Gå til innhold
Arkivverket

[#60404] Hans Torgilsen Gjøn 1690-1760 og Herborg Jansdtr. Mentz bolstad 1692-1753


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Rasmus og hans familie skal være omtalt i Fusa III, s. 354. Jeg vet ikke hvorfor de dro til Austvoll. Først skal de ha bodd på Markhus i Fusa.Jeg har dette om slekten Mentz:'Jon var Lensmann og tollbetjent for Våge Sipsreide.Jon hadde hovuddelen av Vevatne, truleg 5/6-partar av garden, det Fanafolket åtte. Peder Vevatne hadde denne delen kring 1600-1606 (Se Tysnes bd3, s684)Jan Frantzen (Mentz), Bergen d. o. 1650, overtok hovuddelen av Vevatna kring 1606. Frå omlag 1640 hadde han og Marta heile garden. Jan Vevatna måtte i 1606 bøta 2 1/2 dlr. for 'jomfrukrenkelse'- Det var vel den tilkomande kona han såleis 'krenkte'. Jan var ein storkar og truleg bergenser av opphav. Ein Frantz Mentz er nemnd som borgar i Bergen i 1560-åra. Men Mentz-ætta kan ikkje vera skotsk, som det har vore hevda. Namnet er vel heller hollandsk eller tysk. Jan er sjølv ikkje nemnd med slektsnamnet i kjeldene, men sonen Ingebrigt brukte det seinare. Kan hende var det ein slekning av dei den Sander Mens som er omtala i 1631, då kona hans gav grunnleiga i Etne skipreida (Engelsgjerd?)Jan åtte i 1624 mindre jordegodspartar i Hodlekje, i Nera-Lunde og i Bakka, Strandebarm (6 mrk. sm. 6 sk.). Sidan auka eiga hans.Mulig at hans far var en Franz Mentz nevnt i Bergen i 1560 aara.'Med forbehold om mulige feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er svaret fra Lillian Koehler vedr von Birchendahl;'HeiHer er hva jeg har notert meg (og det er nok fra bygdeboka): Br.nr.4. Kalla seg gjerne 'von Bierchendahl' etter at han budde på Birkenes (Byrkjenes) i Strandebarm 1740-44 før han året 1744 skøytte på ein part frå faren, Hans Torgilson på br.nr. 3. I 1764 delte Hans dette bruket med broren Samuel f. 1734 og Hans sin part gjekk i 1784 inn i sonen Torgils sitt bruk, br.nr. 3.Soga for Fusa; Hålandsdal og Strandvik III, O.B.SkaathunMvh Lillian'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hvem var egentlig foreldrene til Herborg Jansdatter? Finns det et 'omforenet' svar på det?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette er det jeg har, men har ikke notert meg kilden!! Jan Torkelsson Bolstad (sønn til Torkel Jansson Mentz og Magdele Olufsdtr Eikeland): 'Gift 1 m Anna d. 1688, born: 1. Jan (1672-1733) Nedre Bolstad; 2. Torkjell (1674-?), 3. Hans (1677-1733) Holdhus, Hålandsdalen, 4. Ingjald (1680-?), 5. Anna (1682-?), 6. Kristi (1685-?) Lille Ballesheim, 7. Magdela (1688-?) Eikeland, Jan gift 2 med Herborg Rasmusdtr born: 8. Herborg (1691-?) Gjøen.'Det kommer vel fra en eller annen bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er noen generasjoner bakover fra min database, med forbehold om mulige feil:Generasjon 11. Mentz, Herborg Jansdtr. Herborg Jansdtr ble født 1693-00-00, Bolstad, Fusa, HO. Hun døde 1753-00-00, Gjøen, Fusa, HO.Generasjon 22. Mentz Nedre Bolstad, Jan Jansen. Jan Jansen ble født 1673-00-00. Han døde 1733-00-00.3. Linga, Elen Ivarshus Rasmusdtr. Elen Ivarshus Rasmusdtr ble født 1652-00-00. Hun døde 1733-00-00.Generasjon 34. Mentz Nedre Bolstad, Jan Torkildsen. Jan Torkildsen ble født 1648-00-00, Bolstad, Fusa, HO. Han døde 1721-00-00, Bolstad, Fusa, HO.5. Gjøen, Anna Hansdtr. Anna Hansdtr ble født 1641-00-00, Gjøen, Fusa, HO. Hun døde 1688-00-00, Bolstad, Fusa, HO.6. Pedersen, Rasmus. Rasmus ble født 1625-00-00. Han døde 1676-00-00.7. Galtung, Magdalena Christine Lauritzdtr. Magdalena Christine Lauritzdtr ble født 1617-00-00, Torsnes, Jondal, HO. Hun døde 1681-00-00, Håbrekke, Strandebarm, HO.Generasjon 48. Mentz Vevatne til Nedre Bolstad, Torkel Johansen. Torkel Johansen ble født 1607-00-00, Vevatne, Tysnes, HO. Han døde 1662-00-00.9. Egeland, Magdela Olsdtr. Magdela Olsdtr ble født 1614-00-00, Fusa, HO. Hun døde 1673-00-00.10. Gjøen, Hans Ingjaldsen. Hans Ingjaldsen ble født 1592-00-00, Håvik, Strandvik, Fusa, HO. Han døde 1658-00-00.11. Måge, Kristi