Gå til innhold
Arkivverket

[#60349] Peder Pedersen Store Fossa i Strandebarm flyttet han til Halsnøy Kloster?


Gjest Arne D. Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne D. Tveit

Jeg søker opplysninger om Peder Pedersen Store Fossa f. ca. 1785. Faren het trolig Peder Larssen. Jeg finner en Peder Pedersen Fosse døpt i 1784. I 1801 bor de på Store Fossa. Peder Larssen er da i sitt tredje ekteskap og kona het Bol Eivindsdtr.Jeg ønsker å vite om Peder Pedersen flyttet ut av bygda, hvem som var mor hans og hvem han var gift med første gangen.Jeg fant en med dette navnet på Halsnøy Kloster i Fjelberg. Han var født rundt 1785 og døde 1845. Han var enkemann da han ble gift i 1831 med Kari Larsdtr. Handeland. I 1830 ble ei Bol Eivindsdtr. gravlagt i Fjelberg. Hun var 89 år gammel og var enke.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er vel dåpen hans som blir konfirmert nederst til venstre her i 1784. : Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm i Strandebarm, Ministerialbok nr. A 3 /1 (1750-1787), Fødte og døpte 1784, side 127. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11679&idx_id=11679&uid=ny&idx_side=-57>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

På FS (kopi fra kirkebok, men finner det ikke) er det et ekteskap mellom Peder Larsen og Boel Evensdtr 1. januar 1783: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her fra kirkeboka: Peder Larsen Store Fosse med pigen Anna Haktorsdtr: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm i Strandebarm, Ministerialbok nr. A 3 /1 (1750-1787), Ekteviede 1778, Døde og begravede 1751-1753, side 21. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11679&idx_id=11679&uid=ny&idx_side=-26>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Enkemanden Peder Larsen Fosse med pigen Boel Evensdtr Hiertnes: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm i Strandebarm, Ministerialbok nr. A 3 /1 (1750-1787), Ekteviede 1783, side 81. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11679&idx_id=11679&uid=ny&idx_side=-38>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk for hjelpen. Det var nyttig informasjon. Nå gjenstår det å finne ut om denne familien flyttet ut av bygda. Eller om sønnen Peder flyttet. Mora kan ha reist etter da hun ble enke. I tillegg skulle jeg hatt navnet på den første kona hans. Er det noen som har tilgang til Bygdeboka?Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var vel Ingeborg Larsdtr Fosse som var hans første kone, han var fra Traa: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm i Strandebarm, Ministerialbok nr. A 3 /1 (1750-1787), Ekteviede 1771-1775, side 19. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11679&idx_id=11679&uid=ny&idx_side=-24>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette er vel bare et skudd i blinde, en Peder Pedersen Handeland gifter seg 4/12- 1807 i Fjelberg (står under 1808) Det er vel bare et sammentreff med navnet: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 3 (1788-1815), Kronologisk liste 1808, side 160. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11389&idx_id=11389&uid=ny&idx_side=-159>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du har vel og sett at de ikke er å finne på Store Fosse i 1825. Den Lars Pedersen som er der er vel muligens en sønn av Peder Larsens tidligere ekteskap.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=36&filnamn=JOND1825&gardpostnr=2345&personpostnr=2345#nedre>LenkeHer dør Peder Larsen Fosse 82 år gammel (n° 2 i 1819): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Klokkerbok nr. A 1 (1816-1826), Døde og begravede 1819, side 97. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk skal du ha Kjellaug. Jeg var ikke klar over at det var en folketelling fra 1825.I Arkivforum, tema 30358, fikk vi navnet på den første kona til Pededr Pedersen. Hun het Malena Monsdtr. Det var trolig henne som tjente på Halsnøy Kloster i 1801. Hun var da ugift.Ei Anna Monsdtr. Nøgelsøen (plass under Kloster ble gift med en Peder Monssen Fosse i 1815. Jeg spekulerer i at begge navnene kan være feil skrevet. Det skal kanskje være Malene Monsdtr. og Peder Pedersen Fosse? Kirkeboka for Fjelberg er unøyaktig ført på den tiden.