Gå til innhold
Arkivverket

[#60427] Tillykke! Henrik Wergeland 17.06.1808-1845


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

En spennende skikkelse i norsk historie, genealogisk og kulturellt, Henrik Wergeland, ble født for 200 år siden. Les BT i dagLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk fra meg og, interessant lesestoff. Dertil ser jeg at min gamle skolekamerat Ivar Fonnes er blitt riksarkivar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og bysten av HW, som vises i lenken til forrige innlegg, er altså laget av Hans Hansen (1820-1858) fra Næs Verk. Han er det flere tråder på her i forumet - bl.a. denne: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Thomas, dersom du vil ha anene til Henrik, kan jeg sende deg det jeg har. kellydotpetitkrøllalfanumericabledotfr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Er det nokon som veit om det kjende portrettet av Wergeland, som m.a. var på dei gamle hundrekronersetlane, opprinneleg var eit fotografi (daguerrotypi)? Han levde jo 'så lenge' at han i teorien kunne ha blitt fotografert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (11): Ja, det nevnte portrettet er en daguerreotypi. I Arkivmagasinet nr 2/08 står det på side 4 om forskjellige portretter av Henrik Wergeland: ''Tekniske nyvinningar som fotografiet kom også i samtida hans. Den nye daguerreotypiteknikken vart lansert offisielt i Paris 19.august 1839. O.F.Knudsen i Kristiania vert rekna som den første daguerreotypisten her i landet. Portrettet [..] er eit reprofotografi av ein Knudsen-daguerreotypi. Dette er truleg det einaste fotografiske portrettet av Wergeland.'' Det fremgår også av artikkelen at daguerreotypien er fra 1842, men at originalen er tapt.Her er 100-kronerseddelen med Wergelands portrett:

bilete5057.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Takk for den, Tore. Fotohistorie er alltid interessant. Ein liten digresjon, men kva med kong Karl Johan, d. 1844, vart han foreviga fotografisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (13): Solfrid Söderling skriver i sin avhandling ''Porträttbruk i Sverige'' (1993) at Karl Johan antagelig ikke ville la seg fotografere ''dels på grund av osäkerhet inför det nya mediet, dels på grund av sin almänt omvittnade fåfänga. [...] En sådan detaljskärpa var kanske inte önskvärd för den som helst ville slippa se sin ålderdom i vitögat.''I Herman Lindqvists bok ''Historien om Sverige - Ånga och dynamit'' (1999) finnes et fotografi av Karl Johans sønn Oscar I. Bildet skal være tatt i 1844, og det påstås at dette er det tidligste fotografi av en svensk kongelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (16): Fotografiet av Henrik Wergeland i de to første lenkene er det samme som fotografiet på hundrekronerseddelen, bare speilvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Æres den som æres bør Henrik Wergeland.I 1964 malte jeg et stort bilde av Henrik Wergeland på lerret under et bjørketre. Dette var ved mitt siste år på Grünerløkka folkeskole, og bildet ble en del av avslutningsbildet av klassen, hvor jeg som 'kunstneren' står ved siden av maleriet hvor det på staffeliiet. Han hadde sitt hode vendt som på pengeseddellen, etter hva jeg kan minnes.Jeg fikk vite at maleriet senere ble hengt på overlærerens kontor, men har aldri undersøkt noe om det i ettertid. Jeg tror blandt annet at akkurat dette maleriet var med på å gi meg en Sg. (6) og tilbud om gratis plass på Kunst og Håndverksskolen, noe jeg i min ville ungdom desverre ikke benyttet meg av.Dette maleriet har jeg tenkt på i mange år, og lurt på hvor ble av.Det som ellers var veldig rart for meg i ettertid, var at min datter i mitt 2. ekteskap har de samme forfedrene som Henrik Wergeland.Wergelands forfedre nevnes jo i Genealogen 1/2008, og også i debatt 23175 og 21809.Uansett... Det er jo en stor mann som kan hylles:-)) Hipp-hipp-hurra!*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Seddelen avbildet i innlegg 12 ble utgitt i årene 1962-1977. På seddelen som ble utgitt 1949-1962 ble det benyttet et portrett av Henrik Wergeland som er vendt andre veien. Dette ser ut til å være likt det høyre bildet i innlegg 19.

bilete5060.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg malte ham slik som han ser ut på bildet til venstre i innlegg 19. Alle trekkene og alt kommer tilbake når jeg ser det. Selv bekledningen/kragen/snippen/frakken.Jeg må ha fått utdelt et bilde, for mitt maleri fra den gangen levnet ingen tvil om hvem dette var. Jeg ringte min beste venninne som gikk i samme klasse, og hun mente at maleriet mitt måtte ha vært laget 1-2 år tidligere, enn hva jeg mente. (Jeg er usikker)Jeg har ihvertfall bestemt meg for at jeg skal ringe Grünerløkka skole når jeg er tilbake fra ferien, og forhøre meg vedrørende maleriet mitt.Fint at han blir minnet. *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.