Knutsdtr. Kristi Knutsdtr ble født 1602-00-00, Måge, Ullensvang, HO. Hun døde 1684-00-00.12. Rasmussen, Peder. Peder ble født Strandebarm, HO. Han døde 1648-00-00.13. Nielsdatter, Eline. Hun døde 1660-00-00, Håbrekke, Strandebarm, HO.14. Galte på Torsnes, Lauritz Johannesen. Lauritz Johannesen ble født 1588-00-00. Han døde 1659-04-20, Torsnes, Jondal, HO.15. Orning til Vatne og Valvatne, Lisbet Ottesdtr. Lisbet Ottesdtr ble født 1590-00-00, Stord, HO. Hun døde 1676-00-00, Torsnes, Jondal, HO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det hørest mer plausibelt ut at Herborg var datter til Jan Jansen, ellers ville hun og mannen være søskenbarn.Jeg tror hun kan være blitt blandet sammen med den andre Herborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Løsningen på dette kan kanskje være noe som jeg noterte meg for mange år siden:'Jan Torkildsen Mentz vart enkemann i 1688, men giftet seg opp igjen få år senere med Herborg Rasmusdtr. (datter til sognepresten i Strandebarn Rasmus Pedersen) Søster til Herborg, Ellen ble tjenestejente hos dette paret. Kort tid etter giftet Ellen seg med sønnen i huset Jan Jensen Mentz'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Men alderen over kan jo ikke stemme, hun kan da ikke ha vært 20 år eldre enn sin mann!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Her er ekteskapet mellom Jan Jansen og Ellen Rasmusdatter, i 1693 (litt nedenfor midten i venstre kolonne) Lenke Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hålandsdal i Os, Ministerialbok nr. A 3 (1669-1760), Kronologisk liste 1694, side 22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Innlegg nr.31, post nr.13- Eline Nielsdtr. var fra Skjelvik på Tysnes, og datter av Niels Olsen Skjelvik 1580-1643.Se forøvrig denne debatten.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Jeg har ikke funnet dåpen til Herborg, men ved gravleggelsen i 1760 er det opplyst at Herborg var 60 år 4 måneder og 9 dager. Hvis dette er riktig kan hun være født i januar 1693, altså før Jan Jansen og Ellen Rasmsusdatter ble gift. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fint, Lars-:) Så har jeg fått rettet opp i dette.Nå lurer jeg på om Jan Torkelsson Mentz fikk en datter Herborg med sin andre kone i det hele tatt.Hvor mange barn hadde Jan Janson og Elen Rasmusdtr?Jeg har og det samme som Rune (#36), men det vil jo ikke si at det er 100 % rett.Det eneste jeg har notert er dette:'UBB-1650-06-28 Tittel: 1650, 28. juni Hordaland, Strandebarm, Prestegården brev Institusjon: UBB Depot: UBBHF Spesialsamlingene, Diplomsamlingen Sammendrag: Abraham Jørgensen, sogneprest på Tysnes og prost i Sunnhordaland, og Rasmus Pedersen, sogneprest i Strandebarm, var på anmodning av deres mor Ellene Nielsdatter, Peder Rasmussens enke, tilstede på prestegården i Strandebarm sammen med sine søsken for å opptegne farens lovlige gjeld samt registrere boets midler. ' Originalen tilhører lærer Sjurd Røyrvik, Nordheimsund.Levde i 1658.Men Elin kan teknisk sett ikke være mor til Abraham, hun må være hans svigermor: kona hans het Anne Pedersdtr.Jörgen Hansen, far til Abraham, döde först i 1630: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=lampe&sideid=705&storleik=>LenkeHer er om Abraham:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg forsøker: 1. Herborg (proband) gm Hans T Gjøn; 2. Jan Jansen Mentz; 3. Ellen Rasmusdatter; 4. Jan Torkildsen Mentz; 5. Anna Hansen/Herborg Rasmusdatter; 6. Rasmus Pedersen; 7. ???? 8. Torkild Mentz; 9. ???? 10.????/Rasmus Pedersen; 11.???? 12.Peder Rasmussen; 13.Elen Nielsdatter (Skjelvik?)Jan Torkildsen og sønnen Jan Jansen giftet seg med to søstre, Herborg og Elen. At Elen var eldre enn Jan (2), er neppe noe argument mot dette så lenge hun var i fruktbar alder (og det var hun vel?)Vad tycks?