Gå til innhold
Arkivverket

[#60348] Hvor ble det av Fredrik Martin Bødtker f. 6. jan. 1902 i Bergen g. m. Inger?


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Fredrik Martin Bødtker f. 6. jan. 1902 i Bergen som sønn til Rikard og Olina Bødtker. Fredrik Martin ble gift med en Inger som jeg ikke vet noe om. De eide en hytte i Steinestø i Åsane i årene 1938-1953.Er det noen som vet når dette ekteparet døde og opphavet til Inger? Er også interessert i å vite om de hadde barn.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det kan se ut for at Fredrik kan ha skrevet seg Bødker, altså uten t. Jeg finner Fredrik Bødker på Solhaug i Steinestø i 1950. Kilde: Matrikkelutkastet av 1950 Hordaland Åsane herad 72 Steinestø Bruk 22 SolhaugSå finner jeg to Fredrik Bødker i 1924-1925, en vognmand i Abs Beyersgt 47, og en snekker i Tartargaten 9. Kilde [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=bgadr&sideid=102&storleik=>LenkeDer er kun en person til i 1924-1925 i Bergen Adressebok som bruker navnet Bødker uten t, nemlig Henny, sykepleier, Nygårdsgt 4.Men, i adresseboken for 1942 står disse tre Bødkerne som Bødtker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Han i Tartargaten 9 har en M. som mellomnavn i 1942, så da er det vel trolig han, og han er snekker i 1924-1925 og møbeltapetserer i 1942. Vielse og evt barnas dåp kan vel da ha vært i Sandvikskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Både i 1924-1925 og i 1942 står Fredriks mor på samme adr som Fredrik, Tartargaten 9. I 1942 var hun imildertid død, men registreringen har vel vært skattelister el l. fra året før. Hun står som huseier av Tartargaten 9 i 1942.Jeg har ikke funnet vielsen til Fredrik og Inger i Sandviken, Mariakirken, Åsane (Fredrik ble døpt der) eller Korskirken (Foreldrene ble viet der). Jeg fant heller ingen døpte barn i Sandviken. Jeg kan selvsagt ha oversett noe.De er ikke registrert på Gravminner.Familien har vel flyttet til byn fra Jordal etter 1906, da jeg ikke finner Richard i Manntallene til valgene i 1904 og 1906.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Tusen takk for hjelpen. Jeg er klar over at denne familien er vanskelig og har selv prøvd å lete etter dem uten resultat. Så mitt siste håp var debattforum på Digitalarkivet.mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei KennethmJa det ser jeg, men har du undersøket om der er skifter (5).Så tenkte jeg på om vi kan klare å finne igjen vielser til evt søsken av Fredrik, og evt at Inger eller Fredrik er fadre eller forlovere. Det er bare det at i Åsane er det bare Fredrik som er døpt. Og han var trolig førstefødte, foreldre gift 14.12.1901, Fredrik f jan 1902, og de bodde altså ikke i byn i 1904-1906. Da skulle man tro at evt søsken var døpt i Åsane også, men det er de jo ikke. Vet du om han hadde søsken? Det kan nesten se ut som han kan ha vært enebarn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Jeg vet bare om han. Skiftet etter moren i 1941 vil egentlig ikke løse det jeg er på jakt etter. Nemlig hvem denne Inger var og om hun og Fredrik hadde barn.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Carsten Schanche

Du har kanskje funnet ut av dette Kenneth, men jeg fant dette i Norges håndverkere 1938:Fredrik Martin Bødtker, snekkermester, Bergen, f.6-1-1902 i Bergen. Foreldre: Richard Fritjof Bødtker og Marie Iversen Jordahl. Utl. hos Han Jacob Nielsen, tekn.aftenskole 3 år, Bergens Kunsthåndverksskole 2 år, eget verksted fra 1930, sv.pr. 1934. Gift 1935 med Kirsten Elisabeth Hansen. Foreldre: Maskinist Peder Hansen og hustru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Har tilgang til folkeregisteret, men kom ikkje særleg vidare av den grunn. Fredrik står registrert, men med eit såkalla D-nummer som vert tildelt personar som ikkje er tildelt ordinært fødselsnummer, med registreringsdato 01.01.1964 og med kommunenummer ukjend. D-nummeret plussar på 4 på det første sifferet og han har dermed 460102 som første 6 siffer.Dette er litt utanfor normalen. Alle nordmenn fekk tildelt fødselsnummer (6 5)i 1964. I tillegg fekk dei som døydde i perioden 1960-1964 tildelt fødselsnummer 'post mortem'. D-nummer vert vanlegvis tildelt utlendingar som skattar til Norge eller av andre grunnar treng eit norsk ID-nummer. Tilsvarande nummer for Kirsten Bødtker er 501004. Ho var m.a.o. fødd 10.oktober 1904.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.