Gå til innhold
Arkivverket

[#60369] Sysselmann Sunnulv Ivarsson


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Alv:Hvordan kommer du inn på Hove-ættene? Er det via Dyre Sevaldssons etterslekt eller Munch? Selv kommer jeg inn via Dyre Sevaldssons datterdatter (Kjersti Bentsdotter Hård) som var prestefrue i Sande i Vestfold.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ToreEr det slik at du mener at vitebegjærlige personer må skru av PCn, ta bussen eller toget til biblioteket eller ta flyet til nærmeste arkiv for tilegne seg kunnskap?Det er tydeligvis det du mener. Det har du gitt uttrykk for i mange debatter.Og hvis du synes det er problematisk og slitsomt å dele din kunnskap her på nettet, er det kanskje på tide å skru av PCn?Jeg lever i 2009 jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Alv - og Lars Ove. Landets 100 mest kompetente middelalderforskere har det til felles at de er fraværende her i brukerforumet. De gidder rett og slett ikke delta. Akkurat dét kunne være et gunstig utgangspunkt omkring omgangsformene her i forumet. Hva jeg mener om spørsmålene i forumet, er derfor irrelevant. Om jeg synes folk skal ta fly eller skru på pc'en er også helt uten saksinnhold for dette temaet. Det er skrevet svært mye om den slekten det spørres om her i denne tråden. Det finnes (minst) et dusin andre tråder om samme slekt. Det mangler ikke henvisninger til den litteraturen som er forfattet tidligere. Men én ting er sikkert: mange dyktige middelalderforskere som har vært deltagere i debattrådene har i forumet, er borte fordi, blant annet fordi de ikke vil svare på de samme spørsmålene igjen og igjen, fra folk som ikke selv vil lese den tidligere faglitteraturen. Ja, Lars Ove, jeg mener folk skal finne veien til biblioteket. Alv, det er temmelig uvesentlig at Sollieg og jeg er uenige om enkelte mindre ting. Du får gjerne forsvare Henning Sollieds konklusjoner, det har jeg ingen ting imot. Men du har ikke hittil avslørt at du har lest Sollieds aktuelle artikler. Nå opplyser du at du har lest Sollied, og det er utmerket. Da kan vi kanskje vente oss ditt forslar for Sollied på de punkter jeg har gitt avvikende oppfatninger ? Ellers så angrer jeg på en del innlegg jeg har skrevet, især på innlegg der jeg oppklarer forhold for personer som ikke selv gidder å slå opp i aktuell litteratur. Det er forøvrig mange interessante spørsmål som er stilt siste året, som ikke er besvart av kvalifert person (men kanskje av andre) fordi de som besitter den aktuelle kunnskapen, holder seg langt borte fra forumet. Disse kvalifiserte har, om Lars Oves med ord, skrudd av pc'en, men sluttet å gå inn på Brukerforumet. Jeg kunne ha hjulpet svært mye mer med besvarelse innen middelalderslekter enn det jeg gjør, men det frister dessverre ikke alltid, når spørsmålstilleren ikke viser vilje til å løfte hånden eller kroppen for å undersøke i aktuelle kildeutgaver og litteratur. Hvis jeg nå skulle skru av pc'en, oppnår man bare at enda en forsvinner fra forumet. Da blir det visst bare spørsmålsprodusentene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Dette var da svært nedslående for oss amatørgranskere som prøver det vi kan. Håper ikke alle de profesjonelle tenker slik .Hvem er de forresten? Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Anita, jeg har ikke anvendt ordet profesjonelle, så jeg vet ikke helt hva du sikter til. Du mener kanskje de middelalderforskerne jeg nevnte ? Hvis du lurer på hvem som er middelalderforskere i landet, kan du henvende deg til universitets- og høyskolesektoren, for der jobber de aller fleste av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Ja det er forståelig. De har vel viktigere oppgaver å sysle med enn å delta på dette forumet kanskje. Vet ikke om de som har hjulpet meg tilhører de høyskolerte. Det er heller ikke så viktig. Kanskje et eget forum har vært bedre egnet for de som synes det er kjedelig å hjelpe amatører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Anita (56): Du misforstår. Det er ingen som har sagt at «de høyskolerte» synes det er kjedelig å hjelpe amatører, og det gjør de nok heller ikke. Poenget er, såvidt jeg har skjønt, at det er trettende å henvise folk til litteratur, som de ikke gidder å lese før de igjen stiller det