Gå til innhold
Arkivverket

[#60397] Christen Eriksen og Ragnhild Zachariasdtr, Eiker tidlig 1700-tall


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Hei! På FamilySearch har jeg kommet over et ektepar Christen (Chresten) Erichsen og Ragnhild Zachariasdatter, som giftet seg i Eiker 25. 9. 1729. Blant barna deres er en Anders Christensen, 1730-1808, han er min forfar. Christen og Ragnhild var begge født ca. 1707; hun døde den 7. juli 1731, og han døde dagen etter. Begge skal ifølge FS ha dødd på Verket (jeg har lite lokalkjennskap og vet ikke hva slags verk det her dreier seg om).Etter å ha sjekket transkriberte dåpsoppføringer på Digitalpensjonatet virker det på meg som om hverken Christen eller Ragnhild opprinnelig kom fra Eiker. Er det noen som har noen gode idéer? Fantes det f.eks. en Zacharias i Modum omkring 1700? Dette navnet er da unektelig noget spesielt.Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Det var en Zacharias Svenningsøn Rypaas som ble gravlagt 24/6 1739,Nykirke,Modum.Han var 84 år gammel: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=gr06231712&gardpostnr=1994&personpostnr=3110&merk=3110#ovre>LenkeKan det være kona hans ,Johanna Hansdatter , 72 Aar og 9 uger, som blir gravlagt 4/9 1735,Nykirke,Modum? LenkeBarn av dette paret:Mette,1683: LenkeSvenning,1686: LenkeJens,1689: LenkeAase,1694: LenkeMartha,1698: LenkePeder,1700: LenkeHans,1703: LenkeIngebor,1708:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Brage H. Pedersen

Hei! Tenkte jeg måtte respondere på dette innlegget nå, har ikke hatt anledning tidligere og så ble det helt bortglemt!Om dette er riktig par er ikke lett å si, men det er jo en mulighet for at det er det. IGI er vel ikke ett hundre prosent pålitelig, i alle tilfelle kan det godt være at det 'mangler' en datter født i 1706 eller 1707, i mellomrommet mellom Hans og Ingebor. Det kunne vært interessant å sjekke kirkebøker, hvis de er bevart fra så gamle tider i Modum =)Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.