betalt hafver, saa ieg derfore skal være hans og Arfvingers ....Så står det ... Schoug og Marck... (ikke bemark)Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.