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I 1801 er hun 36 år, er ikke det litt gammelt? Det står jo heller ikke at denne Malena het Monsdtr.Men jeg finner ingen Mons med datter Malene i ft 1801 for Fjelberg.Derimot finner jeg en Anna Monsdtr 22 år gammel: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=f11213&gardpostnr=12&personpostnr=208#nedre>LenkeDet ekteskapet du fant: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 3 (1788-1815), Kronologisk liste 1815, side 209. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Her står det at denne Anna Maansdtr var enke. Det kan jo godt være at det er din Peder men han het jo Fosse, her synest jeg det begynner på To.., kan ta feil da.Men navnefeilen kan jo og være i skiftet og at hun heter Anna.Jeg har vært ute for slike feil før. I alle tilfeller nytter det heller ikke å lete etter barn dersom det er henne, for det var hun nok for gammel til å få. Såg forresten at han fikk et barn som døde i 1833 med sin andre kone.Men ettersom hun er enke, så går det kanskje å finne det første ekteskapet for å se hva som står der.En Ana Monsdtr giftet seg med en Nils Arnesen den 24/7- 1803: Lenke Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 3 (1788-1815), Kronologisk liste 1803, side 112. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, du har rett. Han skriver F og T nett likt! Da er det nok Fosse og ikke tosse det står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du kan og se bort fra paret over som hennes første ekteskap. For Nils Arnesen levde i beste velgående ihvertfall fram til 1824, de får en haug med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Malena Monsdtr. sitt navn ble gjentatt i kirkeboka da hun ble gravlagt i 1831. Han ble oppgitt til å være 67 år gml. da hun døde.Den Anna Monsdtr. på Lykjelsøy var, som du skriver, enke da hun ble gift. Hun bodde på Lykjelsøy. Forrige husmann her het Arne Larssen (ca. 1754-1814)Han er trolig den samme som bodde på Ølfernes i 1801 (Skånevik 1, side 221, nr. 46). I så fall var han først gift med Jorunn Larsdtr. f. ca. 1764. Ei Jorunn døde på Lykjelsøy i 1810. Hun ble oppgitt til å være 54 år gammel. Arne Larssen ble gift igjen i 1812 med Ingeborg Monsdtr. Svendland (Svindland?). Kanskje Anna Monsdtr. var ei søster? Anders Haugland skriver i Skånevikboka at Arne Larsen og Jorunn var innflyttere. Jeg har sjekket kirkebøkene for Fjelberg og Kvinnherad uten å finne Arne Larsen sin Vielse med Jorun. Kanskje de kom fra Strandebarm eller Kvam?Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Ei Malene Monsdtr. tjente på Svinland i Strandebarm. Hun var 36 år og ugift. Dette stemmer med alderen på hun som bodde på Lykjelsøy.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Ser at på Handeland i 1801 er det flere Peder Pedersen'er -en på 33 år, og en på 15 år (far og sønn). Den første stemmer aldersmessig med de opplysningene Arne gir ved Malenes dødsfall i 1831 (67 år). Sønnen er i samme alder som Peder Pedersen på Store Fosse. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da er det vel mulig at hun er fra Strandebarm og. Synd det er så lite skanna kilder her, du må nok inn i kirkebøkene igjen.Til Lars, ja, det var vel en av dem jeg fant i innlegg 9, men tror ikke det er de samme. Dersom da ikke Peder var gift flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Peder Pedersen (Per Persen) Handeland (1767-1826) var gift med Kari Danielsdtr. (ca. 1751-1825). Han var sønn av Per Persen og Maria Olsdtr Færavik som flyttet til Svinøy under Halsnøy Kloster (Skånevik 2, side 101, nr. 4).Peder Pedersen Handeland hadde sønnen Peder (ca. 1786-1836). Sist nevnte bodde på Handeland og var først gift i 1807 med Anna Olsdtr. Handeland (ca. 1773-1831. Deretter gift med Siri Torsdtr. Giljevik.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Kan dette være Peder Larsens første ekteskap? (med Herbor Hansdtr Solberg)se nr 4 på venstre side i 1763: Lenke Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm i Strandebarm, Ministerialbok nr. A 3 /1 (1750-1787), Ekteviede 1763-1765, side 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk for hjelpen. Det er mulig du har rett i at Herborg var første kona til Peder Larssen.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.