Gå til innhold
Arkivverket

[#60339] Problemer på Vedeberg/Veiteberg, Jølster


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er en familie i ft 1801: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f11431&gardpostnr=64&personpostnr=1358#nedre>LenkeHans Tollevsen er 37 år og foreldra står som Tollev Hansen (77) og Brita Danielsdtr (67)Jeg finner ikke Tollev Hansen og Brita Danielsdtr gift. Derimot finner jeg Tollev Danielsen og Brita Danielsdtr gift i 1755 (de er ikke kommet med i gifte i Jølster på DA): Det står Vigen for han da de ble trolovet: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 4 (1749-1789), Kronologisk liste 1755, side 46-47. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:Så finner jeg Tollev Veteberg copulert: LenkeBrita passer akkurat med alder til denne: Det må være hun som er kalt Berete her og døpt 21/2-1734: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 2 (1731-1749), Kronologisk liste 1734, side 34-35. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uffda! Her lurte en setning seg inn. 'Martes alder' gjelder dattera i huset i 1801. Daniel Knutsson og Marta Hansdtr var foreldra til Berete/Brita Danielsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

For å komplisere det enda mer, finner jeg Tollev Danielsen Weteberg d. 77 år gammel i juni, 1801: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 6 (1790-1821), Kronologisk liste 1801, side 198-199. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11527&idx_id=11527&uid=ny&idx_side=-93>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Problemet er løst takket være Yngve Nedrebø:Yngve Nedrebø, SAB / DA, 15.6.2008 12:11 (2) 'Han heter egentlig Tollef Danielsen, og skiftet er datert 16. oktober 1801. Enke Brite Danielsdatter, og barn: Hans T. Veiteberg, Daniel T., Brite T., gift med Maar Nilsen Gamlehaugen ved Bergen, Marta T., 42, og Danilla T., 25 år.'Men jeg vet fremdeles ikke hvem foreldra hans er eller foreldra til Marta Hansdtr Veiteberg (mor til Berete/Brita).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da finner jeg en Daniel Tollefsen på Veiteberg i 1701, 29 år gammel som kan være Tollef Danielsens far: LenkeHans far igjen er Tollef Danielsen som er 68 år gammel og nevnt som 'gamle fader'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Marte Hansdtr f. Veiteberg og g. Bevring døde i 1787, 85 år gammel: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 4 (1749-1789), Døde og begravede 1787, side 188. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11525&idx_id=11525&uid=ny&idx_side=-154>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.