Gå til innhold
Arkivverket

[#60422] Klikking i bilde for å vise neste side


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

I det jeg har sett så langt av materiale kan jeg ikke se behovet for å gå fra nederste del av en side til nederste del på neste side, det er mer fornuftig å gå fra nederste del til øverste del på neste side.Men, min IE 7 har tydeligvis problemet med CSS som er nevnt, så her fungerer det som jeg vil ha det ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Enig i at man ved å klikke bør gå fra nederst på én side til øverst på neste. Det har vært et irritasjonsmoment å måtte skrolle oppover på siden, hvis man har kommet i skade for å klikke for langt ned på forrige side. (Dette gjelder selvfølgelig bare når man sitter i timesvis og blar. Da vokser småting seg store).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Vil dere da synes det er fornuftig at man kommer nederst på forrige side dersom man blar seg bakover? Eller blir det litt søkt? Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Tja, dette bruker jeg sjelden, men hvis man aktivt bruker dette istedenfor pil-knapper i et panteregister ville jeg tro at man leter etter en gard og ønsker å se toppen.Men, er det en pantebok virker det mest fornuftig å ende opp nederst på sida - hvis man f.eks blar litt fram og tilbake i f.eks et skjøte som finnes på to sider. Hvis man da kunne ende opp på høyre side av bildet (dvs den høyre av to sider) ville det være det beste - men det krever vel litt jobb å få til.Uten sterke argumenter vil jeg holde en knapp på den siste, dvs gå til nederst. Leter man etter en gard i et register kan man like gjerne bruke knappene, fordi de ofte er nær gårdsnavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Jeg er enig i at man bør gå fra nederst til høyre til øverst til venstre på neste side ved klikking, og fra øverst til venstre til nederst til høyre på forrige side, hvis man i det hele tatt skal bruke denne klikkingen.Men jeg vil veldig gjerne kunne bla en og en side med Pagedown (neste) og Pageup (forrige), og da konsekvent til øverste venstre del av bildet. Det er jo der klikkeraden finnes, og den kan det være tungvint å scrolle seg frem til. Trykk på taster er mye raskere og mer hensiktsmessig enn klikk på små bryterfelt, etter min mening.Et annet spørsmål er om disse brytertastene kunne kopieres også til høyre del av linjen, både oppe og nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Heisann. Da har jeg endret litt på blaingen ved klikk på bilder. En skal nå havne på toppen av neste/forrige side, unntatt dersom man blar i pantebøker. Da vil blaingen til forrige side vise nederste del av siden (Virker ikke for alle nettlesere). Før jeg eventuelt endrer det igjen kan dere kanskje vinne noen erfaringer?Karis forslag om å bruke PageUp og PageDown virker logisk, men kan det påvirke andre nettleserfunksjoner. Uansett vil det kun virke med javascript aktivert. Synspunkter fra andre?Er det noen som vet hvordan en direkte kan få vist høyre del av et bilde som strekker seg utover skjermbredden når en kommer til en side?Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg hadde tenkt å vente med følgende til litt utpå sommeren, men da det muligens kan ha betydning for det som diskuteres her, får jeg informere om det nå.Jeg har i et par år puslet litt med en løsning som gir en mye mer effektiv blading i skannede kirkebøker enn det som ellers er mulig. Den virker så langt med IE og Firefox, selv om litt arbeid gjenstår for å fjerne noen skjønnhetsfeil. Løsningen lar brukeren selv kontrollere hva som skjer når man klikker i bildet. Avhengig av utformingen og bruken av den aktuelle listen kan brukeren i brukervalg velge om et klikk i bildet skala. scrolle gjeldende bilde nedover nesten en vindushøyde, og klikker man nederst på siden vises neste side, evt. scrollet like mye til høyre som den forrige siden. Klikker man øverst på siden kan man gå til forrige side, også scrollet like mye til høyre.b. scrolle nedover venstre del av et bilde og så automatisk starte på toppen av høyre del, og når man kommer nederst på høyre del, blar man til øverst venstre neste sidepluss en modus beregnet på avskrift og en modus som er en forbedring av den løsning som finnes nå i Arkivverkets tjeneste.Grunnen til at løsningen er bedre er at man uten å flytte musa, kun ved å klikke på en museknapp, kan bla seg gjennom en liste – uten å flytte blikket fra teksten til f.eks rullefelt. Resultatet er at det går mye raskere å f.eks lete etter en person i en liste, og man blir mindre sliten i hodet fordi man slipper å tenke på navigering.Løsningen baserer seg på javascript som browseren kjører når en side er lastet ned, og krever nå at brukeren foretar en enkel installasjon av et tillegg til browseren, men kan evt. implementeres av Arkivverket som en del av den ordinære tjenesten slik at brukeren slipper å installere noe som helst.Løsningen kan evt. utvides med PgUp/PgDown som beskrevet, og noe jeg personlig er mer interessert i, at siden scrolles helt til høyre hvis man trykker høyre piltast, helt til venstre med venstre piltast, øverst med oppover-piltast, og nederst med nedover-piltast. I den grad blir konflikt mellom tastebruk kan man la brukeren velge modus ved valg i brukervalg.Grunnen til at jeg nevner dette er at lignende brukerstyrt funksjonalitet som jeg har beskrevet over for kirkebøker også er aktuell for pantebøker, spesielt de to modi a og b. Dessuten vil funksjonaliteten kanskje dekke noe av behovet for bruk av spesielle taster.Hvis Arkivverket ønsker det kan de gjerne bruke min kode, men det vil vel kreve noe jobb, og vil antakelig ta for lang tid å gjøre i en fase der det haster med å få tjenesten i ordinær drift. Men hvis man er interessert, vil det nok være lurt å se på en evt. løsning med spesielle knapper i lys av en evt. senere forbedring med et brukerstyrt brukergrensesnitt som beskrevet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Ta en kikk på www.slektshistorielaget.no/kbfix.htm der du finner løsningen for Firefox.De som vil kan godt prøve.Jeg har ikke laget noen bruksanvisning for IE versjonen, så den får vente litt. Det som over er beskrevet som modus b (for bilder med to sider) finnes i IE, men mangler foreløpig for Firefox. Den mest interessante modus i Firefox er derfor 'Vertikal'.Dessuten bevarer IE versjonen valgt modus fra bok til bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.