Gå til innhold
Arkivverket

[#60366] Sortland, Nordland 1870


Gjest rune helland
 Del

Recommended Posts

Gjest rune helland

Har en Jørgen Christian Gerhard Olsen f. 18.7.1870 av foreldrene Olaus George Olsen og Marie Eliertsdatter. De bodde da på Bremnes i Sortland Jørgen blir konfirmert 1886, bor da på Liland i Sortland.Er på utkikk etter en Jørgen Christian Olsen Fagerlund, som døde i 1924 i Komagsfjord, Finnmark Han skulle ha vært 3 ganger, og i første ekteskap skal han bl.a ha barna Heny (Fagerlund) f. 1910 og Petra. Kanskje også en Erling. Disse skal vissnok være født i Vesterålen et sted.Så blir han gift en gang til, med en Vally Strøm (evt Sandberg), hvis far er Ole H. Andersen Sandberg, uvisst hvor.De får 4 barn i Talvik, Troms.Så mitt spørsmål er: Er denne Jørgen Christian Gerhard Olsen den samme som Jørgen Christian Fagerlund, og hvor bodde han og den første kona, og deres barn, får han satte kursen nordover?MvhRune Helland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jørgen Olsen f. 1870 på Bremnes flytta til Kvæfjord som voksen. Der fikk han i 1894 dattera Oda Marie med enka Indianna Nilsdtr, og i 1900 enda ei datter, Agnes Marie, med Hansine Marie Johannesdtr. Jeg kjenner ikke til noe ekteskap, verken i Sortland eller Kvæfjord.Iflg. Kvæfjord bygdebok (s. 712) døde Jørgen i spanskesyka (1918), men dødsfallet står ikke i kirkeboka der, så vidt jeg kan se. Etterkommerne til dattera Agnes meiner han omkom på sjøen, årstall ukjent. Med andre ord, det er noe uklart hva som skjedde med Jørgen etter 1900, og jeg kan i øyeblikket ikke avskrive han som 'kandidat'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rune helland

Hei Johan Dette kan vel tyde på at jeg har fått fatt i feil Jørgen Christian Olsen? 'Min' er i allefall død 18.7.1829 i Komagsfjord, Troms, og ikke i 1918. i FT 1900 er det to kandidater: a) Dale, Kvæfjord, ug. f. 1870 Sortland, fisker b) Lysnes Mellom, Lensvik, Troms: Gaardbr. og Fisker f. Sortland Du refererer vel til den første? Han kan selvdølgelig fått barna du nevner, og så fått noen andre i sitt første ekteskap etsted.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Ja, jeg sikter til han som bodde på Dale/Kvæfjord i 1900. Men jeg har altså ikke fått dokumentert når han døde, så jeg veit ikke om du tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.