Gå til innhold
Arkivverket

[#60367] Daniel Olsen og Brite Sjursdatter, Viken i Jølster, Sunnfjord. Hvem var de barn


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dette paret fikk en sønn Tollef Danielson i 1724. Jeg finner ikke ekteskapet deres blandt vigde i Jølster her i DA. Er der noen som har kunnskap om denne familien, og som kan fortelle meg noe om deres opphav, liv og død? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Har du sjekka Manntalet i 1701 hos Fylkesarkivet i SF ? Der finn du Daniel Olsen, 12 år i Vigen i Jølster. 12 år gamal i 1701, som skulle ha hatt 'god tid' til å bli pappa i 1724. Daniel KAN ha hatt ein bror, Claus, som er 5 år i 1701. Den einaste som er vaksen på garden Vigen er: Ole Danielsen, 42 år. Om han er far til Daniel, ... tja ?Ang mor til Tollef, fin eg IKKJE nokon som heiter Sjur i heile fylket (amtet). Mogelig 'Sjur' er skreve som 'Sifrsen' eller 'Sifvrsøn'.I Hefte nr 1 om Vik Kommune frå 2002 s. 7, av Gudmund Balvoll, normaliserar GB navna. Og Sjur = Sivert = Siver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for responsen Jon.Jo, jeg har nok sett 1701 tellingen, og det er jo lett å dra den konklusjonen at den 12 år gamle Daniele er identisk med den Daniel Olsen som fikk en sønn Tollef i 1724. Og videre kan det jo godt tenkes at Ole Danielsen er hans far. I 1666 mantallet er der også en Daniel på gården, som kunne passe som far til Ole. Men alt dette blir jo bare spekulasjoner. Når jeg da heller ikke kan finne ekteskapet mellom Daniel og Brita, får jeg jo ingen bekreftelser på gårdsnavnene deres.Jeg kan jo kanskje håpe at Jølstereksperten Yngve Nedrebø leser dette, og at han har kunnskap om opphavet til Daniel Olsen og Brita Sjursdtr. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg løfter denne frem i lyset igjen, i håp om at noen kan bringe klarhet i hvem som var foreldrene til Daniel Olsen Viken og Brita Sjursdtr. Var de gift, eller ble sønnen Tollef født utenom ekteskap i 1724? Daniel døde trolig i 1737 ca. 47 år gammel. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er dette far/foreldre til Ole Danielsen Viken som gifta seg i 1744 med Johanne Hansdtr Dvergsdal? Lenkemvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Kjellaug.Det vet jeg ikke. Jeg har forløpig bare registrert sønnen Tollef født i 1724. Men det er jo nærliggende å tenke i de baner at Ole er sønn til Daniel Olsen og sønnesønn til den Ole Danielsen 42 år som vi finner på Viken i 1701.Men tro hjelper ikke mye her, derfor skulle jeg gjerne fått bekreftet opphavet til Daniel og Brita før jeg går videre. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg fant 'min' Ole/Oluf døpt 26/5 - 1722 med far Daniel Olsøn Vigen, men synest bare det står 'og hans quinde'. Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 1 (1696-1728), Fødte og døpte 1696-1728, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11522&idx_id=11522&uid=ny&idx_side=-99>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Med hensyn til forlovede i Jølster, ser det ut for at presten har hoppet direkte fra A til K, finner ingen på D.Den siste Tollef jeg finner døpt er i 1718.Det blir nok ikke enkelt å sjekke dette.Ellers fant jeg at Gunder Vigen var gift med en Ingeborg Knudsdtr, så det kan være at de som har lagt det inn på FS har bare 'valgt' henne for det hun var i Viken samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, kirkebøkene fra Jølster på begynnelsen av 1700 tallet er ikke verdens enkleste lesning. Årstall og datoer er grundig stokket før innføring, og som du sier så er der også store huller i føringen.Det er vel heller ingen åpenbare skifter fra Viken som kan hjelpe oss her. