Gå til innhold
Arkivverket

[#60435] Hans Olsen f. 1849 Dagfinrud/Soløi - uekte sønn Helge f. 1875 Åmot, Hedmark


Gjest Raymond Ronessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Raymond Ronessen

Helge Hanssen ble født 18. feb. 1875 på Skramstad, Åmot, Hedmark. Han ble døpt 6. jun. 1875 samme sted - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6050&idx_id=6050&uid=ny&idx_side=-5>Lenke (Se Nr. 45). Her står foreldrene oppført som: Inderst Ungkarl Hans Olsen Dagfinrud for Soløi (1849) og pige Marthea Hansdatter Skramstad (1848). Som det kommer fram, var de ikke gift.Mora Marthea og sønnen Helge flytta like etter nord til Lenvik og bosatte seg rundt Rossfjord-området. 1. jul. 1878 er hun registrert gift med en Halvor Knudsen i Lenvika kirke - Lenke (Se Nr. 4).Faren, Hans Olsen, har nok ikke flyttet nordover, men jeg har ikke lyktes i å finne noen andre opplysninger om han enn den som framkommer i den første lenken. Han nevnes også ved sønnen Helges konfirmasjon i Lenvik i 1891 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raymond Ronessen

Var i tvil om det sto Soløi eller Solør, men du har rett i at det ser mest ut som Solør. Men hvor er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Slik jeg tolker det så står det Solør, ja! Ad #4: Solør ligger i Hedmark fylke. Ad #3: I tillegg så må man også på den tiden ta med Hof, som nå er en del av Åsnes kommune.Jeg har rimelig mye slekt fra Solør, men jeg har aldri vært borte i plassen/gården/navnet Dagfinrud i Solør! Jeg får også fram at det eneste stedet hvor vi finner Dagfinrud er i Sand i Nord-Odal (også i Hedmark fylke)!Tipset mitt er at denne Hans muligens har vært bosatt en tid i Solør og oppgir derfor dette som stedet han kommer fra.MEN jeg tror han ihvertfall er født i Nord-Odal. Jeg har også en kandidat riktignok født på Iler i Sand i Nord-Odal. Men det er jo samme området - kanskje hans far eller mor har en eller annen tilknytning til Dagfinrud.Dåp 1. jan 1849 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9139&idx_id=9139&uid=ny&idx_side=-55>Lenke nr. 1 under 1849. _______ FT1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du finner gården Dafinrud i Strøm/Hedmark i 1801: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f10418&gardpostnr=185&personpostnr=4488&merk=4488#ovre>Lenke Da er navna Hans og Ole brukt.I ft 1865, ser det ut for at denne gården skrives Daffinrud/Nord-Odal og der er en Ole der som kan være eventuell far:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Paret over får ingen sønn Hans.Den kandidaten Geir fant født på Ihler, var jo skredder og bor jo på Ihler i 1865. Men jeg ser at faren heter Gundersen og det het og kona til hans som var på Dagfinrud i 1865. Kanskje bare et sammentreff?En annen ting er at han kan være f. et annet år enn det som er oppgidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.