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Se over i innlegg 31, der har Arnfrid satt opp en tavle.Ja, det er jo greitt at Elen var eldre enn mannen, men 20 år er vel vèl mye!!Hvor har vi forresten kilde til alder på disse damene?mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har prøvd å leite etter kilder. Jeg har kun vielsen i 1693 som primærkilde. Foreldrene skal, trolig iflg bygdebok, være gift i 1650. Jeg vet ikke om dette stemmer.Lampe: Han nevner Elen som nr 6 av ialt 7 barn, men uten fødselsår, og at hun var fadder i Kvh i 1671 og 1694. Lampe har fødselsår på Hans f 1670 og Magdalena f 1671.Hvor gammel måtte man være for å være fadder i 1671?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Elen ble begr. 8. juli 1732 i Hålandsdalen, 79 1/2 år, 9 dgr. gml: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hålandsdal i Os, Ministerialbok nr. A 3 (1669-1760), Kronologisk liste 1732-1733, side 54. Permanent sidelenke: LenkeDermed ble hun vel født 29. des. 1652, om vi skal stole på kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da er det trolig kilden. Jeg sjekket i KB for Kvh om hun var fadder der i 1671, slik Lampe skriver. Kunne ikke finne henne blandt fadrene det året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Når startet man med konfirmasjon i Strandebarm? Noen som vet? Var det på slutten av 1600- eller på begynnelsen av 1700-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Eg har nokre notatar eller utskrifter frå ei eller anna bok, der det står følgjande:Rasmus Pedersen sogneprest i Strandbarm 1648-1671 g. Magdalena Lauritzdtr. Galtung d. 1681Barn:Peder 1660-1727 Linga StrandebarmHans 1670-1746 Bru, StrandebarmElin 1652-1732 Nedre BolstadHerborg 1667 - 1723 Nedre Bolstad Jan torkjellson Mentz g I. m Anna Hansdtr. Gjøn 1690 med jomfru Herborg RasmusdtrBorn:Jan 1672 Nedre BolstadTorkjell 1674Hans 1677-1733 HoldhusIngjald 1680Anna 1682Kristi 1685 Lille BallersheimMagdela 1688 EikelandHerborg 1691 BjønJan Janson Mentz g. 1693 med jomfru Elin Rasmusdtr.BarnElin 1695-1785 Eide i HålandsdalenKorvidt dette forklarer noko veit eg ikkje. Problemet er som oftast alltid slik at om noko har vore skrive i ein eller annan samanheng så er det likevel svært viktig at det kan dokumenterast at slik er det.For mange år sidan fann eg ei oversikt over ei slektsgrein som gjekk svært langt tilbake i tid. Problemet var bare det at i ein liten fotnote stod det at vedk. ikkje hadde sikre kjelder til at dette kunne dokumenterast at det var slik.Det er difor viktig for meg at vi kan finne fram til at der er ein samanheng mellom Rasmus Hansen Møgster og Magdalena Lauritzdtr. Galtung.Så vidt eg har info om så skal det også vere mulig å spore denne slekta tilbake til dei gamle norske kongane, men er det sikre kjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg limer inn spørsmål og svar vedr. skifte etter Hans Torgilsen Gjøen i 1760. Rune Thorstensen, Bergen, 18.6.2008 23:45 (1) Det er skifte på gården Gjøn etter Hans Torjelsen Gjøn en gang mellom 1760-65. Kans jeg få opplyst hvem som er nevnt der?Lenke Mvh. Rune Thorstensen --------------------------------------------------------------------------------Yngve Nedrebø, SAB / DA, 19.6.2008 19:09 (2) Dato 20. oktober 1760. Avdøde var enkemann, og etterlot seg barna Hans Hansen 'von Bierkendahl', Jan Hansen, død, etterlatt seg sønnen Hans Jansen, 18 år, Rasmus H. Møgster, Engel Hansen Kaldestad i Østensøe, Mallene Hansdatter, g.m. Johannes Pedersen Neernæs, og Martha Hansdatter, g.m. sersjant Jan Galtung. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for det, Rune. Med andre ord så var Ikke Samuel Hansson Gjøen gm Kristi Akselsdtr Sandal hans sønn. LenkeLeste om din kone, Rune, håper det gå bra med henne.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da må Samuel være sønn av Hans Engelsen Gjøen og Marta Jacobsdtr Valen, eller av Hans Hansen Gjøen i et tidligere forhold, ekte eller uekte. Men, utfra tidligere debatter og skifter, har det forekommet at noen er utelatt i skiftet, gjerne fordi de har vært bosatt langt borte. Han bodde vel i Sandalen, i Fana?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.