Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Johan Midtgård

[#60342] Hvor ble det av Marthe Eriksdatter fra Davik i S&F

Recommended Posts

Gjest Johan Midtgård

I 1830 giftet Marthe seg med Jørgen Olsen Nygård i Davik i Bremanger. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8751&idx_id=8751&uid=ny&idx_side=-147>Lenke nr. 9 høyre side. De bodde på gården Nygård i Rugsund, fikk 6 barn frem til 1847 da Jørgen døde. Her er dåpen til siste barnet Waldemar, som forøvrig døde 1 år gammel i 1848.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torodd Kinn

Hei, Johan!Sitat frå Bremanger Bygdebok, bd. III s. 148-9, om bruk nr. 1 av Nygård:'1839 til 1858Jørgen Oleson f. 1805 på Nygård, d. 1847 på Nygård. Gift 1830 med Marta Eriksdotter f. 1804 på bnr. 1, d. før 1865. Marta løyste bruket i 1849 for 150 spesidalar.Born:1. Anders f. 1828, d. 1828. Dette barnet fekk Marta med2. 'uconfirmeret dreng' Elling Mikalson f. 1805 på Mjånes.3. Ragnhild f. 1830, d. 1868 på Nygård.4. Bernt f. 1834. Gift med Malene Eriksdotter [pil] Hennøy, 3.5. Ole Ivar f. 1838, d. 1864 i Hesjevåg.6. Ragnhild f. 1841.7. Marie f. kr. 1841, d. 1928. Gift 1868 med Olde Valdemarson. [pil] Skorpen, andre familiar.8. Eli f. 1844, utfl. 1872 til Selje.9. Valdemar f. 1847. d. 1848 på Nygård.'Nr. 2 er ein opplagd feil, ettersom det er faren til nr. 1. Som du ser, kjenner heller ikkje bygdeboka til når Marte døydde. Når det står 'før 1865' tyder det vel berre at ho ikkje er å finne i folketeljinga då.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan Midtgård

Tusen takk til Torodd og Kjellaug for tilbakemelding.Da fikk antagelig oldemor Eli en ny bror (Ole) som jeg må ha oversett, og ei ny søster (Marie), men med et spørsmålstegn bak Marie. Ser hvor bygdebokforfatterne må ha funnet henne Lenke men, i likhet med meg, ser det ikke ut for at de har funnet noen dåp etter som de skriver født kring 1841. Dette er vel basert på oppgitt alder på Marie fra vielsen. Dette skulle, i så fall, tilsi at hun må være tvillingsøster til Ragnhilde. Noe rart her? De andre felles barna til Marthe og Jørgen har jeg registrert fra kirkebøker for Davik..For øvrig fortsatt takknemlig for hjelp til å finne ut hva som skjedde med tippoldemor Marthe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan Midtgård

Etter å ha sjekka i Legacy må jeg nok korrigere meg selv litt. Ole, som døde i 1836, er nok ikke bror til Eli, men bestefaren. Vel vel, godt vi har hjelpemidler som hjelper oss å holde styr på anene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, det var nok min feil! Tok han for et barn i familien der-:) Leste ikke så langt at jeg såg det stod gårdmann.Kan det tenkes at hun har flyttet til et av barna sine og således ikke ble værendes i Davik? Men det er jo heller ikke aktuelt ettersom de flytta bort etter 1865 ser jeg over. Hun må rett og slett ha blitt glemt av presten. Det har skjedd før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Mari er vel hun som er på Nygaard Davik i 1865: Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan Midtgård

Tusen takk for innlegg. Nok en indikasjon på at hun skal være født i 1841. Kan det være så enkelt at presten har ført inn feil navn i denne dåpen, og at det egentlig er Mari som døpes her? Lenke Det er vel også litt spesielt at de skulle døpe henne Ragnilde når de har ei levende datter med dette navnet fra før. Det må da også bety at den ene Raghild fra FT1865 er fra en annen familie.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan Midtgård

Barn nr. 27.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ikke nødvendigvis, jeg har flere tilfeller i min data hvor samme foreldrepar har to barn med samme navn. Men Mari er jo den som passer best med alder til å være døpt i 1841. Du har vel sjekka kirkebøkene for å finne de to andre? Den ene var jo 36 og den andre 30 i 1865. De brukte ikke å ta så stor feil i 1865, tidligere folketellinger kan vise store avvik!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er en Ragnhild Jørgensdtr f 1838 av foreldre Jørgen Olsen og Synneva Simonsdtr på Styvi i Aurland: Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner ingen annen Ragnhild Jørgensdtr konfirmert som kan passe til den du fant i ft som n° 2. Det nærmeste jeg kommer er denne med far Anton Jørgensen (n° 15): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Davik, Ministerialbok nr. A 5 (1850-1866), Konfirmerte 1851, side 104. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8380&idx_id=8380&uid=ny&idx_side=-109>Lenke Permanent bildelenke:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan Midtgård

Tusen takk til Kjellaug for strålende bistand. Enig i at avviket i alder for Ragnhild 2 var i største laget ja. Nå har jeg imidlertid funnet vaksinasjonen til Mari, barn nr. 14 her: Lenke ½ år den 8. november 1841. Dette gjør at jeg føler meg ganske sikker på at presten har brukt feil navn i dåpen. Da gjenstår det bare å finne ut hva som skjedde med Marthe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.