Gå til innhold
Arkivverket

[#60369] Sysselmann Sunnulv Ivarsson


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Takk for det - da fikk vi en god oversikt over hva foreningen produserer.Jeg har forøvrig ikke observert så veldig mye 'antiakademiske holdninger' her (hva nå du måtte legge i det), og jeg er glad for at du tar deg tid til å korrigere her og der. Akademikere er vel forøvrig snart nesten alle og enhver - hvis jeg har forstått uttrykket riktig - bortsett fra en del av oss gamlinger her, som bare er autodidakter fra livets akademi :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

men du er ikke så autodidakt at du ikke vet hva antiakademiske holdninger er ?Svært mange av spørsmålene i denne tråden er ikke genealogiske, men ligger innenfor andre fagområder:Spørsmål om personidentifisering (biografi), arveforhold (juss), personnavn (filologi), våpenføring (heraldikk) og spørsmål etter spesielle kilder (arkivistikk) kan besvares av de fleste middelalderforskere, selv om de aldri har forfattet et genealogisk arbeide. De aller fleste spørsmål om middelalderforhold kan besvares av folk som ikke har drevet genealogi, rett og slett fordi spørsmålene ligger godt innenfor andre fagområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg fann fram til Collegium Medievale ved hjelp av Google. Det var mange interessante titlar å finna i litteraturoversikta som blei presentert, også nokre få som omhandla slektsspursmål. Mellom anna hadde riddaren Torvald Toresson vore drøfta også i desse media.No må du på ingen måte oppfatta meg som antiakademisk Tore, for det er eg ikkje. Når eg av og til finn det lønt å snakka med 'store fakter', så er det mest for å framkalla ein reaksjon.Elles trur eg deltakarane i debattforumet avspeglar haldningane så nokolunde slik haldningane er i den norske befolkninga.Eg meinar å kjenna min plass også kva gjeld middelaldergenealogi. Eg vil naturlegvis aldri kunne delta til dømes i arbeidet med å gje ut Diplomatarium Norwegicum, - til det har eg alt for lite kunnskap både av språk og historie, slik som dei fleste andre her inne. Difor er eg glad for at vi har profesjonelle historikarar til å utføra dette arbeidet som vi alle kan hausta fruktene av etter kvart som slikt vert digitalisert og gjort ålment tilgjengeleg.Sidan eg kjende att fleire av bidragsytarane i Collegium Medievale, også som produsentar av artiklar i NST, så skjønar eg at mange av dei også har gode kunnskapar om genealogi.No veit eg at middelaldergenealogi ikkje kan lærast på eitt eller to år, men likevel er eg så fri å tru at det er amatørar blant oss som er i stand til å finna brikkar i dei puslespela som middelaldergenealogi oftast er som kan vera viktige. I tillegg trur eg at amatørane står lite til atters for dei profesjonelle i evne til logisk tenkning eller kjeldekritikk om ein vil.Til slutt skal eg venda attende til puslespelsamanlininga. Å spørja Tore om ting vi ikkje veit sjølve vert som å spørja om å få låna ein brikke for å sjå om han passar. Eller sagt på ein annan måte så kan det vera ein snarveg til kunnskap, men kan sjølvsagt også vera ei kjelde til feilinformasjon.No er eg visst kome heilt ut å kjøre kva gjeld det som denne tråden skal handla om, så eg må be trådstar om orsaking for avsporinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Finn, det er visstnok mer enn 100 år siden en historiker satt med det redaksjonelle ansvaret for et bind av Dipl Norv. Utgiverne har f eks vært norrønfilologer, latinister, sosiolog, jurister eller tilsvarende. Men alle var middelalderspesialister. Legg også merke til at mange av Alv Edvardsens spørsmål her og i andre tråder lett kunne løses av ham selv ved å anvende de utgitte bindene av Regesta Norvegica. Alv har stilt spørsmål her i forumet i 5 år, og kaller seg nå novise. Han har tidligere fått referert til Regesta Norvegica, som til alt overmål ligger på internett. Når han, og mange andre, allikevel lar vær å anvende kildeverket, men i steden stiller spørsmål, så må man skjønne at andre ikke lenger gidder å hjelpe. Han har tidligere spurt - og fått svar - om sigillverket Norske sigiller. Dette verket ligger også på internett. Allikevel spør han etter segl fra 1300-tallet. Det er som å si: ''jeg er amatør, så jeg er fritatt fra å gjøre noe som helst''. Fagfolkene holder seg selvsagt borte fra dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Denne debatten er igrunnen avsluttet fra min side. - Allerede for et par dager siden, da jeg oppdaget at det var trukket frem en hel serie med gamle spørsmål reist av meg, - for å illustrer min dumhet, bad jeg i en mail til Redaktøren om å få slettet samtlige mine spørsmål i dette forum. - Av svaret derfra, fremgår det at man har satt disse debattene passive, inntil videre. -- Med bakgrunn i den oppståtte situasjon sto dette klart; Enten hadde jeg med en person å gjøre som av en eller annen grunn, var ute etter å 'ta' meg som person. - Likeså at jeg hadde med en person å gjøre som måtte sakne enhver form for sosial intelligens. - For meg kunne ikke dette oppfattes som annet enn det man vanligvis kalles for mobbing og det aksepterer ikke jeg i et såpass offentlig forum. --Jeg kan nok ikke forhindre at debatten forsetter her i h.h.t. tema, men dersom det skal tværes ytterligere over meg som person, vil jeg formellt påklage dette til rette instans. - Alv Edvardsen. