Gå til innhold
Arkivverket

[#60387] Arne Larssen Sandven gm. Jorun Larsdtr Øvsthus gifte i Kvam, Hordaland


Gjest Arne D. Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne D. Tveit

Arne Larssen Sandven og Jorun Larsdtr. Øvsthus ble gifte 1791 i Vikøy sogn, Kvam, Hordaland. Arne ble født i 1754 og Jorunn rundt 1764. Er det noen som har tilgang til bygdebok og kan finne foreldrene til disse.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Vielsen 26 april 1791 ,mellom Arne Larsen Sandven og Jorand Larsdatter Øvsthus: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Vikøy i Kvam, Ministerialbok nr. A 3 (1743-1795), Trolovede 1791, side 175. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11540&idx_id=11540&uid=ny&idx_side=-170>Lenke Permanent bildelenke: LenkeIkke vet jeg om dette er riktig mann,men det ble født en Arne Larsen Sandven i 1751,av foreldre Lars Monsen og Ingejerd Jacobsdatter.(kanskje ikke den riktige mannen,siden 'din' Arne skulle være født omkr 1754?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk skal du ha. Jeg fant en Arne Larssen Sandven døpt i 1754, men det ble ikke oppgitt navn på foreldrene. Den du fant døpt i 1751 kan være en bror. Det jeg er ute etter er å få opplysninger om foreldrene, om det var han som ble gift med Jorunn og opplysninger om han flyttet ut av bygda. Jeg fant Arne og Jorunn på Lykjelsøy under Halsnøy Kloster i Fjelberg prestegj. Før det bodde de på Ølfernes (Skånevik 1, side 221, nr.46).Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er lenke til dåpen hans i kirkeboka, mora skulle da være introdusert her og: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Vikøy i Kvam, Ministerialbok nr. A 3 (1743-1795), Kronologisk liste 1754, side 39. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11540&idx_id=11540&uid=ny&idx_side=-41>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Den du finner introdusert nederst til venstre er Ingeber Nesthuus. Lenger oppe på samme side er Lars Sandvens qvinde introdusert.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Går ut frå at det er dette paret her du vil veta noko om:LenkeHar leita litt i bygdeboka, og trur eg har funne både Arne og Jorun. Problemet er berre at b.bokforf. ikkje har fått med seg at nokon av dei er gift. Men her er dei eg trur er rette folka. Foreldra Til Arne:Lars Monson Øystese 1714-1786, g. I i 1742 m. Åsa Jakobsdtr. Sandven 1716-1744, g II i 1745 m. Ingegerd Jakobsdtr. Sandven 1723-1778Det er lista åtte born. Om Arne står det: f. 1751-? Han var busett på Ølfarnes i Sunnhordland.Var død utan livsarvingar i 1830.---------------------------------------------------------Eg trur Jorun er dtr. av Lars Torbjørnson Ø. Byrkjeland 1717-1798, g. 1745 m. Sigrid Håvardsdtr. Mo 1717-1771. Jorun er lista som født i 1755. Det er alt om henne i boka. Ser alderen ikkje stemmer med 1801-teljinga, men det er den beste kandidaten eg fann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har trodd at Jørond Larsdtr på Ølfernes i 1801 var søster til min 3tipp Kari Larsdtr f 1752 gm Tørres Tørresen Skarveland (dtr av Lars Simonsen Aksnes og Guri Nilsdtr Ølfernes), men da var det altså ikke slik. Hvor er Ø. Byrkjeland? Mo er vel i Norheimsund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Ø. Byrkjeland er vel Byrkjeland i Steinsdalen, Norheimsund. Det er også Byrkjeland i 'prestebygdi' som det står i bygdeboka. Det må vera i/på Vikøy. (Litt utanfor Nh.sund, mot Strandebarm) Eg gløymde å skriva (innlegg nr 6)at Lars Torbjørnson m/fam. budde på Øvsthus. (Også i Steinsdalen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Arnfrid, Kari Larsdtr Ølfernes var niesen til min 3. tippoldemor, artig! Trodde det var bare fra Samnanger vi hadde felles slekt!Jeg har ingen Jorun som søster her. De barna jeg har er Simon (2), Anna (2), Anfinn, Kari, Lars, Cecilia og Brita. Er det rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Dessuten har vi vel også fra Hosanger og Sunnhordland... Cesilia, hvem er Cecilia gm? Svigermor til Kari og Tørres sønn, Tørres, heter Cecilia Larsdtr og skal være f 1752, gift Sandvoll. Jeg har ikke anene hennes. Kan det være henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Slik ser det ut, jeg har Cesilia f. ca 1767 gm Lars Olsen Sandvoll f ca 1745. men det spørs om det er riktig da. Det må nok sjekkes, finner henne ihvertfall ikke blant barna deres på FS. Jeg var ikke noe spesielt flink med å notere kilder før i tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, og det er korrekt at hun var født ca 1766. Skal se om jeg finner hennes dåp. OK, men da har du kanskje anene til Ole Olsen Sandvoll...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Til inlegg nr. 6: At Arne Larssen døde uten livarvinger før 1830 kan nok stemme. Jeg har registrert at han døde på Halsnøy Kloster i 1814. Det har ikke vært mulig så langt å finne etterkommere fra noen av ekteskapene. Han etterlot seg trolig enka Ingeborg Monsdtr som bodde på Svinland da de ble gift i 1812. Jeg har heller ikke funnet noe mer om henne. Jeg vet ikke hvem foreldrene var, hvor gammel hun var eller hvor hun ble av.Jeg fant ei Jorunn Larsdtr. Vik døpt i Øystese i 1765, men vet ikke om det var henne jeg leter etter. Hun var den som stemte best mht. alderen.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg har funnet at Sissela var datter av Lars Arntsen Ølfernes og Brita Pedersdtr Mortvedt. Her i 1777, 12 år, dvs f ca 1765 LenkeVi får heller ta det på mail, Kjellaug. Vi kan ikke overta Arnes tråd!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.