Gå til innhold
Arkivverket

[#60369] Sysselmann Sunnulv Ivarsson


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Er det kjent hvilken gård Sysselmann Sunnulv Ivarsson, n. 1383 - 1412, - bodde på ? - Det er kanskje nevnt noe sted, men ikke oppfattet. -- M.v.h. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Sunnulv Ivarsson er nemnd m.a. i innlegg (361) m.fl i denne debatten Lenke Men om du finn svar på spørsmålet ditt der hugsar eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk til dere. - Jo, jeg ser jo at hans sønn, Svein er oppført på Gaustad, men -- . Tja ? -- Har noen sett Sunnulvs Våpen (merke), forresten ? --M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Er det noen som kan redegjøre for konen(e) til Sysselmann Sunnulv Ivarsson, n. 1383 - 1412 ? - Jeg har forstått det slik at han evt. var g. to ganger. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Den siste som har behandlet Sunnulf Ivarsson er Svein-Erik Ødegård i 'Stangeboka II', Stange historielag 2006. Han argumenterer for at Sunnulf hadde Gillund i Stange som sysselmannsgård, og sannsynligvis Horne som privat hovedgård. Han nevner ingen koner.Jeg vil ellers varmt anbefale boka, som jeg har skaffet et privat eksemplar av selv også. Masse slektsstoff der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

at han skulle ha eid Horne, er overraskende, jeg vil si nærmest utenkelig, men kanskje Ødegaard kjenner kilder jeg ikke har sett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk Svein. - Den skal jeg nok skaffe. -- Som sagt; Det har jo vært lansert et par koner til Sunnulv Ivarson. - Jeg hadde da håpet at det etterhvert kunne ha fremkommet noe nytt som enten kunne bekrefte disse, - eller avkrefte disse som hans koner. - Etter det som man kunne forstå, skulle han med 1. kone ha to barn: a) Hr. Arnbjørn S. - b) Jorun S. -- Med 2. kona: c) Soleig S. -- Det kunne jo være grit å få dette så korrekt som mulig. -- M.v.h. Alv Harald. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ødegaard oppgir i en slektstavle på s. 176 følgende barn til Sunnulv:1) Arnbjørn, kapellmagister ved Apostelkirken i Bergen, biskop i Hamar. Hadde Horne som privat setegård.2) Såleig, g.m. Svein på Gaustad (meg bekjent råder det vel likevel en viss tvil om det var Såleig eller Svein som var barn av Sunnulv?)3) Jorunn, gift 1) m. Nikolas Andresson, gift 2) m. væpner og riksråd Harnikt Henriksson4) Brynild, samboer med Bergsvein Haraldsson, prest i hhv. Lom, Vågå og Stange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Jo, dette blev jo nesten det samme, med unntak av Brynild. - Men er det fremdeles ingen som våger seg frampå med hvem som var (mor) mødre til disse barna ? - M.v.h. Alv Harald. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

