Gå til innhold
Arkivverket

[#60340] Skifte i Jølster 1779-1806: Tollef Hansen Veiteberg


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
Lenke Tollef Hansen Veiteberg Jølster 15 455 1779-1806Er det mulig å få vite hva det står i dette skiftet?mvh Kjellaug R.P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Han heter egentlig Tollef Danielsen, og skiftet er datert 16. oktober 1801. Enke Brite Danielsdatter, og barn: Hans T. Veiteberg, Daniel T., Brite T., gift med Maar Nilsen Gamlehaugen ved Bergen, Marta T., 42, og Danilla T., 25 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tusen takk skal du ha, da skjønner jeg hvorfor det gikk rundt for meg her!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Forklaringen på at han i en og annen sammenheng kalles 'Hansen' kan være at hans stefar het Hans Veiteberg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for det-:) Jeg tror faren er den Daniel Tollevsen vi finner på Veiteberg i 1701: Lenke men kirkebøkene er ikke enkle å finne fram i her!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg er ikke enig i den konklusjonen!Tollef Danielsen var født på Viken ca. 1724 som sønn av Daniel Olsen Viken og Brite Sjursdatter. Som enke giftet Brite Sjursdatter seg igjen i 1743 med Hans Jonsen Veiteberg, og da gjorde de følgende kontrakt: 'Festemanden lovede Enchens Søn naar hand vilde lyde hannem ad i sit giftermaal sit brød', og Tollef Danielsen var sin stefar lydig, giftet seg med stefarens datterdatter (Brite Danielsdatter Bevring), og overtok stefarens bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk, her tok jeg altså feil! Så fikk jeg far til Tollefs svigermor på kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.