Gå til innhold
Arkivverket

[#60412] Jacob Ulfeldt til Karstoft


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Nevnt i forbindelse med Kontribusjonsskatt 28 sept. 1646 for Idde Lehn og Sogn ( Østfold ). Nærværende er Jacob Ulfeldt till Karstofft General Commisarius udi Norge, sammen med ham var Jenns Bielche til Østraadt Norges Riges Cantzler och Kong May befallingsmand over Onsøen och Rakestads Lehn.Er Jacob Ulfeldt bror av dansken, stadsmand og landsforederen Cortfitz Ulfeldt 1606 - 1664 ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg har tidl. notert en Jacob Mogensen Ulfeldt til Kartofte (f. ca. 1600 på Selsø v. Frederiksborg, Sjælland) som var forlenet med Reins kloster i Trøndelag ca. 1649-60. Han skal ha vært g.m. en Regitze Galt (hvem var hun, mon tro?) Han var fetter av Corfitz Jacobsen Ulfeldt (1606-64).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Christian !Det er ikke noe søkbart å finne om ham ( tror jeg ) fant på en hjemmeside at han mulig var bror til Cortfitz.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Rita,hva er bakgrunnen for ditt spørsmål, som jeg forøvrig finner veldig interessant ikke minst fordi det finnes så lite om ham?Hva kan grunnen være til at han var nærværende ved kontribusjonsskatten 28 sept. 1646 for Idde Lehn og Sogn ( Østfold )? Tror du han hadde noen tilknytning der? Kan du sitere det som står i henvisningen?Jakob Mogensen Ulfeldt og fetteren Corfitz Jacobsøn Ulfeldt skal ha hatt samme besteforeldre: Dansk riksråd 1566, lensherre Dalum nonnekloster, St. Knuds kloster -1573, Hundslund kloster Jacob Knudsen Ulfeldt (f. ca. 1530 Kogsbølle, Vindinge, Svendborg, Fyn, d. 8 okt 1593 Ulfeldtsholm, begr. Vindinge kirke, sønn av Knud Ebbesen Ulfeldt og Anne Hardenberg) og Anne Jacobsdatter Flemming (1544 Bavelse, Præstø, Sjælland - 13 nov 1570).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg har ikke noe slektsforhold til Ulfeldtene. Corfitz er nevnt på 2 gårder i Aremark ( som jeg har slekt ) i Skattematrikkelen 1647. - Nordbye : Olluff paaboer, schylder til frue Else Marsuin 2 pund. Biuger velb. h. hoffmester Corfidz Wldfeld '. - Rud : Laurids paaboer, schylder til h. Corfidtz Wlfeld kornn 1 pund '.... ( Idd og Enningdal ) Kontribusjonsskatt Idde Lehnn och Sogn: Anno 1646 : Den 28 September Vdi dj tilforordnene Commisarier. Erlig och Velb. Mend Jenns Bielche til Østraadt Norges Riges Cantzler Och Kong May. Befallings Mand offuer Onsøen Och Rakestads Lehn. Samt Jacob Vlfeldt till Karlstofft General Commisarius Vdj Norge Dieres gode Neruerelse ehr den Naadigste paa Budne, Sex Dallers Contribution Almuen Vdj Idd och Marker Lehnn, Bleffuen paa Lagt, En huer Effter sin yderste Effne der til at Contribuere til Kongl.Maytz och Rigens tieneste, Med Derhos forklaring, Offuer Adelens Vgge dags tienere som Vdj samme schatt forshannes Saauel som Aff huad Aar sage Almuen til en deel Icke End nu Effter den passerede Feide, Ehre Bleffuen Saa Megtige At dj den fulde skatt Kan Vdgiffue. Der om Mandtalls Videre Forklaring, och Vores Signetter til Sandheds Bekreftelse Her Neden forre Thruckitt : .....Jacob Mogensen Ulfeldt kan ikke sees å eie noe i Østfold i 1647( heller ikke i 1646 Idd og Enningdal ). Fetteren Corfitz ( Jacobsen ) Ulfeldt er nevnt på 2 Aremarksgårder.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.