Gå til innhold
Arkivverket

[#60436] Hvem var foreldrene til ektepar Lars Arnts. Ølfernes og Brita Pedersd. Mortvedt?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Arthur Hansen

Som foreldre til Lars er oppgitt Arent Gudmundsson Ølfernes f. ca 1702, død 1781 og Sissela Torgeirsdtr. f.ca 1706, død 1774. Lars Arentson f.1742,død 1821 ble gift med Brita Pedersdtr. f.1738, død 1825. Hun hadde tidligere vært gift med Anfinn Nilsson Ølfarnes 1742 - 1764. Kilde Skånevik bygdebok I Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Anfinn Nilsson Ølfernes var bror til min 3. tippoldemor Kari Nilsdtr Ølfernes. Vet du om han og Brita finn noen barn? Kom Brita fra Etne?Jeg har nå fått ordnet opp i dette, Arnfrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ser at lenken i (1) er feil. Forstår ikke hva som skjer med lenkingen ft. Her er den korrekte LenkeDa burde vel Arent Gudmundsen vært med i Sjeleregisteret. Kanskje han bor hos et annet av barna. Hvem kan Synneva på 60 år være? Kan hun være mor til Brita Pedersdtr Mortvedt? Jeg har da også trolig bror til Arnfinn Nilsson Ølfernes, Tørres Nilsson f 1740 gm Sissel Jonsdtr Hetland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, det er vel Arent som bor på Leknes, 84 år, i 1777. Se rett under Ølfernes. Alderen stemmer ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lars og Knut Arntsen ble konfirmert i 1760 LenkeFinner kun en Gudmund i Skånevik i 1701, han er 12 år, og kan neppe være far til Arnt som skal være f i 1702. Hvor kan de ha kommet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Sissela Torgeirsdtr. på Ølfernes har jeg notert at kommer fra Helland i Kvinnherad. Etter det som står i Kvinnherad 4, side 107, nr. 2, av Erling Vaage, har jeg kommet til følgende: Sissels Foreldre var Torgeir Gunnarsen fra Ripel (1674-1742)Gm. 1701 enka Anna Pedersdtr. (1666-1721. Hun hadde vært gift med Jens Botolvsen på Helland. Sissel var født 1706 og ble gift i 1727 med Arent Gudmundsen Ølfernes.Torgeir Gunnarsen kan ha vært sønn av Gunnar Torgeirsen Ripel. Kvinnherad 3, av Anders Havnelid, nevner ikke annet om han enn at Gunnar T. var bruker etter en Fredrik og hadde ei datter, Margrete som var gift med Knut Jonsen Myklebust. Ingen årstall er oppgitt, men han var nevnt der i Kvegskatten fra 1657.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Arne, (10) Takk. Jeg har Torgeir Gunnarson Ripel og Anne Pedersdatter som foreldre (mine 5tipper) til min formor Inger Torgersdtr gm Peder Gudmundsen Opsanger, fra tidligere. Det er vel da snakk om samme familie enda en gang, -ja slik var det vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan dette være bror til Brita? Litt ung kanskje, men ikke umulig med alle de gangene de gifta seg! Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er Brithe Pedersdtr Mortved konfirmert i 1757 (høgre side): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Skånevik, Ministerialbok nr. A 1 (1745-1789), Konfirmerte 1752-1758, side 109. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11663&idx_id=11663&uid=ny&idx_side=-100>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

# 20: Det viser bare til ft 1801 over, det var svar på at Halvar var ung i forhold til Brita. Men nå ser vi jo at far til Halvard er en god del eldre enn kona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er klart at Chrsti ikke kan ha vært Brita sin mor. Hun var 34 år i 1777 og Brita var 39 år. Mao var Peders andre kone yngre enn hans datter. Peder kan dessuten ikke ha vært mer enn 18-19 år da han fikk Brita, men det kan jo være slik.Kanskje det kan stå noe mer i Skånevik bygdebok. Vi får vente til Johan Arthur eller andre med den boken er på plass igjen. Det ser ikke ut for at de er nevnt i Sunnhordlandsslekter. Fant Lars Arntsen og Brita Pedersdatter, i tilknytning til deres sønn Arnfinn f 1765, som var gift på Leknes, nr II s 41. Men ikke noe om deres opphav bortsett fra gårdsnavnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er en Christi konf i 1763, men hva i alle dager er fars navn, og en Christi Larsdtr i 1765; LenkeDet kan være en av dem. Men så var det Peders 1. kone, mor til Brita.... Hun må jo ha dødd før 1765, da Halvar trolig ble født. Skal finne hans dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Svar til innlegg nr. 3: Anfinn Nilssen Ølfernes (1742-1764) ble gift i juli 1764 med Brita Persdtr. (ca. 1734 - 1825). Anfinn døde på høsten samme året de ble gift. Sønnen deres Anfinn ble født i 1765 etter at faren døde. Sønnen døde 9 uker gammel. Brita ble gift igjen i 1765 med Lars Arntsen Ølfernes. Kilde: Skånevik 1, side 216, nr. 27, av Anders Haugland.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.