Gå til innhold
Arkivverket

[#60420] Trenger hjelp av en Vinger ekspert - lurer på om det er en feil i bygdebok I ?


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

I utgangspunktet leter jeg etter en Eli Arnesdatter født 1807 i Vinger.På side 371 i Vinger bb 1 i Vildvangen under Snare, står Gulbrand Gulbrandsen (I,1) 1804 - 19/8 1863 g. 1830 med Eli Arnesdatter 1807-23/7 1887.Finner ingen vielse for disse i kirkeboken.Når det gjelder barna deres, er første sønn Gulbrand født 24 nov 1934 (4 år etter at de skulle ha giftet seg). Ved siden av Gulbrand fikk de 4 barn til. Og blant fadderene finner jeg flere Arnesen fra Stengelsrud bl.a. Nils og Arne (Elis brødre??).Under Stengelsrud finner jeg øverst på side 404 en Eli Arnesdatter 1807. gift 28 dec 1832 med Gulbrand Gulbrandsen Østenstad fra Asker i Akershus. (Caut. ved vielse Nils og Arne Arnesen Stengelsrud). Dette paret får kun datteren Kari 16 apr 1833, døpt 12 mai 1833. Så forsvinner de fra Vingers kirkebøker. Har sjekket utflyttede, døde og FT for både Asker og Vinger uten å finne dem.Nå lurer jeg på om det kan være en sammenblanding av disse 2 parene? Det første ekteparet i Vildvangens første datter heter Eli (Eli Arnesdatter på Stengelsruds mor heter Elen). Synes også det er merkelig at jeg ikke finner flere barn mellom Gulbrand i 1834 og nevnte Eli i 1841 i Vildvangen.Ville sette stor pris på svar hvis noen kjenner disse familiene. Eller vet hvem Eli Arnesdatter gift til Vildvangen var. Finner henne som enke hos sønnen Gulbrand i FT 1865, men finner kun en Eli Arnesdatter døpt og konfirmert i Vinger som passer i alder.Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er ikke født noen Gulbrand Gulbrandsen i Asker på den tiden. Det finnes en Gulbrand Hansen som ble født på Østenstad i 1803.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk, Berit - dette styrker min mistanke om at det er en sammenblanding her. Hvis jeg ikke får mer respons på dette innlegget, kommer jeg til å legge inn et nytt, avgrenset til Hedmark med spørmål om noen har forsket på slekten på Vildvangen. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Guro! Kan bekrefte at Gulbrand var født Østenstad i Asker 20/6 1803, døpt 3/7 s. år. Viet i Vinger kirke 28/12 1832 m. Eli Arnesdatter f. Nordre Strengelsrud og døpt i Vinger kirke 6/12 1807. Gulbrand døde 19/8 1863 og Eli 23/7 1887. Gulbrands foreldre var: Gulbrand Hansen f. ca 1767, viet i Asker kirke 11/3 1789, var da på Blakstad, hans kone Petronelle Larsdatter f. ca. 1769 var på Arnestad i Asker. Elis foreldre var Arne Olsen fra Sjøli i Vinger døpt 20/10 1771, død Nordre Strengelsrud 25/9 1845, viet 5/1 1797 m. Elen Eriksdatter f. Klemetsbråten i Eidskog 30/1 1764, død Nordre Strengelsrud 19/1 1848. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk, Finn - da om jeg ett skritt videre!!! Men - vet du hvem den Eli Arnesdatter som gifet seg med Gulbrand Gulbrandsen i Vildvangen er? Ifølge side 371 i Vingre I er han født 1804 - 19/8/1863 (sønn av Gulbrand Gulbrandsen Snare og Olea Olsdatter Stengelsrud). Eli skal være født i Vinger (lurer på det...!) 1807 - 23/7/1887 hos sønnen Gulbrand. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Legger inn lenke til databasen over fødte i Asker [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=0220daap&gardpostnr=491&merk=491#ovre>Lenke Og her er dåpen i kirkeboka, nest nederst v.side LenkeVielsen i Asker, par nr.3: 1789 22.feb. Asker krk. ungk. Gulbrand Hansen Blakstad og pike Petronelle Laersd. Arnestad. - Hans Arnestad og Ole Mikelsen Vollen. Viet 11. mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det er en Eli Arnesdatter Harstadsæteren født 26. des. 1804 som blir konfirmert i 1823 (nr. 21):Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vinger, Ministerialbok nr. 6 (1814-1825), Konfirmerte 1823, side 575-576. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9133&idx_id=9133&uid=ny&idx_side=-233>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDessverre har ikke presten skrevet inn foreldrene i kirkeboken, men jeg har funnet henne døpt i Eidskog i Vinger, og foreldrene er Arne Pedersen Harstad-Sætren og Ragnild Pedersdatter:Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Eidskog i Vinger, Ministerialbok nr. 4 (1766-1813), Fødte og døpte 1804, side 237-238. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. innlegg (2 og 6). Jeg er veldig lei meg da jeg tydeligvis har rota noe forferdelig. Fikk det for meg at faren til Gulbrand (1803) også skulle hete Gulbrand Gulbrandsen. Så jeg ber alle om unnskyldning for min sammenrøring, og jeg er glad for at det er noen som er våkne og får rettet opp slike tabber før det går helt galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her er Arne Pedersen Harstad og Ragnhild Pedersdatter Kisens vielse 2. april 1804, nesten helt nederst på høyre side:Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Eidskog i Vinger, Ministerialbok nr. 4 (1766-1813), Ekteviede 1801-1804, side 437-438. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9136&idx_id=9136&uid=ny&idx_side=-173>Lenke Permanent bildelenke: Lenke-og her er Arne Pedersen på Harstad i 1801:Lenkeog her er Ragnild Pedersdatter på Kisen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk til dere begge. Kjære deg, Berit - alle roter vi av og til! Alle svar og all den hjelpen du alltid yter settes stor pris på! Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.