Gå til innhold
Arkivverket

[#60404] Hans Torgilsen Gjøn 1690-1760 og Herborg Jansdtr. Mentz bolstad 1692-1753


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Viser til mitt innlegg 103. Der eg har oppført slektsforholdet mellom Samuel Hansen og Christi Axelsdatter. Om andre ikkje har annen løsning, så er foreldre til Herborg Jansdatter (g. Hans Torgersen), Jan Torkildsen g. Herborg Rasmusdatter.Til innlegg 119. Dette er ikkje Rasmus Hansen Gjøn si slekt bakover i tid. Sjølv om det som skrives er riktig, så blir konklusjonen i 3 avsnitt feil, også resten siden ein her følger kona til Jan Jansen (bror til Herborg).Til innlegg 122. Kanskje meiner du i ditt innlegg, det samme som eg skriver no i dette innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det burde vært mulig å rette innlegg, slik som på DIS-forum, men det går ikke.Jeg prøver igjen:3. avsnitt (119) skal være slik:Rasmus Hanssen Gjøen - hans mor Herborg Jansdtr Mentz gm Hans Torgils. Gjøen - hennes mor Herborg Rasmusdtr Ivarshus Linga gm Jan Torkilsen Mentz Nedre Bolstad - hennes mor Magdalena Christine Lauritsdtr Galtung gm Rasmus Pedersen. Så skjønner jeg ikke dette, Oddvar, 'også resten siden ein her følger kona til Jan Jansen (bror til Herborg).' Kanskje det er jeg som har litt tungt for det, så dere må være snill å forklare meg det.Problemet mitt er at i min database er Herborg ft oppført med to forskjellige foreldrepar, og jeg var så sløv at jeg tok feil par. Nå må jeg få fjernet den linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Takk til Arnfrid for bilde av Rasmus Pedersen, han er en av mine aner.Om jeg har oppfattet dette riktig så er: Hans Torgilson Gjøn 1690-1760 g 1710 m Herborg Jansdatter Mentz Bolstad 1693-1753 begge barnebarn til :Torkel Johansen Mentz Bolstad ca 1610-1662 gm Magdele Olsdatter Egeland død 1673, da mor til Hans Torgilson og far til Herborg Jansdatter er søsken. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 128. og Innlegg 129 La det ikkje bli en debatt av akkurat dette, eg trur vi alle er enig. Det som kunne virka forvirrende når dette blir lest, er som Arfrid skriver i innlegg 123, der erstatter ho Elen Rasmusdatter med Herborg, da blir Herborg gift med Jan Jansen, som jo da blei feil. Dette giftermål har Arnfrid no skrive tydelig i innlegg 129I ettertid kom eg jo på at Herborg Rasmusdatter var søster til Elen Rasmusdatter, da vart jo sjølvsagt resten riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tillater meg et lite sidesprang her, nå når vi har fått stadfestet hvem som var barn av hvem, og hvem de var gift med.I skiftet etter Hans Torgilsen og Herorg Jansdtr. ble det nevnt at datteren Marta var gift med soldat Jan Galtung Torsnes. Er det noen av dere som vet hvem han var sønn av? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Oddvar, ja, hva har vi 4-menninger til om det ikke er for å hjelpe hverandre med slikt tull som vi her holder på med.Ellers har jo databasen min kollapset helt i alt styret med flytting av barn og foreldre. Ja, Ja. Det får jeg vel få hjelp av sønnen til.Anne, jeg har et foto til fra Strandebarm, men jeg finner det ikke, men har det kopiert inn på et .doc Skal jeg ta en skermdup eller skal jeg sende deg dokumentet. Der er mye interessant i det. affi krøllalfa online dot no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette er iflg Anitas nettside: LenkeSersjant Johan Daniel Larsson GaltungBirth 1722, Torsnes, Jondal, HordalandDeath 1772, Torsnes, Jondal, HordalandAlias/AKA Jan Larsson GaltungFather Lars Johanson Galtung (1696-1771)Mother Blanseflor Katarine Berntsdotter Orning (1651-1748)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg har lyst til å ta opp et annet tilfelle der det foreligger kgl. konfirmasjon men uten at brudens foreldre tilsynelatende er klarlagt:Hans Torgilsen Gjøen (1690-1760) og Herborg Jansdatter Bolstad Gjøens (ca. jan. 1693-27. juli 1753) sønn Jan Hansen Gjøen (1716-43) er nevnt i innlegg 2, 14, 16-21, 25 og 47. Arnfri identifiserte Jans copulasjon med Elen Knutsdatter Bolstad etter Dom. 1. post Trinti 1740 her: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hålandsdal i Os, Ministerialbok nr. A 3 (1669-1760), Kronologisk liste 1741, side 66. