Gå til innhold
Arkivverket

[#60374] Hvor ble det av Robbelins nye opplysninger om Hals-slekten i Østerdalen


Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Ole Kjær

Sammen med Roger Fossum gjennomgikk jeg det vi fant at tilgjengelig materiale om Hals slekten i Østerdalen. Vi fant også en hel del nye opplysninger i kirkebøker og skifter i og omkring Ystad. Vi fastslo at Finne Grønns opplysninger om at Ridefogeden i Bollerup Jens Andersen Hals var far til barna i et skifte fra 1713 slik som Finne Grønn påstod ikke var korrekt. I denne prosessen var Roger Fossum i kontakt med R. Robbelin og fikk forståelsen av at det var nært forestående at han skulle komme med opplysninger som fastslo hvem som var faren til disse barna (bla. Kaptein Knut Jenssøn Hals på Åset i Åmot). Har noen sette disse opplysningene ennå, eller var det bare falsk alarm.Det er nok mange som ønsker å finne den rette linken mellom disse barna og Hals slekten på Jylland.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Riktig stavet inneholder etternavnet Robelin kun én b.Den rette faren til søskenflokken fremgår vel rimelig bra av det meget innholdsrike temaet 35514, og en bør ikke glemme at moren Dortes prestefar opphavelig benevnes Mønbo, senere Fynbo, så den delen av Danmark er med all sannsynlighet også med i anelinjene her. På et annet tema har jeg for øvrig skrevet litt mer om hittil ukjent etterslekt etter hr. Hans Lauritzen i Melhus: LenkeSe bl.a. innlegg (22) og (27) ang. Hans Lauritzens mulige opphav. (Helst sønn av Tynsetpresten Lars Klemetsen.)Nevner dette her, siden også dette personmiljøet antagelig er opphav til slekten Hals i Nord-Østerdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Hei Odd Roar, har ikke til hensikt å dra igang en ny endeløs debatt om Hals. Og jeg beklager selvfølgelig feilstavingen av Robelin. Det jeg egentlig lurte på var jo om han (Robelin) har kommet med det skriftet/artikkelen som fastslår en gang for alle hvem som var far til disse '1713-barna'. Vi er vel etterhvert enige om at hytteskriveren er nærmeste kandidat. Men hva er så den videre forbindelsen evt. ned til Hals-slekten på Kornumgård? Jeg sitter ikke med noen kunnskaper selv om andre deler av miljøet oppe i Tynset-området, slik at jeg hverken kan eller vil begi meg ut i utlegginger om dette. Jeg følger uansett med på de som skrives, og kan ikke se at det fremgår spesielt klart noe svar på mitt spørsmål i temaet du viser til.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ønsker heller ikke noen ny debatt om dette, men prøver likevel å påvise noen andre elementer i forbindelse med opphavet her --- til orientering for evt. interesserte. En må jo anta at alle anene bidrar med hver sin del til til slektens senere egenskaper.Har ikke sett noe mer ang. skrifter av Robelin, men generelt er det jo ganske lenge mellom hver gang noe utgis om slekter i dette området. Overlater til mer lokalkjente å kommentere dette videre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.