Gå til innhold
Arkivverket

[#60434] Gustav Berntsen, f. 1863 på Troberg, Holt i Eidsvoll, mor Anne fra Ullensaker


Gjest Olaf Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Olaf Larsen

Gustav Bertsen ble født i 1863 på Troberg under Holt (også kalt Trobergløkken og Holtløkken) Faren var Bernt Gulbrandsen (født på Paulsbråten u. Frilset), og mor Anne Haagine Halvorsdtr. fra Ullensaker. Gustav hadde søsken Ole Troberg f. 1858, Mina Berntsdtr. f.1861 og Anne Marie (Marie Berntsen) f 1866. Ved Anne Trobergs død i 1898, står oppført som etterlatte Ole og Marie, og så Gustavs navn i parantes! Jeg har ikke funnet Gustav i 1900-tellingen eller som avdød eller noe annet sted. Jeg har trolig et foto av ham; likheten med Ole er slående. Ifølge en jeg snakket med som hadde en far som hadde forretninger i området, så hadde Ole en bror som var 'skikkelig gæærn'! Om det menes bråkmaker, kjeltring eller sinnslidende vites ikke, han fikk ihvertfall ikke noen spesielle omtaler i skoleprotokollene som gir spor i noen retning. Er det noen som vet noe om hvor han ble av? Forøvrig en liten gåte til: Stedet Troberg ble kjøpt i 1858 av Ole Olsen Fossum (da Ole ble født?) og ble i 1861 (ved Minas fødsel?) skjenket til Bernt Gulbrandsen som var gift med Ole Olsen Fossums stedatter Anne Haagine Halvorsdatter. Jeg har sett diverse etterlysninger/omtaler av Ole Olsen Fossum og funnet linker til slektssider hvor det MÅ være feil i hvem Ole Olsen Fossum har vært; det er alt for mange forskjellige datoer ute og går. Anne Troberg ble født i 1835 i Ullensaker av Halvor Amundsen og Anne Hansdtr. Dale (Dahl?), og mistet foreldrene tidlig (usikkert: mor 1838? og far 1841?). Logisk sett burde derfor Ole Olsen være minst ca. 20 år eldre, dvs. født ca. 1815 eller før. Vet noen noe om hvem Ole Olsen Fossum kan ha vært, og hvilke omstendigheter som gjorde ham til Anne Trobergs stefar? Jeg har fått nevnt Fossumberget og Finstadbekken som stedsnavn en gang i tiden, men ikke funnet noe selv. (Hei Trond - long time no see!) Takknemlig for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Anne Hågine ble født 20. januar og døpt 5. april 1835 i Hovi kjerke. Foreldre var Halvor Amundsen og Anne Hansdatter, 'Skinderstuen und. Dahl', nr. 28: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7648&idx_id=7648&uid=ny&idx_side=-324>LenkeAnne Hansdatter døde 26. november og gravlagt 4. desember 1838, 44 år gammal, nr. 78:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Ole Berntsen Troberg (under Holt) var gift med Martine Olsdatter. Barn som jeg kjenner til: Halvor, f.1897, Senor Martin, f.1899, Halfdan Peder og Oskar. Alle brukte etternavnet Troberg. Etterkommere finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Til Olaf: Det dro etter med meg at du kan hende er sønn av Bodil. I såfall har du vel alle opplysninger om senere slekter og at det jeg 'la inn' er kjent stoff for deg. Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Larsen

Takk til Trond og Ola for svarene. Du har helt rett, Ola, Bodil er mora mi! Trobergnavnet stammer forøvrig fra en svensk kobberslager ved Eidsvoll verk ved navn Johan Troberg, han står oppført i de håndskrevne kirkebokutdragene blant de som giftet seg i 1801, og bosatte seg på Holtløkken. Sønnen Johan Johansen Troberg overtok så stedet (ca. 1830?), og døde i 1845. Så vidt jeg husker var det hans enke som solgte Troberg videre - det kan ha vært en eier til - før Ole Olsen Fossum kjøpte i 1858. Til Tronds arkiv: Anne Marie Bentsdtr. Troberg kalte seg bare Marie Berntsen, hun døde etter det jeg husker i 1953 i Oslo, hun var ugift, bodde i Collettsgate og var i alle år sykepleier, såvidt jeg vet på Ullevål sykehus. Jeg har dessverre ikke nett hjemme, så jeg må ta endel etter hukommelsen her jeg sitter. Si fra hvis du vil ha alle detaljene jeg har, du kartlegger vel alle Eidsvollingene etter hvert? Jeg har noe oversikt over Anne Trobergs slekt; hun hadde flere søsken som var eldre og som jeg har endel navn på men ikke annen oppfølging, og er trolig døpt Haagine etter en halvbror/bror Haagen som døde like før hun ble født, Haagine er jo et ganske uvanlig navn. Anne kan ha hatt en tante på en av Brustad-gårdene, så vidt jeg husker bodde det en eller annen Hansdtr. født i Ullensaker der. Problemet er Ole Olsen Fossum, det eneste jeg har om han er fra skifteprotokollen. Sannsynligvis var han giftet inn i slekta til Anne på mor eller farssiden i og med at han tok over ansvarte for Anne, men burde det ikke være notert en adopsjon e.l. i et eller annet offentlig dokument? Forslag til hvor jeg kan lete? Når det gjelder Gustav Berntsen: Vet du om det finnes egne protokoller over fanger eller sinnsyke som ikke kom med i folketellingen 1900? Vet du om det er militære lister tilgjengelig for de årene som er aktuelle? Jeg har søkt gjenneom utreiseprotokoller og alle andre dokumenter som er tilgjengelige for meg uten å finne ham; et skikkelig mysterium! Bernt Gulbrandsen: Født på Frilset, faren Gulbrand var født like etter folketellingen i 1801, faren hans igjem (Gulbrand det også?) kom visstnok fra Nes. Det er mange etterkommere i Eidsvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Olaf Larsen

Tusen, tusen takk, Trond, den siste biten falt på plass! Vil du ha info om Anne Marie Berntsdatter, datter av Ole Bertnsen Troberg? Epostadressen er olafla ætt ifi dot uio dot no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.