En kan vel tro at disse kvinnene ikke er nevnt ved navn i noen kilder. En kan tenke seg at det er noe i kildene som tilsier at Sunnulvs barn var av to kull (kanskje de beint ut kalles halvsøsken, eller det er på det rene at aldersforskjellen var så stor at de ikke kan ha vært sammødrene), men uten at det har vært eller er mulig å identifisere Sunnulvs kone® av den grunn. Slikt må en nesten regne med når det gjelder middelaldergenealogi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Når det gjelder forslag til navn her, så kan det være mer fruktbart å komme med forslag til hvem Sunnulvs far Ivar kan ha vært. Ja og samtidig komme med forslag til Svein på Gaustads patronym, gitt at han ikke var sønn av Sunnulv, men svigersønn.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Lars Ove:Brevene du viser til er forsåvidt kjent gjennom de hjemmelsbrevene som ble lagt frem i 1518 (gitt at jeg husker riktig). Christiansen har redegjort for dette i sin artikkel om Dyre Sevaldsson i NST i 1996.Opp i mot Hove-ætten (Fåberg) så skal det vel være en Berdor Ivarsson (nevnt bla på 1380-tallet) som er holdt for å være bror av Sunnulv.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg har i ein annan debatt her på forumet lansert Trond Ivarsson i Aspa som ein yngre halvbror av Sunnulf. Hypotesa verkar kanskje ikkje å vera særskild truverdig, då denne meir eller mindre ukjende Ivar i tilfelle måtte vera særs gammal då Trond vart født. Mor til Trond, Adalis Erlingsdotter var neppe født særleg før året 1360, slik at Trond kunne vera født tidlegast kring 1375. På den tida var nok den eventuelle halvbroren, Sunnulf Ivarsson godt vaksen og han måtte også ha vorte far til eigne born på den tida.Etter mi meining bør vi likevel ikkje avskriva tanken fullstendig. Vi veit jo at mennene som tilhøyrde adelen kunne gifta seg med unge jenter sjølv om dei var noko tilårskomne. Likevel er det neppe muleg å koma særleg lenger med dette spørsmålet med det kjeldetilfanget vi rår over i dag.Når eg likevel har kopla denne Stangeslekta med Trond Ivarsson, så er det dei tette koplingane til kyrkja og bispesæta i Hamar, Bergen og Nidaros som begge slektene synest å ha. Også namnebruken kan det sjå ut som samsvarar noko. Ivar og Olav er nytta både i Sunnulfsætta og Aspaætta og begge ættene fostrar biskopar som heiter Olav. Dessutan er det ikkje tvil om at det er sterke band mellom Stange og Aspa, inkludert erkebiskopane i Trondheim som kom frå Aspaætta og biskopane i Bergen og Hamar. Vi ser også at mor til Trond, Adalis (= Alitta?) (og eventuell sistekone til Ivar) truleg eig gods i Stange på Hedemarken (Re) som ho gjev til erkebiskopen i Trondheim. Kanskje Re var noko av giftingsgåva frå den nemnde Ivar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Navnet Olav var vel ett av de absolutt mest brukte navnene i landet i middelalderen, og i formen Ole/Ola helt opp mot moderne tid. Navnet Ivar er også mye brukt i Østlandsområdet, i hvert fall i 1600-årene og fremover. Hvor mye det var brukt i middelalderen her, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Det Finn tar opp i 18., skal man slett ikke se bort ifra. - Det var vel nokså vanlig at det blev rene 'dunastier' innen samme 'Laug'. - Problemet med det aktuelle tilfellet, er vel å finne linken som evt. skulle binde disse slektene sammen. --Det foreligger åpenbart en rekke dokumenter som omhandler Sunnulv. - Jeg formoder at det på i hvert fall noen av disse må være noe segl som evt. kunne knytte Sunnulv til noen slekt / andre slekter ? - Noen som har sett noe slikt segl og evt. kan beskrive dette ? --M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Bakgrunnen for at Ødegaard mener Sunnilv bodde på Gillund i Stange, er et av Sunnulvs kjøpsbrev som er skrevet på denne gården, LenkeOg dette er selvsagt et argument.Men da er det vanskelig å forstå hvorfor ikke hans etterslekt beholdt setegården. For det gjorde de altså ikke. Gården er på slutten av 1500-tallet i den innvandrede danske adelens eie, og disse kan ikke være Sunnulvs etterkommere. Det er det ingen sjangse for. Gården er ikke kjent som setegård i tiden mellom 1383 og f eks år 1700.Jeg vil derfor gjenta fra et tidligere innlegg, at jeg tror Sunnulvs setegård var Gaustad. Denne gården var senere setegård (inntil ca 1520) og gikk i arv i Sunnulvs etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

jo, det er den riktige gården. Straks Mons Trulsson flytter til Nordvi, som han kjøpte gjennom denne transaksjonen, nedlegges Gaustad som setegård og deles i to, en del til hver av arvelinjene etter Bjørn Bjarnesson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.