Gå til innhold
Arkivverket

[#60368] Tenna - Ane Dorthe Mathisdatter F ?- D: 1864


Gjest marit johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest marit johansen

An(n)e Dorthe(a) Mathisdatter -Ormsøy/stamnes.. F?- Død 03.12.1864 Enke Fattiglem - Tenna boken s. 193 Gift med Johan Peder Christiansen/kristianssønn F: 1790 Den 25.12.1819 i Alstadhaug Barn: Christian Michael 1818 - *Anders Bergius 1820 -Doret Maria 1822 - Johana Bergita 1825 -Johan Daniel 1829 Oleanna 1832Har info om hennes barn og ektemann .. Leter etter hennes aner. Finner heller ikke skifte etter henne, eller i Folketelling 1801.Noen som har forslag ...på hva gjøre jeg nå..Hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Fant en Ane Dorthea Mattisdtr., 7 år,fosterbarn på gården Skogsholm i Alstadhaug i FT 1801. En mulig kandidat?Er ikke alderen hennes oppgitt ved død? Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Her er dåpen til eldste sønn Christian Michael i 1818 (Herøy Kirke): LenkeSer ut som om at både Ane og Johan er bosatt på Altern da.Det kan jo være Ane som er fosterbarn i 1801 på Skogsholmen i Alstahaug, selv om alderen hennes når hun ble gravlagt ikke stemmer overens med dette.Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Det er vel Ane vi finner som konfirmert i Alstahaug kirke i 1809:Lenke Hun er oppført som nr. 14 blant pikene, 18 år og bosatt på Skogsholm. Det kan vel stemme mer overens med alderen i forhold til dåpen til eldstesønnen i 1818.Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit johansen

Supert , da ble det vel bekreftet samme person på skogsholmen..fosterdatter og konfirmation .. bare så irriterende at ikke foreldrenes navn står oppført ved konfirmation.. da hadde alt vært så meget lettere..:) Kan det stå noe i bygdebøkene i Tjøtta/skogsholmen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Nei, det finnes ikke bygdebøker for dette området (Alstahaug, Tjøtta osv.). Du må vel gå i kirkebøkene å lete etter døpte i denne tidsperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Her er Ane Dorthea`s dåp.Som du ser er en av faderne den samme som er brukere av Skogsholm i 1801. mvh: MettePermanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Her er Ane Dorthea`s dåp.Som du ser er en av faderne den samme som er brukere av Skogsholm i 1801. mvh: MettePermanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Her finner du Mathias Siursen og Elisabet Bendigtsdatter (Benktsdatter) i 1801-tellingen, på Mokkelbostad (Myklebostad på Mindland, Alstahaug): [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f11820&gardpostnr=177&personpostnr=3947&merk=3947#ovre>Lenke Det er vel Mathias du finner her på Frode Holthes slektssider;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit johansen

Tusen takk Mette ..halvparten av alle som ble døpt på den tiden het vist Ane .. i hvertfall i AlstahaugMathias Siursen og Lisabeth Bendigtdatter ? ble dette rett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit johansen

oy se bort fra siste linje.hmmm så rart det kom med ...Tusen takk til Terje Og ..det var utrolig bra jobbet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit johansen

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A04 (1737-1768), Kronologisk liste 1767, side 592-593. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Hei Marit :-) Hvist du ser på innl.10,skifte for Tjøtta,så ser du at det er skifte etter Lisbeth sin far,Bendigt Nilsen, død i 1790.Konas navn er Dorethe Knudsdatter.Som du ser er Lisbeth 19 år,da er hun jo født ca.1771.Dorthea gifter seg igjen,se.FT 1801.Ane Dorethea bor som fosterdatter hos sin bestemor på gården Skogsholm . Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit johansen

I følge Innlegg (5)Konfirmant i 1809 - 18 år . kommer jeg fram til f: 1791...Mulig jeg har koblet inn ferie modus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Jeg trodde du søkte etter Lisbet og hennes opphav(innl.13) Det er jo datteren ,Ane Dorthea som er konfirmert i 1809.Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser jeg har forsket for andre i 2002 på Bendigt Nilsen født ca 1729 og kona Doreth Knutsdatter. Dette er det jeg har: Ifølge Family Search skal Bendigt Nilsen være døpt på Tjøtta i 1729, men den dåpen greide jeg ikke å finne den gangen i 2002. Gift 23.p.trinit.1762(ikke 19.08 som det står i Family Search) med Daaret Knutsdatter som jeg har som døpt Dom auli(skal kanskje være Dom.oculi) 1741 på Tjøtta. Barn:1)Marit døpt 12.p.trinit.1763 i Tjøtta kirke2)Lisbeth døpt Dom.2.paascat 1765 i Tjøtta kirke3)Gjertrud Bendigtsdatter som skal være født ca 1766, men det kan hun ikke være ut fra tidspunktet når hennes eldre og yngre søsken blir født(det blir for tett med barnefødsler for moren her). Gift 09.07.1792 med Ingebrigt Andersen Sanderøen, som ble døpt 1.ma.trinit.1768.4)Lisabeth Bendigtsdatter døpt 30.01.17675)Morten Bendigtsen døpt i Alstahaug kirke Dom.Cantate 1769.Har ikke mer på Bendigt Nilsen, men Doreth Knutsdatters far var Knut Jørgensen født ca 1709, og oppgitt å være 68 år da han ble jordsatt 8.p.trinit.1777. Han ble gift 8.p.trinit.1739 med Lisbeth Arentsdatter(som selvfølgelig var mor til Doreth). Deres barn:1)Marit Jørgensdatter døpt 22.p.trinit.17392)Daaret Knutsdatter døpt Dom.Oculi 1741(se over).Ved disses dåp kalles faren Knut Jørgensen Alstahaug.3)Gjertrud Knutsdatter døpt Dom latar 1746 på Tjøtta. Fra og med dette barnet kalles faren Knut Jørgensen Tjøtta.4)Bergitha Elsebe døpt Festo Sirificat(??) 1748 på Tjøtta5)Arent Knutsen døpt 24.p.trinit(08.11)1750 på Tjøtta. Ifølge Family Search var han gift med Kirsten Larsdatter6)Inger Knutsdatter døpt 13.01.17537) Morten Knutsen døpt 6.post.paascat 1755 på Tjøtta8)Olava Knutsdatter døpt Dom.Quasimodogen 1757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ser at Lisbeth her skal være født ca 1771. Jeg mener at jeg den gangen i 2002 ikke fant noen Lisbeth i denne familien født i årene rundt 1771, men jeg kan jo ha oversett noe. Jeg har ellers ikke sett dette før siden jeg har vært hos mine foreldre i Stjørdal i nesten 3 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit johansen

Supert .. mange takk .. Fant en barn til av Knut og Lisbeth .. 9)Anna Elisabeth Knudsdatter f: 1760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Bare hyggelig å kunne hjelpe, men jeg ser nå at Marit døpt 1739 har fått Jørgensdatter til etternavn. Det skulle selvfølgelig være Knutsdatter. Skal prøve å få inn i dokumentet jeg har fra 2002 barnat Anna Elisabeth Knutsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.