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til # 9: Ja, det skal være visst at det er vanskelig å finne ut av dette. Jeg siterer Yngve Nedrebø: Lenke'Yngve Nedrebø, SAB / DA, 31.8.2007 11:15 (2) Kirkebok A 1 for Jølster er skrevet på grunnlag av løselapper, som en ikke helt edruelig prest nok har oppbevart i lang tid før han skrev inn i kirkeboken, eller ikke gjorde det. Det er derfor ikke utenkelig at årstallene, som kommer litt 'hulter til bulter', kan være feilskrevet.'Til # 10: det viser nok en gang at alt som blir funnet der må sjekkes! Selv om det er kopi fra kirkebok!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uffda! Oppdaget plutselig at jeg har Daniel Olsen Viken to ganger i min data - en gang som far til Tollev og en gang som far til Ole!!Her er det som Yngve skrev i tema 60340 på arkivfora: Yngve Nedrebø, SAB / DA, 15.6.2008 15:13 (6) 'Jeg er ikke enig i den konklusjonen! Tollef Danielsen var født på Viken ca. 1724 som sønn av Daniel Olsen Viken og Brite Sjursdatter. Som enke giftet Brite Sjursdatter seg igjen i 1743 med Hans Jonsen Veiteberg, og da gjorde de følgende kontrakt: 'Festemanden lovede Enchens Søn naar hand vilde lyde hannem ad i sit giftermaal sit brød', og Tollef Danielsen var sin stefar lydig, giftet seg med stefarens datterdatter (Brite Danielsdatter Bevring), og overtok stefarens bruk.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er fra den debatten jeg fikk bekreftet at Tollef var sønn av Daniel og Brita. Jeg hadde gått i den samme fellen som deg og antok at Daniel Tollefsen var far til Tollef. Derfor ønsker jeg ikke å gjøre samme feilen en gang til. Det er for enkelt å anta at Daniels far er den Ole Danielsen som befinner seg på Viken i 1701. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det har du rett i. Men finner ingenting som kan be/avkrefte dette i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er dåpen til Claus som vi antar er bror til Daniel: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 1 (1696-1728), Fødte og døpte 1696-1728, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11522&idx_id=11522&uid=ny&idx_side=-46>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I 1699 er en Daniel Vigen fadder til Crispinus Befring: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 1 (1696-1728), Fødte og døpte 1696-1728, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11522&idx_id=11522&uid=ny&idx_side=-47>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei,ang. 'Min Hustru' (hvem var prestens hustru?):Jeg siterer Yngve Nedrebø, som fortalte litt om denne 'ikke helt edruelige' presten og sin familie i et gammelt tema i Brukerforumet:Yngve Nedrebø, SAB / DA, 17.11.1999 08:25 Rasmus Rasmussen Fischer, født ca. 1671, kom til Jølster som sokneprest i 1696, og giftet seg med Anne-Katrine Clausdatter Gammel, datteren til forgjengeren. De fikk to sønner (Rasmus, født 20. mai 1698, døpt 26. i samme måned og Claus, døpt 19. januar 1704), og to døtre (Claudia Cathrine, døpt 8. sept. 1701, og Karen Kristine, døpt 25. oktober 1709).Den yngste datteren giftet seg i 1738 med kapellanen Hans Henrik Berg, og de to drog siden til Danmark. Claudia Cathrine fikk først et barn med en av prestedrengene, men ble siden gift med en underoffiser i Nordfjord.Sønnene Rasmus og Claus valgte militær løpebane, men uten å drive det særlig langt. Claus må være død alt midt på 1720-tallet, mens Rasmus Rasmussen Fischer (1698-) giftet seg med Ingeborg Andersdatter Sandal, og fikk mange barn, hvorav de fleste drog til Bergen. Lykken smilte slett ikke til alle, den ene sønnen (Ulrich Fredrik Christian Fischer, døpt 28. juli 1738) døde som livstidsslave på Bergenhus etter flere dommer for tyveri.Biskop Pontoppidan var i Jølster etter at Rasmus Fischer var død, og han var alt annet enn generøs i sin omtale av den avdøde