Gå til innhold
Arkivverket

[#60404] Hans Torgilsen Gjøn 1690-1760 og Herborg Jansdtr. Mentz bolstad 1692-1753


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Hei Oddvar.Problemet med Samuel Hansen er at han ikke er nevnt i skiftet etter Hans Torgilsen/Torgersen, se innlegg nr.47.Og all den tid Samuel var i live på skiftetidspunktet i 1760, er det vel lite trolig i alle fall at han er barn av Hans og Herborg. Det er selvsagt en mulighet for at han er sønn av Hans T. men født utenom ekteskap. Da burde det vel være nevnt i tingbøkene for Hans og Herborg var jo gift på det tidspunktet. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Som nevnt har eg ikkje studert denne slekta, ikkje denne delen av den. Til Arnfrid (76) rereferer til innlegg 2 og da FS. Til Rune (77) Ja eg såg den, men du veit dette med skifte. Eg ville studert dette skifte nærmere.Kan det bekreftes at besteforeldre til Christi A. er Evind Axelsen g. Anna Jansdatter Bolstad? Om dette er riktig, kan vi evaluere foreldre til Samuel Hansen. Faren eller mora må ha patronymet Axel eller Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Sjekket ut det med patronymene Axel eller Jan. Ingen treff i vielseslisten rundt 1700-1733. Så spørs det hvor mange varianter av Jan vi skal ta med i søket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Til innlegg 73. Nyttig tankespinn!Ja, det er samme Anna.Men problemet er antagelig i stedet Samuels mor Herborg. Hvis hun som hittil antatt er datter av Jan Janson Mentz Bolstad og Elen Rasmusdatter Ivershus Linga blir Samuel og Christi bare tremmenninger, 1 gang forskjøvet. Deres felles aner blir Torkjell Johanson Mentz Vevatne and Magdele Olsdatter Egeland.Men, dersom Samuels mor Herborg istedet føres som datter av Jan (Johannes) Torkelson Mentz (Bolstad) og Herborg Rasmusdatter blir Samuel og Christi fetter og kusine, 1 gang forskjøvet. Deres felles aner blir da Jan (Johannes) Torkelson Mentz (Bolstad) og dennes 1. hustru Anna Hansdatter Gjøen.Dermed var det Christis far som var mannen Samules fetter.Personlig tror jeg dette er løsningen!Og dermed kan kanskje Hans Engelsen Lundervig (Lundarvik) Gjøens hustru Herborg Jansdatter Mentz i stedet være den Herborg som var datter av Jan Janson Mentz Bolstad og Elen Rasmusdatter Ivershus Linga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Ang. innl. 78Anne Margrethe Borch er mest sannsynlig datter av Chritian/Christen Linbek.----- Angående en Abel Katrine Akselsdtr. Holte. Fusa, Hålandsdal og Strandvik.bd.IV, s. 152-153.Abel K.A. Holtet er mulig søster av Ellen Akselsdtr. Holte g.m. Lensmann Ole Knutsson Ytre Takvam. Ellen var dtr. av Aksel Eivindson Holte Sandal, (1703-66) og kona Anna Margrete Lindbech Broch, (1703-88.-------Serjant Christian Lindbek er fadder for Sissel i innl. 68. Det sannsynliggjør at Sissel er søster av Christi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Til innlegg 82. Eg som skrevet ikkje studert denne slekta, men eg tok utgangspunkt i innlegg 46 som seier at Herborg J. og Anna J. er døttre av Jan Torkelsen og da blir det 1 ledd forskjøvet. Jan Jansen er da deira bror i følge det innlegget.Det er sjølvsagt riktig av deg å kunne snu desse ledd motsatt veg om det passer, så mulighetene er jo mange, men med de litt uvanlig brukte navna, så begrenser valga seg likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 79 og 81: Hans Torgilsen Gjøen og Herborg Jansdatter Bolstad ble gift her: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hålandsdal i Os, Ministerialbok nr. A 3 (1669-1760), Kronologisk liste 1710-1711, side 37. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Med Herborgs 'foreldre' mente jeg, så klart, Jan Jansson Mentz Bolstad og Ellen Rasmusdtr. Ivarhus Linga. Noen som har funnet at de må stå til rette for presten?----Jeg har notert uten kilde.Jan Torkildsson Mentz Bolstad og Herborg Rasmusdtr. Ivarshus Linga gifter seg 3 nov. 1690. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har mistet tråden, og i slektsdatabasen min har jeg nå Herborg Jansdtr oppført som datter av både Jan Jansen og Jan Torkildsen. Er det mulig at noen kan klare å oppsummere.