Gå til innhold
Arkivverket

[#60365] Utvandring til Amerika


Gjest Finn Moe
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Moe

Min oldefar Gunder Haagensen født 24.02.1861 på Ulvåvollen Østre i Åmot. Han utvandret til Amerika 29.06.1883 med skipet 'Angelo' til Liverpool/Hull - bestemmelsessted Eau Claire - Amerika Alle spor slutter i England. Kan noen gi meg opplysninger for å kunne gå videre med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Hadde han er 3-4 år eldre søster som het Anne og som også utvandret? - I såfall har jeg nok funnet han som 49-årig ugift bror hjemme hos enken, den 53-årige Anne Knutson f. i Norge i Sand Creek, Dunn, Wisconsin i 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Søsteren til Gunder, Anne..... ser ut til å ha vært gift med Helge Knudsen Kaaseveen og utvandret omkring 1885 med han og minst en sønn. Anne er som sagt enke i 1910 og har da født to barn, hvorav kun en sønn er i live i 1910. I 1920 bor Anna og denne sønnen fortsatt i Sand Creek, men Gunder er ikke hos dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I 1930 er søsteren Anna fortsatt enke hos sønnen, Haagen....han er nå gift i Colfax twp. i Dunn county i Wisconsin og har flere barn. Ingen spor av Gunder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg synes du skal forsøke en telefon til Annas barnebarn, Milton Knudson, kanskje vet han mer om hva som hendte med farmorens bror, Gunder Haagensen......Milton bor sammen med sin sønn og svigerdatter:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Hogen Henry Knudson City: Not Stated County: Dunn State: Wisconsin Birth Date: 30 Dec 1882 Race: White Roll: 1674597 DraftBoard: 0Anne Knudson er oppgitt som nærmeste slektning.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Social Security Death IndexName: Hogen Knudson SSN: 392-36-2966 Last Residence: 54730 Colfax, Dunn, Wisconsin, United States of America Born: 30 Dec 1882 Last Benefit: 54730 Colfax, Dunn, Wisconsin, United States of America Died: May 1977 State (Year) SSN issued: Wisconsin (1955 )- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal CensusName: Milton A Kuntsorn [Milton A. Knutson] Home in 1930: Colfax, Dunn, Wisconsin Age: 5 Estimated Birth Year: abt 1925 Relation to Head of House: Son Father's Name: Haakon Mother's Name: OleanaHousehold Members: Name Age Haakon Kuntsorn 47 Oleana Kuntsorn 27 Anna Kuntsorn 73 Milton A Kuntsorn 5 Arline M Kuntsorn 3 10/12 Helen O Kuntsorn 1 11/12-Rettingen av navnet i indeksen, er lagt inn i des 2007 av en person som oppgir å kjenne familien. Hvis du ønsker kan jeg sende en melding til denne personen på vegne av deg, men da må du oppgi epostadressen din her, slik at jeg kan gi den videre til vedkommende.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Virginia KnudsonVirginia L. Knudson, 81, of Colfax died Saturday, Dec. 1, 2007, at Area Nursing Home in Colfax.Virginia was born July 3, 1926, in Stanley to Oscar and Ida (Ferdon) Peterson. She grew up in the Stanley area and on June 28, 1947, she married Milton Knudson in Stanley. They moved to Colfax 1953. Virginia worked as a CNA at Area Nursing Home in Colfax for 29 years. She was devoted to her family and loved to watch sports, especially high school sports. She was a member of Holden Lutheran Church, the Hope Circle, Ladies Aide, the Merry Mixers, and the American Legion Auxiliary. Virginia loved to crochet and play cards.Survivors include her husband, Milton, of Colfax; daughter, Joyce (Steve) Schindler, of Bloomer; sons, Larry (Jamie), Ron (Debbie) and Michael, all of Colfax; one sister, Annetta (Rusk) Heagle; eight grandchildren; five great-grandchildren; and several sisters- and brothers-in-law.She was preceded in death by her parents, four brothers, one sister and two sisters-in-law.Funeral services will be at 1 p.m. Wednesday at Holden Lutheran Church; the Rev. Paul Tobianson will officiate, with burial in the church cemetery. Friends may call from 5 to 8 p.m. Tuesday at Sampson Funeral Home in Colfax and one hour before services at the church on Wednesday.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Moe

Det er korrekt at han hadde en søster - Anne født 1856 - gift med Helge Knudsen Kaassveen. Har ikke funnet ut eksakt når de utvandret. Det står ikke noe om det i Åmot Bygdebok. Takk for info fra dere begge. Legger ved bilde av Gunder Haagensen min mail er : finnmoe@bbnett.no Ha en god sommer !

bilete5050.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.