prosten - som han mente ikke en gang ville vært verdig til å være 'Bælgtræder' i kirken. Andre steder står det at Rasmus Fischer hadde tapt sin formue, dels i en uheldig prosess, dels på sine 'ilde opdragne Børn'. Prost Rasmus Fischer var også flere ganger i strid med menigheten, som blant annet beskyldte ham for drukkenskap og hor (dog uten at dette kunne bevises).Sersjantens datter Berte Malene Rasmusdatter Sandal giftet seg 26. desember 1744 med Nils Larsen Helgheim, og de har stor etterslekt i Jølster og andre steder. Dåpsinnførelsen til Claus tyder jeg slik: Par(entes): Oluf Vigen, og Ka-ren Daniels datter. Susc....Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha Barbara-:)Litt av en prest med andre ord!Ja, når du sier det, virker det jo som Karen Danielsdtr!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Rune, nå ser jeg at du har fått opplyst hvem som var etterlatte til Daniel Jacobsen Viken LenkeDatteren Kari passer egentlig godt med Claus' mor Karen i kireboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, her hadde det vært stor aktivitet mens jeg var borte. Det kan se ut til at det er Ole (oluf) Danielsen som er faren. Det var derfor jeg gjerne ville vite innholdet i skiftet etter Daniel Jacobsen Viken.Der fikk jeg i alle fall bekreftet at Daniel Jacobsen ikke var far til Ole Danielsen Viken.Jeg er enig i at det kan se ut til at Oles hustru het Karen Danielsdtr. og trolig er hun den samme som er nevnt i skiftet etter Daniel Jacobsen.Abelone Pedersdtr. ser imidlertid ikke ut til å ha noe med denne familien å gjøre. Dog døper altså Daniel Olsen en sønn for Tollef, så man skal vel ikke utelukke en sammenheng.Kanskje var Daniel Jacobsen og Tollef Jacobsen brødre. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hvis Daniel Olsen og Kari Danielsdatter (Dognaldsdatter) er foreldre til Ole Danielsen er det vel også interessant at lensmann Jens Nielsen Nedrebø forteller når Dognald og sin 'quinde' døde (side 188:(16)87 den 4 Majus Døde sallige Damnal Vigen en stiielde Mande....side 188:(16)96 den 1 Octo døde Damnalde Vigen quinde) og at en Jacob Viken (Dognald Jacobsens far?) døde i 1659 (Anno 1659 den 1 Julj blleff Jacop vigen begraffuit).Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her gjelder det å holde tungen bent i munnen. Det var vel Ole Danielsen som var gift med Kari Danielsdtr. (Oluf Vigen). De var foreldre til Daniel Olsen som var gift med Brite Sjursdtr. Fuglestrand.Jeg limer inn litt fra skiftedebatten i arkivforumet.'Rune Thorstensen, Bergen, 17.6.2008 14:18 (5) Takk igjen Yngve. Du mente vel at Ole Danielsen var gift med Kari Danielsdtr.Er det da rett å anta at Ole Danielsen og Kari Danielsdtr. Viken var foreldre til Daniel Olsen. Og vet man noe om opphavet til daniels hustru, brita Sjursdtr.? Mvh. Rune Thorstensen --------------------------------------------------------------------------------Yngve Nedrebø, SAB / DA, 17.6.2008 16:08 (6) Du har rett! Brita Sjursdatter skal være datter av (Svanø-)lensmann Sjur Knutsen Fuglestrand.' Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og det er vel snarere Karis foreldre lensmannen siktet til, nemlig Daniel Jacobsen og Gjøe Larsdtr. Vi vet ikke hvem som er Ole Danielsens foreldre. Og det er heller ikke sikkert at han kom fra Viken. Han kan ha giftet seg til Viken med Kari Danielsdtr. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Beklager så mye, det var kun en skrivefeil.Den første setningen min skulle ha begynnt: Hvis OLE DANIELSEN og Kari Danielsdatter er foreldre til DANIEL OLSEN...). Jeg var klar over at lensmannen siktet til Karis foreldre og jeg syntes det kunne jo være interessant å se litt på Daniel Olsens opphav fra morssiden :-)Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.