Gå til innhold
Arkivverket

[#60404] Hans Torgilsen Gjøn 1690-1760 og Herborg Jansdtr. Mentz bolstad 1692-1753


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det nokon som kan hjelpe meg med info om forfedre og etterkommere etter Hans Torgilsen Gjøn 1690-1760 og Herborg Jansdtr. Mentz bolstad 1692-1753. Såvidt eg veit vart son deira Rasmus gift med ein slektning ved navn Christi Knudsdtr. Egeland. Dette paret busette seg på Møgster i Austevoll. Kva som var grunnen til at dei havna på Møgster treng eg også info om. Denne slekta skal etter det eg har fått info om ha sitt opphav frå adelen i Sunnhordland og ein del andre interessante røtter, men kva som er sant og rett har eg ikkje fått stadfesta endå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Terje!Dette har du vel sikkert funnet allerede?Kanskje andre kan ha mer informasjon til deg?Alt må sjekkes,da det kun er info fra FS! Vielse i 1710 mellom Hans von Birchendahl Gjøen Torgilsen og Herborg Bolstad Jansdatter.Hun skal være født 1693 ,ogdød 1753. Han skal være født 1690,og død 1760. [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100259405889&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeHans Torgilsen er født omkr 1785 av foreldre Torgils Engelson og Marita Torkelsdatter Mentz.LenkeHerborg's foreldre er Jan Jansen og Ellen Rasmussen: Lenke Og her er barna til Hans Torgilsen og Herborg:Hans,1711: LenkeMalene,1713: LenkeJan,1716: LenkeTorgils,1717: LenkeRasmus,1719: LenkeMarta,1721: LenkeTorgils,1729: LenkeEngel,1732: LenkeSamuel,1733:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er vielsen mellom Hans Torgielsen Gjøen og Herbor Jansdtr. Boelstad 02.11.1710 hentet fra vigde i Os 1669-1808 her i DA.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=817&merk=817#ovre>LenkeDet er ikke mye antydning til noe Von Birchendal å se der.Og her er den samme vielsen hentet fra kirkeboka. Se litt over midten på høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men hvorfor gå til FS. Det meste fra Os/Fusa/Hålandsdalen er i databaser eller skannet her på DA.Jeg vet ikke hvor von Birchendahl kommer fra. Det står ikke i den originale KB over døpte, og er heller ikke med i databasen her på DA, men jeg ser at Lillian Koehler (arb på SAB) har det med i sin database over slekten Mentz, som ligger på Rootsweb LenkeForøvrig er dette mine aner også. Slekten er av dem som kan føres lengst tilbake i landet og kommer fra adel i Kvinneherad og Sunnhordland, også Losna-slekten er sterkt inne.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har og en god del bakover her da Herborg var søster til en av mine tipper og Hans var søskenbarn til en av mine tipper. Mor til Hans (Martha Torkjellsdtr Mentz ca 1659-1726) og far til Herborg (Jan Torkjellson Mentz ca 1648-1721; han var gift ihvertfall to ganger) var søsken etter hva jeg har. Men nå kan jo dette være feil og.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Kjellaug,har du vært borti dette von Birchendahl i forbindelse med Gjøn- og Mentz-slekten?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, det har jeg aldri vært borti. Hvor kan det komme fra? 'von' er ikke særlig norsk da! Kan han ha bodd i Birkedalen (hvor nå det er) en eller annen gang? Bjørkedalen er jo i Straume?? mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Prøvde å finne ut om det kunne være en prest, men det var det ikke. Leitet i kildene i Bergen for 1700-tallet, ingen ting der heller.På Lillian Koehler sin side Lenke står Hans f 1711 oppført med dette mellomnavnet. Skal sende henne en mail, så får vi det kanskje oppklart.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Om dette navnet Birchendal.Fant gårdsnavnet Birkedal i Rogaland i 1801 tellingen Men intet Birchendal.Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ser på linken fra FS at det står Strandebarm. Det er feil! De boddde på Gjøn i Hålandsdalen. Hålandsdalen hørte til Os prestegjeld. I dag er det i Fusa kommune.Malene f 1713 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11614&idx_id=11614&uid=ny&idx_side=-41>Lenke Jan f 1716 venstre side LenkeTorgils f 1717 midt på høyre side LenkeMarta f 1721 venstre side LenkeEngel f 1724 † 1724 LenkeEngel f 1725 LenkeHerborg f 1727 † 1727 venstre og høyre side LenkeTorgils f 1729 høyre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Eneste jeg kan tenke meg er at det kan være oppkalling av sogneprest i KK fra 1706 til 1720, Jens Sørensen Bergendahl. Kan ikke se at han er fadder til noen, men det kan jo være. Før han kom til KK i 1706 var han i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

På barnet f i 1716 synest jeg det står Ane HansKanhende ser jeg på feil person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det kan nok være. Jeg stusset, men så på det som var reg på FS. Kan godt være det er Ane. Ser at Anita også har Jan, det samme har Lars Johannessen på DIS-treff. Finner vi Ane eller Jan igjen siden, lsik at vi kan sjekke mot det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du vet hvordan det er, den ene kopierer den andre. Navnet begynner med A ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja Kjellaug, det vet jeg svært godt, og nå var noen i full gang med å gjøre det samme i denne tråden også. Når vi har primærkilder får vi gå til dem. Jeg finner ikke verken Jan eller Ane igjen, men de kan jo begge være døde. Jeg fant bl a en datter av Hans som døde, men uten at der sto navn, så jeg droppet å lage lenke til den. Finner jeg den igjen, skal jeg legge den inn.Her er Engel f 1732 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11614&idx_id=11614&uid=ny&idx_side=-56>Lenkeog Samuel f 1733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da har vi disse: Hans Hansson Gjøen 1711-1790 Gm Anna Engelsdtr Mehus, bodde på Gjøen Malena Hansdatter Gjøen 1713-1765 gift 2) med Johannes Pederson Linga på Linga, Strandebarm Jan Hansson Gjøen 1716- døde 26 år og 6 mndr gammel i 1743 Lenke Marta Hansdatter Gjøen 1721 - 1803 gift på Torsnes, Jondal med Johan Galtung Torgils Hansson Gjøen [Died as Infant] 1717-1717 Rasmus Hansson Gjøen 1719- Gm Christi Knudsdatter Eikeland, bosatt Møgster, Austevoll Torgils Hansson Gjøen 1729- Vet vi noe om han? Engel Hansson Gjøen 1732- Gm Kristi Hansdatter Gjøen Samuel Hansson Gjøen 1733-1790 Gm Kristi Akselsdtr Sandal, bodde først på Gjøen så i Sandalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har litt info om disse, dvs at jeg har prøvt å bruke en del bygdebøker for om mulig å finne hvor langt tilbake det lar seg gjøre å komme, men så er det dette med dokumentasjon. Noen sier at slik var det, men hva kan man stole på og hva kan man ikke stole på? Min farfar fortalte da jeg var liten at hans slekt stammet fra de gamle norske kongene. Den gangen var jeg ikke så interessert i slike historier, men etterhvert som årene går har det blitt mye mer interessant. Jeg antar at dette var slike ting som man fortalte fra ledd til ledd uten at man la noe særlig vekt på det og sa at slik var det bare.Selv om jeg har litt info om dette, så har jeg ikke noke om sidegrenene og det er veldig mye jeg ikke vet. Hvor kom navnet Mentz fra? Var det noen skotter her, eller? var det andre f.eks. sydeuropere her?Var det tilfeldig at Rasmus Hansen havnet i Austevoll, eller var det spesielle grunner til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.