Gå til innhold
Arkivverket

[#60347] Hans Joachim Iversen (1819-1872), g.m. Elise Seeberg - kjøpmann i Drammen?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Hans Joachim Iversen, fødd i Bergen 11.1.1819, gifte seg på Bragernes i Drammen 14.8.1853 med Marthe Elisabeth 'Elise' Thomasdotter Seeberg, fødd i Tønsberg kring 1826.Hans er både ved vigsli i 1853 og ved dødsfallet 20.3.1872 (Lenke) kalla kjøpmann, medan han ved FT1865 (gatenummer 154 på Bragernes) er kalla handelsmann:~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Hans Iversen Logerende g Handelsmand 1819 BergenElise Iversen hans Kone g 1827 TønsbergLauritz Madsen ug Handelsbetjendt 1839 DrammenAnne Kirstine Hansen ug Tjenestepige 1841 HofAndreas Johnsen ug Tjenestedreng 1841 Hof~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Men KVA SLAG KJØPMANN var Hans Iversen i Drammen?Marthe Elisabeth ''Elise'' Seeberg Iversen skal vera avlidi i Drammen i 1911, men her finst ikkje tilgjengelege kyrkjebøker. Ikkje heller finn eg fødsli hennar i Tønsberg(!). Ho var tydeleg dotter av kjøpmann i Tønsberg Thomas Seeberg og kona Marthe Elisabeth Schriver.Det ser ut til at Hans og Elise var barnlause folk, so dødsmeldingi eller skiftet etter Hans Iversen hadde vore svært so spennande, men det er vel ikkje nokon som har høve til å sjekka dette ut for meg på Kongsberg, eller...?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

WOOPS: Med litt meir leiting i Tønsberg fann eg fødsli til Marthe Elisabeth, 24.12.1826, men ho vart ikkje døypt før 27.12.1827! (Lenke). So var den delen av problemet ute av verdi...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Larsen

Jeg har ett kart over Bragernes nedre kirkegård, oppmålt i 1876. Dette er det som i dag er park i Engene nedenfor tinghuset. Det er samlet en del gravsteiner på litt av området.Her finner jeg graver som kan være av interesse for deg,nr 84. Ths Seeberg, og nr 55. Chr Seeberg og nr 70 H.. Iversen. Nabogravene til sistnevnte nr 86.Smed Iversen, og nr69 Maler Iversen.H Iversen er den mellomste grava, så det kan muligens være hans sønner.I gravprotokollene på de nevnte nummer finner du samtlige som er begravde i grava, også døde spedbarn som ikke hadde familiebånd. I min tippoldefars kiste ligger det hele seks barn.Du må kontakte kirkevergen i Drammen,det er mulig at de er klar over at disse protokollene eksisterer,men det var de ikke når jeg troppet opp for vel 10 år siden.Skulle du få problemer, kan jeg alltids troppe opp igjen.Der er både fødselsdag dødsdag, begravelsesdag og dødsårsak. Lykke til Kåre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Kåre for spennande innlegg. Eg har nettopp vore i kontakt med Kyrkjevergen i Drammen, og dei fann protokollen! Men, diverre gav dei berre gravferdsdatoar... Marthe Elisabeth, skrivi som Elisabeth Iversen, vart gravlagd 26.11.1911.Det ser ikkje ut til at kyrkjebøkene for Bragernes for den perioden enno er skanna, og ikkje heller har dei bøker i Drammen...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Larsen

Lars, det er ikke bare en protokoll, men minst tre, det står mest i de eldste. Jeg har tre forskjellige kopier fra samme gravsted, kopien fra 1912 gir minst opplysninger, nemlig bare begravelsesdato.De elste protokollene er veldig slitne.Man kjøpte og solgte gravsteder på den tiden,noe som synes godt på navn og yrker her øverst i solen,det er ikke mange Iversen og Larsen, men flust med velkjente drammensnavn,Capjon,Rømcke,Kjøsterud,Cappelen osv. Men du kan jo finne dødsannonsen i Drammens Tidende, der finner du som regel etterkommere og ikke sjelden minneord, enten de var egghandlere eller vognmenn. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Såvidt jeg kan skjønne, er Elise en yngre søster av Manzine Wulfsberg, gift med Jacob Wulfsberg, boktrykker i Drammen, som startet 'Tiden Offentlig Drammens Avis af Blandet Indhold' i 1832 (selv om det nok var faren hans, Niels Wulfsberg som 'sto bak'). For å gjøre en lang historie kort: dagens 'Drammens Tidende'. Jeg finner Elise som fadder til et av barna deres, Constance, 1. desember 1847.Trolig finner du dødsannonsen i Drammens Tidende, jfr. innlegg 5.vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.