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Tore (79): Jeg har lest mye fra din hånd opp gjennom årene - og mye som jeg synes har vært både ufint og nedlatende. Men i (79) synes jeg du gir en saklig og god forklaring på hvorfor fagfolk går lei av et forum som dette. Det finnes ingen gode unnskyldninger for ikke selv å gå til kilder som er så lett tilgjengelige som en del av dem etter hvert er. Derfor synes jeg heller ikke - som Alv - at du bedriver mobbing i dette tilfellet.Og du skal ha honnør for at du fortsatt er her - selv om du til tider kan erte på deg gråstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Da jeg altså ikke driver med mobbing av andre deltagere i forumet, vedvarer min deltagelse her. Takk for alle gode innspill så langt. Håper noen personer nå har lært at det kan være en fordel å sjekke litt kilder på egen hånd, når man allerede kjenner til hvor disse kildene er, før man stiller alt for mange spørsmål.Forøvrig merker man seg at det eksisterer personer som er villige til å sensurere egne innlegg i offentlig ordskifte gjennom mer enn 5 år. Dette lar seg heldigvis ikke etterkomme. Nasjonalbiblioteket tar nemlig en backup av alt norsk internettinnhold, ca en gang hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tidligere i denne debatten har det vært snakk om antiakademiske holdninger. De holdningene som Tore gir uttrykk for (f.eks i innlegg 79), sammen med visse innlegg av en del andre deltakere i andre tråder, kan jo tyde på at akademikernes holdninger til ikkeakademikere kanskje inneholder vel så mye hovmot og nedlatenhet som det en finner i motsatt leir. (Nå kan det være at Alv Edvardsen er akademiker for alt jeg vet, men inntrykket jeg har av en del debattanter her inne blir ikke endret av den grunn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Jeg har også høgskole(hvis det må være en forutsetning for å delta på dette forumet)Jeg har lært hvordan man skal forholde seg til levende mennesker. En unnskyldning har vært på sin plass til trådstarter isteden for fortsatt å sette fram trussler. Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Mitt tilbud til Alv (fra i går og forgårs) om å oppklare og besvare alle hans spørsmål vedrørende middelalderpersoner på indre Østland, sålangt jeg er i stand til det, står fullt ut ved lag, under de forutsetninger jeg stilte i en av trådene: at ordskiftet skal være kunnskapsbasert. Jeg er fortsatt klar til å besvare, bare det kommer tilstrekkelige signaler om at det skal være basert på den foreliggende kunnskapen, men utgangspunkt i den. Værre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Det var for meg en helt meningsløs setning! Jeg kritiserer ikke deg som fagperson.Det har jeg ingen forutsetninger for å gjøre. Jeg kritiserer måten du svarer til folk her på forumet. Men det forstår tydligvis ikke du.Jeg kommer fremdeles til å bruke dette forumet til å stille spørsmål i den form Jeg ønsker det synes jeg også andre skal fortsette med. Hvis noen ikke ønsker å svare er det ganske enkelt å la være. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Anita, jeg har oppfattet hva din kritikk av meg går ut på. Men du har åpenbart ikke oppfattet hva min kritikk av deg går ut på. Der er forskjellen mellom oss to. Du har ordlagt deg i en rekke tråder uten å komme med saklige bidrag til den saken tråden inneholder. Slik som denne tråden vi er inne i nå. Jeg, derimot, har kommet meg saklige bidrag i denne tråden. Jeg har svart saklig og innholdsrikt på mange spørsmål i denne debattråden. Det har ikke du. Det er forskjellen på oss. Men det forstår du vel ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hva gjør du da egentlig her i denne tråden, Anita ? Det ser ut som din eneste rolle er å kritisere meg ?Bare søk på Alv Edvardsen, så får en opp alle hans spørsmål i tråder han har startet selv. Så ser dere ved gjennomlesning etterhvert at det knapt er noen som har svart med masse innhold på hans spørsmål som meg, gjennom 5 år. I tillegg kommer mine svar på hans spørsmål stilt i tråder andre har startet. Hundrevis av svar fra meg, om alt fra middelalderpersoner til borgere i Bergen og Trondhjem på 1600-tallet. Han har ingen ting å klage over. Jeg har tilbudt meg å hjelpe videre, men betinget (som dere ser ovenfor).Dere må snart begynne å diskutere hvorfor så mange spørsmål blir utilfredstillende svart, eller ikke besvart i det hele tatt. Og gjerne dvele over hvordan dere vil ha fagfolk som besitter spesialkunnskap til å begynne å lage svar her i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Til alle debattantene,Jeg har satt passiv alle innlegg som ikke berørte diskusjonstemaet. Dere må gjerne ta opp tråden om middelalderforskere i et eget tema, men hold dere til saken - ingen personangrep.Jeg vil minne om reglene våre for debattdeltakelse: Lenke og henlede oppmerksomheten spesielt til pkt 2 og 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

De aktuelle slektene er behandlet i en rekke artikler i Norsk slektshistorisk tidsskrift og Hedmark slektshistorielags tidsskrift, forruten i en del bygdebøker. Det finnes litteraturoversikter over tidligere artikler om disse slektene i NST XXX (1986), Slekt og data 1994/95 og NST 1996. En videre diskusjon bør være kunnskapsbasert, her ment at man bør forutsette at den allerede etablerte kunnskapen kan erhverves ved selvstudium av de foreliggende arbeidene. Vi må erkjenne hva som er etablert kunnskap, før en skal oppklare hittil ukjente problem. Dermed er det svært nyttig at nye spørsmål refererer til kilder og litteratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.