Gå til innhold
Arkivverket

[#60379] Jens Estensen Riise


Gjest Wenche Tørres
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Tørres

Hei Jens Estensen Riise gm 5-10-1777 Maritte Iversdatter, Røros, S.Trøndelag. Ikke så mange oppl. Etter det jeg har funnet ut har disse fått fem barn i årene 1777/1794. Esten f. 1777, Iver f. 1780, Ole f. 1785, Peder f. 1791, Kirsten f. 1794. Det jeg lurer på er : Når er Jens født? Hvem er far/mor til Jens Estensen? Når er disse to født? Hvor kommer dette Riis navnet fra? Det finnes Riis som etternavn på Røros og på Tolga i Hedemark fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Se lenken til Stormoen i 1801. Nr. 944 Kari Olsdatter Rise 82 år må være enke etter Esten Jensen Rise. Hun skal ifølge RB være datter av Ole Jonsen Aasen. Hennes sønnekone Marit Iversdatter Vold (enke etter Jens Estensen) står like under. Lenger oppe finner du Jon Estensen Rise, bror av Jens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg finner det ikke tilstrekkelig bevist at Karen Olsdatter var datter av Ole Jonsen Aas.Er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei. At Karen Olsdatter gift med Esten Jensen skulle være datter av Ole Jonsen Aas og Anne Mortensdatter Qvax og dermed bror av Morten Olsen Aas, finner jeg ingen indisier for når det gjelder fadderskap.Når jeg ser på fadderne på barna til Esten Jensen og Karen Olsdatter, er det tre som peker seg som hennes brødre (NB alt dette er å betrakte som hypotetisk!):HALVOR OLSEN DØL, gift 1743 med Anne Jonsdatter (Sevatdal). Han skal ifølge en hjemmeside på nettet være født ca 1718 og død 1783.JON OLSEN DØL, gift 1740 med Maritte Jacobsdatter.TROND OLSEN DØL, gift 1774 med Olava Trondsdatter. Ingen barn. Trond døde i 1798 73 år, født ca 1725.(Noen av disse er også faddere på barna til Jens Estensen Rise og Marit Iversdatter Vold.)Fadder på barna til Halvor og Jon er KAREN OLSDATTER DØL.Jeg har fra før notert fra kirkeboka en KAREN døpt 15/3-1722 med far Oluf Gulbrandsen.I skifteregister for Røros Bergrett ser jeg det finnes skifte etter OLE GULBRANDSEN DØL. En Ole Gulbrandsen døde i 1743 64 år. Jeg mener det er vel verdt å undersøke dette skiftet for å bekreftet/avkreftet en eventuell sammenheng mellom Karen og disse nevnt ovenfor.Jeg kan tilføye at Ole Gulbrandsen var gift med Ingeborg Jonsdatter, datter av Jon Olsen Vedkjører og Ingeborg Halvorsdatter. (skifte etter Ingeborg far 1714)Med alle forbehold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Trond Ole Gulbrandsens barn ble døpt 24/6-1725.Ingeborg Halvorsdatter enke etter Jon Vedkjører ble begravet 23/12-1736 78 år.Ole Gulbrandsens enke Ingeborg Joensdatter ble begravet 28/6-1767 87(!) år. Alderen må være for høy (jeg har henne døpt 3. Advent 1692).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Esten Jensen Tolgen (Rise) ble begravet 1/11-1761 43 1/3 år. Nr 45 (første tallet er borte, til høyre). Lenger oppe nr 30 blir hans datter Christiane begravet: LenkeWenche, hvor blir du egentlig av??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Esten Jensens sønn Jens ble døpt 31/8-1749 (som i databasen), nr 89:LenkeJens Estensen Tolgen ble konfirmert 1766.Jen Estensen Rise døde som Rørosboka sier i 1795. Ifølge kirkeboka begravet 16/4 43 år. (upresis alder ved død?)For meg var det interessant å følge en slekt Rise som kom fra Tolga til Røros, noe jeg ikke visste om før.Det finnes også Rise på Røros fra 1600-tallet, og disse - har jeg inntrykk av - kom fra Jämtland, vurdert ut fra hvem de gifter seg med og også hvem de velger som faddere på sine barn. Noen Rise på Røros velger sist på 1700-tallet å kalle seg Risberg.Om det er noen forbindelse mellom Rise på Røros og Rise i Tolga, vet jeg ikke.Dermed gir jeg meg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Tørres

Hei Astrid og tusen takk for kjempehjelp.Helt fenomenalt. Ikke meningen å være uforskammet. Bare mye jobbing og dårlig forhold på bredbånd. Har snart samlet tankene. Skrev en epistel i gårkveld men det ble en feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Tørres

Hei. Nå nå er internetten våken igjen.Joen Estensen f. 16-5-1758. d.1833. gm.19-6-1785. Lisbet Olsd. Kirkbakk, står med etternavn Aasen eller Aas under gifte i kirkboka. Hvorfor? Er det det etternavn etter hans mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det står Aasen. Jeg kan ikke si sikkert hvorfor. Jeg stiller meg tvilende til at at det skulle være hans mors 'etternavn', noe som fremgår av ovenforstående. Åsen kan jo også være en 'bostedsadresse'. Blant fadderne på barna til Esten Jensen og Karen finnes noen fra Åsen gård, bl. a. Jon Åsen og hans kone Gjertrud.Jeg lette for en ukes tid siden etter Karen Olsdatters død. Det nærmeste jeg kom var Esten Aasens Enke Karen Joensdatter 95 år som døde av alderdom og ble begravet 6/1-1811. Se nederst til høyre: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I Rørosboka 3 side 166 står Karen Olsdatter oppført som datter av Ole Jonsen Åsen og gift med Jon Rise (!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Tørres

Hei og takk.Må nok samle skriftene litt nå. Blir litt surr med navna. Er så lite flink på søking av div. steder. Finnes det kurs i bokform?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Geir Moen

Til Astrid's innlegg nr.12.Min slekt tok navnet Risberg og har tenkt at kanskje de gjorde dette fordi det var så mange Rise'er på Røros av ulik slektsopprinnelse ? Bare en teori.Mvh. Geir Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Geir, jeg kan ikke svare på det, men Ole Lars Risbergs datter Peternille ble døpt i 1757. Kanskje den første forekomst av navnet.Til Wenche:Jon Olsen Vedkjører, Ole Gulbrandsen Døl etc er behandlet under Riisvollen i Rørosboka 4 side 535. Karen Olsdatter Døl er ikke nevnt der, men jeg ville ikke gi meg uten å ha sett skiftet etter faren.Karens dåp 1722 til venstre nederst:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.