samme spørsmålet. Med andre ord: Mange «amatører» (i mangel av et bedre ord) tror at det alltid finnes et enkelt svar, og at det alltid kan besvares av noen, og «gidder» derfor ikke å gjøre en egen innsats. For dem som har dette som fagfelt og jobber med det hver dag, vil det nødvendigvis være ganske irriterende å møte denne holdningen hos spørsmålsstillere i forumet.Jeg er selv en amatør, i og med at jeg ikke jobber med dette hver dag eller er ekspert på noe område, men synes det er veldig forståelig at for eksempel middelalderforskere eller andre eksperter holder seg unna forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Det er ikke mulig å misforstå det Tore Skriver.Han gjentar seg selv til det kjedsommelige.Er man trett kan man ta en pause eller la være å komme med stadig negative komentarer til spørsmålsstillere.Dette er vel ikke bare ett middelalderforum? Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, dette er ikke bare et middelalderforum, hvis noen (Anita) har trodd det. Anita svarte ikke på mitt siste spørsmål, om hun selv stilte spørsmål innen middelaldergenealogien. Av hennes innlegg 59 tolker jeg henne at hun ikke har det. Dermed har hun feilsluttet ut fra min tidligere innlegg ovenfor, for mine bekymringer om økende fravær av kvalifiserte deltagere i Brukerforumet nettopp vedkommer middelalder. At mange er storfornøyde med spørsmål og svar vedkommende yngre tidsperioder, er vel og bra, men ikke samme sak.Og hvis ikke Anita er interessert i middelalder, hva gjør hun da her i denne tråden ? For å kjefte på andre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Det må også nevnes at Tore Vigerust gjennom sine mange innlegg lørdag og søndag har tilført flere nyttige innspill rundt temaet Hove-ættene.Det er fortsatt en stor jobb som gjenstår i å drøfte 1400-talls forhold rundt denne kretsen (evt. disse kretsene), hvor man ikke kommer utenom en grundig analyse av jordgodsinnehavet til alle de som kan settes i forbindelse med hverandre gjennom Sunnulv Ivarsson.I mangel av en ny Engebret Hougen, Christian Spangen eller andre som ønsker å skriftfeste nye tanker rundt dette temaene i f.eks. NST eller noen av de lokale tidsskriftene, står vi igjen med meningsutvekslinger i den digitale verden. Da bør det være rom for å forvente at debattdeltakerne har satt seg inn det mest vesentlige rundt disse ættene, om den videre debatten skal bli fruktbar. Ellers har det lett for å bli en ensidig spørsmålsstillen, uten at man nødvendigvis kommer svært langt videre av den grunn.Middelaldergenealogi er krevende, og det er desto mer tilfredstillende om alle interesserte kan delta mer åpent ut i fra sitt eget ståsted.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Til Gustavsen (51.) - Her skal jeg inn via Munch. -- Ganske langt nedover blir det jo en annen gren som vel går omtr. like langt tilbake og hvor det også er en del forhold det visstnok fremdeles er tvil om hvorvidt de er helt korrekte, slik de har vært fremstilt i den s.k. faglitteraturen. --Vedr. denne nu aktuelle tråden, er det jo åpenbart enda en del forhold som ikke er publisert, meg bekjent. - Jeg kunne jo i og for seg la alt ligge inntil det evt. kom noe på trykk en gang, men da er neste problem, - for oss som ikke har oversikt over all faglitteratur, - å vite når og hvor. - Så er jo neste problem, hvordan man da skal vite at det som nu er på prent, er det som er riktig. - I og for seg kunne man jo la alt annet ligge og satse på å selv bosette seg i sentrale strøk og gå løs på originalkildene. Men det er jo ikke fullt så enkelt for alle. -- Nei, jeg kommer nok til å 'snike meg' til å delta i dette forum så lenge jeg har lyst. Vi har vel alle våre dager, så man kan ikke ta alt så høytidelig. --Vel, vel; Jeg hadde nu tenkt å gjøre noen oppdateringer i denne 'regla mi' og hadde da lyst å finne ut om det var noe nytt og avklarende om denne tråden vedr. Sunnulv og hans evt. kone® - Det har jo i det som er publisert vært lansert et par av de, uten at jeg kan se at det enda er klarlagt om han var g.m. noen av de, - når alt kommer omkring. -- M.v.h. Alv Harald. