Gå til innhold
Arkivverket

[#60416] hvem var første konen til Anders Samuelsen Sandvig f.ca.1720 Svardal S&F


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

Er det noen som vet hvem den første konen til Anders Samuelsen var?Han ble f. ca.1720 muligens Svardal, og døde 1788Han ble viet med Enke Gunie Henrichsdtr. Sandvig:LenkeHun hadde tidligere vært gift med Einar Sjursson Sandvik.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her står han både som Andersen og Samuelsen, har du funnet ut hva som er rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Hei KellaugNei, jeg er noe usikker. Men etter opplysninger fra Leif Øren:[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=60362&sok=&nr=9&antinnlegg=5#anker>LenkeJeg tror det han skriver stemmer, men jeg er litt usikker på moren til Valentin Andersen, ettersom han er født før andre ekteskap.dåp Lenkekonfirmasjon Lenkevielse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk TorilDa skal jeg følge med på skiftene.Kjellaug, jeg beklager skrivefeilen i (3)mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Da er det bekreftet att Valentin var Anders Samuelsens sønn fra første ekteskap.Lenkemen hvem var hans første kone ?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Jeg har notert navnet Kari Andersdatter som første kone til Anders Samuelsen. Det er trolig hun som dør her: [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbgravlagde&page=1&sql=prestegjeld%5Fid+%3D+1401++AND+low%5Fforenamn+like+%27ka%25%27++AND+low%5Fbustad+like+%27sa%25%27++AND+low%5Fetternamn+like+%27an%25%27+++ORDER+BY+forenamn%2C+etternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=1>Lenke MEN jeg har ikke notert hvor jeg har fått opplysningen fra, så det er høyst usikkert.Kari Andersdtr var først gift med Henrik Hansen Sandvik i 1737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk TorilDa er det i det minste ett spor å følge. Det passer jo også bra med att navnet på ene datteren av Anders og NN (Kari) ble døpt Henricha.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Da har jeg lagt inn forespørsel om skifte til Kari Andersdtr. Sandvik i arkivforum. Så da er det bare å håpe det er rette skifte jeg har funnet.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I 1752 var Anders Swardal fadder på et barn, det tyder vel på at han ikke var gift enda, for det er vel mulig at han gifta seg til Sandvik? Dersom det da ikke var en annen Anders på Svardal: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1752, side 227. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11532&idx_id=11532&uid=ny&idx_side=-214>Lenke Permanent bildelenke: LenkePå høgre siden her blir Anders Sandvigs datter Sara døpt i 1752, så da var han ihvertfall gift: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1752, side 230. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHar kommet over en Kari Sandvigen som fadder 2 ganger på 1750 talet. Også en Nille Sandwig (det er vel hun som er fadder til Valenthin).Her er Guri Sandvik fadder litt over midten på høgre siden: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1753, side 237. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er Einer Sandvik og Guri Henriksdtr faddere på høgre siden: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1753, side 238. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeØverst til høgre er Anders Sandvig fadder til Jacob Sandvigs sønn Peder. Der finner vi og Einer Sandvik og Guri Hendriksdtr og en Agathe Pedersdtr (kan hun være en kandidat?): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1754, side 248. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Såg ikke de andre innleggene, holdt på og lete. Mulig at det er den samme kari Sandwig som var fadder et par ganger da. Dersom mannen døde 1745, burde vi vel finne det neste ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nederst til høgre Anders Sandwigs sønn Samel og Anders Sandwigs datter Henricha: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1746, side 196. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11532&idx_id=11532&uid=ny&idx_side=-183>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk KjellaugDa var det på plass også. Tusen takk Vet du hvem foreldrene til Kari Andersdtr. var ?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Som Toril Osther nemner i innlegg 9, er det mogeleg at enkja Kari Andersdotter vart gift med Anders Samuelson. I fylgje Florasoga s. 595 fekk han skøyte på garden etter Hendrik Hansson Sandvik, mannen til Kari.Det er mogeleg at skifte etter etter Kari Andersdotter Sandvig (protokoll 13b. s. 447 1763-1772 i Sunnfjord) kan gi meir haldpunkt for dette.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk LeifJeg har sendt en forespørsel om det skifte til arkivforum, så får vi håpe det skiftet kan gi ett svar.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Da var det bekreftet. Det var Kari Andersdtr. som var mor til Valentin Andersen.LenkeEr det noen som vet hvem Kari Andersdtr. Sandvik var datter av ?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Eg ser at Kari Andersdotter er oppgjeven å være 55 år når ho døydde i 1765. I oversikta over døypte i Kinn er det Kari Andersdotter Svardal f. 1713 som passar best med denne alderen, men mykje tyder på at ho blei gift med Bertel Olson Helle i 1737. Kari Andersdotter Sandvik kan sjølvsagt være frå eit anna prestgjeld. Avstanden fra Sandvik i Kinn til Vevring/Askvoll er ikkje stor. Den er heller ikkje stor til Svardal.Er det mogeleg, sjølv om alderen ikkje høver, at Kari er dotter til Anders Nilsson og Anne Andersdotter Nyttingnes (Nyttingnes er nabogarden til Sandvik). Dei blei gifte i 1715 og deira Kari er fødd i 1716. Anne Andersdotter var frå Høyvik (nabogard) og var fyrst gift med Halvor Henrikson Sandvik i 1702. Han døydde 40 år gamal på Nyttingnes i 1714 (Florasoga s. 141), og truleg hadde dei barna Anne f 1703 og Anders f. 1706.Dette passar med skifte etter Anders Nilsson og kona på Nyttingnes 18.04.1746. Skiftet fortel at Anders Nilsson var i live, men ville bytte med kona sine arvingar: Anders Halvardsen, Anna Halvardsdtr og Kari Andersdtr. Sjå tema 36291 i Digitalarkivet.Anne Andersdotter Høyvik/Nyttingnes var syster til Halvor Anderson Høyvik (Florasoga s. 144). Halvor hadde bl.a. sønene Abraham og Valentin busette på Nyttingnesholmen. Kari Andersdotter til Anders Nilsson var soleis syskjenbarn til Valentin Halvorson Nyttingnesholmen f. 1710 og d. 1754. Dette kan forklare kvifor eine barnet hennar blei kalla Valentin i 1755. Ut frå det eg har sett i bygdebøker for området, skifteprotokollar og kyrkjebøker er ikkje Valentin noko vanleg namn. I Florasoga er det skreve Faltein.Dette er sjøvsagt meir eller mindre kvalifisert gissing, men det være eit utgangspunkt for vidare granskning.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk LeifJeg tror dette er ett veldig fint utgangspunkt.Jeg tror du har rett i det du skriver, og kommer til å følge det sporet på denne grenen.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Angående Valentin Halvorsen Nyttingnesholmen, så var det skifte etter han her;Lenkemen denne er sønn av Halvor Henriksen Høyvik, og ikke av Halvor Andersen. Høyvik.Jeg har ikke fått bygdebøkene enda så jeg får ikke sjekket dette opp mot dem.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.