Gå til innhold
Arkivverket

[#60404] Hans Torgilsen Gjøn 1690-1760 og Herborg Jansdtr. Mentz bolstad 1692-1753


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Til innlegg 39, 2. linje: Kanskje dette kan være Jan Torkelsson Mentz datter Herborg? Skriften er ikke helt lett å tyde, men se nederst til høyre her: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hålandsdal i Os, Ministerialbok nr. A 3 (1669-1760), Kronologisk liste 1691, side 19. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

...Og da skal det i så fall stå Herborg Jansdatter....Jeg klarer ikke å tyde skriften, men at navnet starter med H er sansynlig, også at det er et relativt langt navn, i forhold til f eks Hans. Godt mulig, Christian, men du er jo ekspert på gammel skrift, så dette tyder du sikkert.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Står ikke 'Sandal' evt. etter 'fadre:'? Hvem kan tyde de øvrige faddere? I siste linje nederst til høyre står det vel bl.a. en bolsta Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

For meg ser det ut som det står Aarre både som gårdsnavn på barnet og flere av fadrene. På neste side i kirkeboken står forresten en Malene Jansdtr Bolstad(?) døpt juli 1691. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Det er ekteskapsløyve mellom Samuel Hansen Gjøen og Christi Axelsdtr Sandal i 1759, jeg har lagt inn forespørsel på Arkivforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Her er skifte etter Samuel Hansen Gjøen/Sandal. d. 1789Dato 19. juni 1789. Enke Christi Axelsdatter og barna Herborg, g.m. Lars Larsen, i Bergen, Axel, Anne Margrethe, 27, Abel Cathrine, Malene, Christi, Marite og Elen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og når det gjelder ekteskapsløyve så var de beslektet i andre og tredje ledd. Da var de vel søskenbarn. Hvem var foreldrene til Christi? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Ang. innl. 53Skifte etter Marta og HansMarta J. - skifte datert 29. desember 1775. Skiftet er uoversiktlig, og litt av en utfordring å finne sammenheng i! Her nevnes enkemann Hans Engelsen og arvinger (barn og barnebarn): Marthe Christine, g.m. Ole Synes, Christi, g.m. Ole Store Dahle, Marthe, g.m. Rasmus Linge, Malene, g.m. Nils Sørvigen, Christi, g.m. Nils Onereim, Margrethe, ugift, og halvsøster Marta Tormodsdatter, 18 år. Skiftet etter Hans Engelsen er datert 29. mai 1777 og nevner enke Giertrud Elisabeth Nyegaard og barna: 1) Jacob Hansen, død, sønn Nicolay Jacobsen, død, sønn Johan L. Nicolaysen, Nyborg, Fyn, 2) Nicolay Hansen Hatvigen, død, etterlatt seg datter Marthe Christine Nicolaysdatter, g.m. Ole Olsen Synes, Fjelberg, 3) Marthe Hansdatter, g.m. Rasmus Linge, død, etterlatt seg Hans Rasmussen, Marthe Rasmusdatter, 32, Lisbeth Rasmusd.., g.m. Knud K. Tysse, Malene R., g.m. Niels Sørvigen, Christi R., g.m. Nils Olsen Onereim, og Marthe Tormoesdatter, 20 år, 4) Christi Hansdatter, g.m. Engel Hansen, død, barn Hans Engelsen, 16, Hans Engelsen, 15, Engel Engelsen, 13 og Herborg Engelsdatter, 18 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Såvidt jeg kan se er ikke Samuel Hansen nevnt her heller. Det kan tyde på to ting. Enten er han født utenom ekteskap, (døpt 18.09.1733)og av den grunn ikke nevnt i skiftet etter Hans Engelsen. Eller faren må være en annen Hans. Men han skal så vidt jeg kan se være døpt på Gjøen.Se litt under midten på venstre side.LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, du har rett i det, Rune.Kanskje fadderne kan være en pekepinn? Hans Hameland, Jan Eyde, Jacob Gjøen, Ingeborg Eyde, Christi Nedre Hofde. Er det noen slektskap til Hans Engelsen blant dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan ikke se at introduksjoner er med i KB. For i så tilfelle kunne vi kanskje finne hvem sin kvinne som ble intr. noen uker etter dåpen.Ja, hvem kan denne Christi Axelsdatter Sandal være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Christi Axelsdtr Sandals aner, iflg, DIS-trefff: 2 Axel Evinds. Holte f.1703-d.1766 Fusa, Hordaland 3 Anna Margrethe Christensdtr. Broch 1742-d.1788 Fusa, Hordaland 4 Evind Axels. Holte 1703-d.1763 Fusa, Hordaland 5 Anna Jansdtr Bolstad f.1682-d.1744 Fusa, Hordaland 8 Axel Nilss. Holte f.1645-d.1695 Fusa, Hordaland 9 Sissele Evindsdtr. Holte d.1696 Fusa, Hordaland 10 Jan Torkels. Mentz f.1648-1688 Fusa, Hordaland 11 Anna Hansdtr Gjøen f.1647-1688 Fusa, Hordaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Her er en Sissel Axelsdtr. f. 1739, venstre side.Lenke FaddereSersjant Kristan LindbekSamson Marøy?Torkel HeinangerKristi Lille BallesheimKristi ???Sissel Eikeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er jo et av problemene med DIS, man vet ikke eksakt hva årstallene referer til. Her er det trolig at nr 4 er nevnt under dåpen til nr 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg har notert pers. 4 og 5 g. 15 nov. 1702 i Hålandsdalen, Os, så fødselsår for nr. 4 må være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

se nr (70) Christian. tallet 1703 på person 4. betyr nok at han er nevnt da, i forb. med sønnens dåp. Da bør vi jo kunne finne vielsen til Eivind og Anna i 1702 et eller annet sted.Jeg lurer litt på Marta Tormodsdatter 18 år i 1775 og 20 år i 1777. Er det en datter av Marta Hansdtr Gjøen (gm Rasmus Linga)? Jeg har 1716-1758 på Marta og 1713-1752 på Rasmus. Marta Tormodsdtr skal i tilfelle være f ca 1757. Noen som kjenner til om Marta Hansdtr Gjøen ble gift etter at Rasmus var død? Og i tilfelle med hvilken Tormod? Dåpen til Marta Tormodsdtr bør vel i tilfelle finnes i Strandebarm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg har ikkje studert denne slekta, men når det gjeld ekteskapsløyve, så står det beslekta i 2 og 3 ledd. Dvs. ein av foreldrene til Samuel H. (2 ledd) er søsken til ein av besteforeldra til Christi A. (3 ledd) Foreldre til Samuel H. er Hans Torgersen g. Herborg Jansdatter (1 ledd). Foreldre til Christi A. er Axel Evindsen (2 ledd)g. Anne M. Christensdatter Broch. Besteforeldre Evind Axelsen g. Anna Jansdatter Bolstad (1 ledd)Lenke. Jan har ei datter som heter Herborg og ei som heter Anna, er da Anna Bolstad den samme Anna? Dere får sjekke om dette er ein mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.