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Ja jeg har fått Thjelp med det jeg har spurt om. Spesielt vil jeg trekke frem Wangensteen som har henvist til aktuelle kilder fra tidligere granskere. Dette har jeg hatt god nytte av. Jeg leser det meste som er skrevet av tidligere forskere. Til Tore Jeg kjefter ikke på noen,men jeg kritiserer den måten du svarer folk . Du burde snart ta til deg det.Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Til Anita, det er bemerkelsesverdig at du tilsynelatende er tilfreds med at dine eneste bidrag er å kritisere andre. Det er synd det er så mange av dem slengende omkring, som ikke selv har bidrag å komme med til temaet som diskuteres. Løsningen (på kritikken din) blir vel da at jeg ikke hjelper folk innen middelalder. Men mindre spørsmålene er kunnskapsbaserte. Slik jeg oppfordrer til her, f eks. : Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tore (53)Nå er vi inne på en annen debatt, men la meg utdype mitt innlegg (52) før mange skrur av PCn :-)1) Ingen ønsker at Vigerust skrur av PCn og forsvinner fra brukerforumet. Det er ingen tjent med. Du hjelper mange, og jeg ser og skjønner at du til tider blir frustrert over gjentakende spørsmål som spørsmålstiller kanskje kunne funnet svar på ved å søke i andre tråder.2) Jeg tror også at du med ditt nærvær på forumet også kan få flere til å fatte interesse for middelaldergenealogi.Men så er det slik at mennesker er i utvikling, og amatører som primært bare var interessert i hva bestefar bedrev de oppdager at slektforskning er så mye mer.Mange av disse menneskene har aldri vært på et bibliotek for å låne faglitteratur innen emnet, og de har ikke tenkt tanken, eller hatt muligheten, til å besøke et arkiv.Dette er en ny verden for mange, og den verden har de så vidt blitt kjent med via Internett og Brukerforumet. Mange av disse menneskene tror jeg er yngre mennesker, og det må jo være til miljøets beste at disse forblir der med hjelp av velvillige 'hjelpere' på forumet.Jeg vet at ingen blir middelaldergenealog bare ved å sitte å lese innlegg her, eller å stille mange spørsmål, men dette forumet er helt unikt når det gjelder å få mennesker til å fatte interessen for faget, og de menneskene må for all del ikke skremmes bort. Det er helt sikkert mange kloke hoder rundt om kring som ikke har vært i nærheten av et universitet, eller har sittet tusenvis av timer på et arkiv.Jeg håper derfor at flere middelaldergenealoger kunne blitt deltagere / mentorer på forumet, og at de i fellesskap kunne gjort noe for alle de som er nysgjerrige på dette feltet. At det kanskje kunne vært et eget forum for dette er kanskje ingen dårlig tanke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

For å trekke tråden tilbake til Hove, er jeg blitt usikker. Tore (42) tolker jeg til å si at Hove går fra Berdor til hans sønn Halldor og så via en Anbjørn til Jourunn Sunnolfsdatter, mor til Olav med Niculas Andresson.Det som slår meg er et par punkter. Det ene er at Jorunn ikke kunne være på Hove når hun ble bedt om å flytte fra Ensby, noe som kunne virke som om hun hadde rett til å bo på Hove men ikke eide Hove.Det andre punktet er at Niculas Andresson vel var Berdor sin svenn tidligere og godt kunne ha overtatt Hove gjennom et slektskap med Berdor og Haldor om Berdor var Niculas' onkel. Jorunn kunne gjennom sitt ekteskap med Niculas ha opparbeidet borett i sin levetid. I tillegg kunne hun ha fått fiskeretten i lågen hun tilbyr Guttorm på Hunder mot å få bo på Ensby etter at Berdor og Haldor er borte.Som amatør er det selvfølgelig mye jeg ikke har fått med, men korreksjoner tar jeg gjærne imot på samme vis som tips om hvor man skal lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Tore innlegg 53: 'Landets 100 mest kompetente middelalderforskere har det til felles at de er fraværende her i brukerforumet. De gidder rett og slett ikke delta.'Da lurer jeg på følgende: Sitter disse 100 i et lukket forum og bare deler med hverandre, eller hvor finner vi arbeidene som disse 100 gjør på DETTE området (slekter)? De må vel produsere noe som omhandler gamle middelalderslekter, eller sitter de og graver seg ned i sin egen lille verden og er livredde for at noen andre skal få tak i opplysningene?Eller er det kanskje slik at de IKKE i nevneverdig grad vet så mye mer om disse slektene enn andre - kanskje på dette forumet, og at det kanskje heller ikke er middelalderslekter de forsker