(87) Jeg var jo klar over det, Christian, - det var jo i tilfelle man skulle finne noen andre foreldre. Men i og med at de kanskje ikke var gift hjelper det jo lite å lete i Vielsesprotokollene. Likevel, det vi vet er jo fortsatt at Samuels far het Hans Gjøn og at Samuel var f i 1733. Han kan være utelatt i skiftet. Det har vi eks. på har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Der kom Arnfrid meg i forkjøpet, ja for ein som ikkje har studert denne delen av slekta, så begynner eg å bli litt forvirra. Herborg Jansdatter g. Hans Torgilsen, hvem var hennes far?Til innlegg 86. Presten kan ved Herborg sitt dødsfall ha oppført feil antall måneder eller dager, altså at ho fremdeles er ektefødt. At både år, måneder og dager mange ganger ved dødsfall er oppført feil, det har skjedd veldig mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Er denne jeg har notert etter:Vielse Jan Torkildsson Nedre Bolstad UK og pige Herborg Rasmusdtr. Linga 3.8.1690.LenkeOg det blir feil??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Klargjøring (forhåpentligvis) av mitt innlegg 82:Dersom Samuel (Hansson Gjøen Sandal, døpt 18 Sep 1733) sin mor Herborg Jansdatter Bolstad g.m. Hans Torgilsen Gjøen (istedet) føres som datter av Jan (Johannes) Torkelson Mentz (Bolstad) (ca. 1647-1721) og dennes 1. hustru Anna Hansdatter Gjøen blir Samuel og Christi fetter og kusine, 1 gang forskjøvet.Samuel og Christis felles ane blir da Jan (Johannes) Torkelson Mentz (Bolstad), og Christis antatte far Axel Evindsen Holte blir dermed mannen Samuel Hansen Gjøen Sandals fetter.Ekteskapet mellom Jan (Johannes) Torkelson Mentz (Bolstad) (ca. 1647-1721) og Herborg Rasmusdatter Ivershus (1657/67-1721/23) er vel ikke dokumentert.Herborg Jansdatter Bolstad g.m. Hans Torgilsen Gjøen blir dermed søster av Anna Jansdatter Mentz Bolstad (Christi Axelsdatters farmor).Linjene blir da:A. Samuel Hansen Gjøen Sandal - Herborg Jansdatter Bolstad - Jan (Johannes Torkelsen Mentz (Bolstad)B. Christi Axelsdatter Sandal - Axel Eivindsen Holte - Anna Jansdatter Mentz (Bolstad) - Jan (Johannes Torkelsen Mentz (Bolstad)P.S. Herborg Jansdatter Mentz (1692-1753) g.m. Hans Engelsen Lundervig (Lundarvik) Gjøen (1659-1737) antaes å være datter av Jan Janson Mentz Bolstad og Elen Rasmusdatter Iverhus Linga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Her er ekteskapet mellom Jan Torkelsen Nedre Bolstad og Herborg Rasmusdatter Lenke Datoen 3. august 1690 stemmer med dom. 7 p. trinit. (se venstre kolonne, litt under midten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Det er jo flott at både Lars, Kjell Arne og Rune omtrent samtidig fant Jan Torkildsson Nedre Bolstad og Herborg Rasmusdatter Lingas ekteskap 3.8.1690. Dette underbygger jo sannhetsgehalten både i innlegg 46, 73, og mine innlegg 82 og 94.Innlegg 86 og 88 anser jeg som irrelevante, idet vi tydeligvis har snakket forbi hverandre, Kjell-Arne.Jeg tror vi alle kan være enige om at det synes dokumentert at Herborg Jansdatter Bolstad g.m. Hans Torgilsen Gjøen var datter av Jan (Johannes) Torkelson Mentz (Bolstad) (ca. 1647-1721) og sistnevntes 2. hustru (g. 3. aug. 1690) Herborg Rasmusdatter (1657/67-1721/23), sistnevnte igjen datter av Rasmus Iverhus Pedersen.Det eneste som for meg synes uavklart er hvem som var foreldre til Herborg Jansdatter Mentz (1692-1753) g.m. bondelensmann i Os 1707-37 Hans Engelsen Lundervig (Lundarvik) Gjøen (1659-1737. Hvem kan avklare det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hva er kilden til at en Herborg Jansdatter Mentz (1692-1753) var g.m. bondelensmann i Os 1707-37 Hans Engelsen Lundervig (Lundarvik) Gjøen (1659-1737)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Christian (97.)Ja , vi har tydeligvis snakket om hverandre.Jeg er og kommet til samme konklusjon som deg i avsnitt 3. MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Arnfrid, innlegg 42 (41-43):Lampe hadde nok rett, Elen Rasmus datter var fadder i Kvh 1671 for Riborg Petersdatter Arentz http://digitalarkivet.no/DA/kb12241669.htm min avskrift side 2, linje 10-11.Ref. ditt spørsmål i 98 har jeg dessverre ikke notert noen kilde, og betviler dessuten nå selv sterkt at han var gift med noen Herborg i tillegg til sine to øvrige ekteskap som jeg ser at bl.a du Kjellaug har i din database. Vi får vel avvente svar på Kjell-Arnes spørsmål om skiftet hans idag (Arkivforum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.