Gå til innhold
Arkivverket

[#60344] Kirkebøker for Mosjøen og Vefsn


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

God dag.Kunne noen forklare meg hvorfor i allverden det seneste kirkebokår som er tilgjengelig på nettet er 1903 for Mosjøen ladested og 1896(!) for Vefsn? Det er i Herrens navn ett hundrede og tolv år siden. Det er en skandale. Kirkebøkene for nesten alle prestegjeld/sogn og byer i Nordland går frem til både 1920- og 1930-tallet. Jeg kan ikke forstå hvorfor det da ikke skulle være tilsvarende for Mosjøen, et befolkningsmessig tyngdepunkt.Vet noen hvor det er mulig å få tilgang til frigivne kirkebøker etter henholdsvis 1903 og 1896?Takk for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Kan det være fordi kirkebøkene ennå ikke er avlevert til Statsarkivet i Trondheim? Hvis du sender dem en e-post og spør, vil du sikkert få svar. Jeg ser at katalogopplysningene deres ikke er oppdatert siden 2003, så det kan jo ha skjedd noe i mellomtiden.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Dette har jeg tatt opp med både Statsarkivet i Trondheim og involverte aktører i Mosjøen. Saken er at kirkebøkene ikke har blitt avleverte. Hvis det finnes klokkerbøker, er det enda merkeligere at disse ikke er avleverte og publiserte.Vefsn Slektshistorielag har avfotografert disse bøkene fram til ca 1930 og selger dem på CD fra sin nettside. Er du medlem av slektshistorielaget, kan du også lese kirkebøkene på nettet. Det gjelder kirkebøker for følgende sogn: Vefsn, Mosjøen, Grane, Elsfjord og Drevja.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.