på? Kanskje er de redde for å dumme seg ut? Kanskje sitter de og noterer på harde livet, når profesjonelle amatører kaster seg utpå i dette forumet og leter fram nye opplysninger?Jeg skriver ikke dette for å provosere, men kanskje er det slik at når det gjelder middelalderSLEKTENE, så gjør man gjerne en ganske så bra jobb her på dette forumet. Selv har jeg ikke gjort noe som helst i denne sammenhengen, men jeg bare lurer på disse 100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Med fare for endå meir avsporing - eg har også undrast litt på kvar dei 100 mest kompetente middelalderforskarane gøymer seg bort. Er dei innelåst på ein eller annan lesesal på eit eller anna historisk fakultet og sit og produserer høgtravande artiklar om problemstillingar som berre dei sjølve veit at eksisterer. Eller finst det ein og annan P. A. Munch eller Oddvar Grønli blant dei og som av og til grev fram kjelder som til no ingen har ensa eller teke notis av. Kankje finst det også nokon som tør å utforda dei opplesne og vedtekne sanningane ved å tolka kjeldene på ein ny og kanskje omstridd måte.Eg lurar då sjølvsagt på;1. Kor mange det eventuelt kan vera blant den sistnemnde typen av middelalderforskarar2. Kor mange av desse igjen som forskar på middelalderslekter.3. Kvar kan vi lesa det som vert produsert av desse forskarane utanom NST. 100 middelalderforskarar må da ha ein ganske stor produksjon i løpet av eit 10-år?Spørsmåla mine er berre ei oppfølgjing av det som Arnstein tok opp i innlegg (68).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg ser med den største begeistring at de er en oppvåpnende interesse for våre middelalderforskere og hva de driver med. En bra start. En del av dem, ca 300, er med i en forening for middelalderforskere som heter Collegium Medievale, LenkeForeningen har sete i Oslo, men også medlemmer annetstedsfra. Det finnes en tilsvarende forening i Bergen og andre byer. Man kan bli medlem av foreningen hvis man er middelalderforsker og godtas som ny medlem foreningens av styre, som man må henvende seg til med søknaden.Hvis en tenker seg middelalderforskningen som en hel kropp, utgjør middelaldergenealogien kun lillefingeren. Av andre ting man kan drive med som middelalderforsker, er f eks utgivelse av kildeskrifter som Diplomataruim Norvegicum og Regesta Norvegica. Jeg regner med at de av dere som vet litt om norsk middelalder, er enige i at det å utgi slike og andre kilder og bedrive annen grunnforskning om middelalderen, f eks språk, bebyggelse mv er aktuelt for dem som vil arbeide med middelaldergenealogi. Men jeg har også stor forståelse og medfølelse for alle dem som ikke har det minste peiling på hva det dreier seg om. 99,9% av denne foreningens medlemmer, og andre middelalderforskere i landet som ikke er medlemmer, har det til felles, at spørsmålsproduksjonen fra mange her i Digitalarkivets Brukerforum er fullstendig uten faglig interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dette med frimureri var litt tøvete av meg. Da vet vi i hvertfall at det er svært lite av direkte forskning på det som dreier seg om genealogi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Arnstein, bemerkningen om frimureri var faktisk veldig treffende for de antiakademiske holdningene som er rådene i Brukerrorumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I innlegg 68 og og 69 telle rjeg omkring 16 spørsmål som jeg bes svare på. Men hvorfor alle disse spørsmålene ? Jeg er litt lei av rollefordelingen der det er 1000 spørsmålsstillere på hver person som besvarer (substansiellt) (jeg ser altså her bort ifra alle ukvalifiserte svar). Jeg synes det er dårlig anvendelse av tid å svare på alle disse spørsmålene, særlig når spørsmålsstillerne bare er ute etter å peke nese til middelalderforskere.Til Svein (67), det e rjo grunn til å anta at biskop Olav eide Hove, og at det var denne gården Niklas Aslesson var ute etter, da han begjærte gods av Olav. Hvordan Olav fikk tak i gården etter at Halldor Berdorsson eide den, blir vel kun en gjetning. Såfremt Annbjørn er Jorunns bror, står han fremst i å ta arv etter Halldor, og da blir jo Jorunn hans arving. Men Hove kan jo ha skiftet eierskap utenom disse anntatte arveskiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.