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11614&idx_id=11614&uid=ny&idx_side=-68>Lenke Først i denne innførslen står: Trul. 8. Julii Jan Hanssen Giøen och Elen Knutsdaatter Bolstad, og når vi ser litt høyere opp på samme side står: Fer. 2. Pentecoste Troolofuet Jan Hanssen Giøen och Elen Knutsdaatter Bolstad etter kongl. allernaadig: bevillning. Altså samme par.Igjen iflg. Arnfrid (25) ble enken etter Jan, som døde i 1743, Elen Knutsdtr Bolstad, g.m. Engel Hansen Gjøen i 1744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Inlegg 137 Det er det samme som står i Fusaboka bd 4 om Johan Daniel Galtung.Innlegg 136.. Litt trøbbel med tilkobling her men kan sende en gang til så får vi håpe det kommer fra, :-)))Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 132Dette må være Johan Daniel Galtung, eldste sønn av Lars Galtung og Blanceflor Orning g.m. Martha Hansdatter Gjøn, f.april 1716 av foreldre Hans Torgilsson Gjøn og Herborg Jansdatter,eneste barn av enkemann Jan Torkelsson Mentz, Nedre Bolstad i Hålandsdalen og Herborg Rasmusdatter (Datter av Rasmus Pedersen og Magdalenea Galtung).Ref. Galtungslekten i fortid og nutid ved Galtung L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(138) Igjen, fra Anitas slektsside; Jeg har ikke sjekket om dette er korrektName Ellen Knudsdatter Bolstad,Birth 1722, Eide, Hålandsdal, Hordaland, NorwayDeath 1800Father Knud Knudson Eide (1695-1750)Mother Eilin Jansdatter Bolstad (1695-1782)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk for det, Arnfrid!Så kanskje Knud Knudson Eide (1695-1750) var sønn av nevnte Knut Ingjaldsen Eide Gjøen (1661 Gjøen, Hålandsdalen - 1716 Hålandsdalen)?Vet du eller andre ellers hvem som var Eilin Jansdatter Bolstads (1695-1782) foreldre?Derved kan vi jo se på antall ledd i brudefolkets slektskap påny.P.S. Rasmus Pedersen står sentralt også i min slekt, ikke minst som fadder for flere av sogneprest Peter Henrichsen Arentz barn (kfr. kirkeboka). Dermed er jeg svært interessert i mer informasjon om ham og hans hustru om du har noe mer interessant, bl.a. seglet hans. Regner med at du fremdeles har min E-mail!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for tilbakemeldingene på mitt spørsmål i innlegg nr.132 vedr. Jan Galtung/Johan Daniel Galtung. Det var måten navnet var skrevet på som forvirret meg en smule.Ellers er dette en svært interessant debatt å følge for meg, men ganske sikkert også for mange andre. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg finner bare opplysninger om disse på Anitas slektsside. Hun har brukt bygdeboken som kilde;Elen Jansdatter Bolstad 1695-1782 gm 1) 1713 Knut Knutson Gjøen 1695-1750 2) 1754 Ola Olson Solås 1729-1798LenkeAnita har ikke Elens foreldre, men som foreldre til Knut står Knut Engelsen Gjøen og Kirsti Knutsdtr Mundheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er vel Elens dåp i 1695, se nesten nederst på venstre side. Det er kjente navn blant fadderne. Jen holder en knapp på at faren er Jan Jansen Bolstad, selv om hun vel her står som Johannesdtr. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det kan se ut for at om vi hadde gått til kilden 'Galtungslekten i fortid og nutid' som Karin refererer til i (140) hadde vi funnet svaret på hvem som var Herborg Jansdatters foreldre for lenge siden. Kanskje vi nå bør sjekke om der også står noe om de andre spørsmålene vi har. Galtung er jo ane til dem alle sammen, gjennom Magdalena Lauritsdtr.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, tavle VII gir dette.Kopi: 'Martha hansdtr Gjøen 1716-1803 gm Johan Daniel Galtung i 1747 var datter av Hans Torgilssøn Gjøen (1690-1760) og Herborg Jonsdtr (1692-1753, datter av sogneprest i Strandebarm Rasmus Pederssøns datter Herborg Rasmusdatter og Jon Torkildssøn Mentz på Nedre Bolstad)'Videre går tavla bakover:Torgils Ingjaldssøn Gjøen (1659-1716) gm Martha Torkildsdtr Mentz (1659-1726)Ingjald Hanssøn Gjøen ca 1635 gm Kristi Torgilsdtr AgaResten har dere vel.Så nå har jeg rettet Herborg Rasmusdtr tilbake for Elen, hennes søster!Jeg har vært litt forvirra i denne sammenheng.Jeg har som sagt boka til Galtung dersom det er noe jeg kan slå opp om, gi beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.