Gå til innhold
Arkivverket

[#60436] Hvem var foreldrene til ektepar Lars Arnts. Ølfernes og Brita Pedersd. Mortvedt?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, Arne. Det var en trist skjebne-:( Til Arnfrid, synest det står Christi Jansdtr eller Jonsdtr på den i 1763.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Arne og Johan Arthur, evt Marie, om du er i nærheten, står det noe under Mortvedt om Peder Halvorsens herkomst og om hans koner? Hvem som var mor til barna hans, der jeg har Brita f ca 1738, Halvar f 1762/1765 og Ole f ca 1770 og/eller Sjur f ca 1774. Kan det være tale om flere familier, eller er der feil i avskriftene. Se (13) til (15).Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Per Halvarsen (1818-1789) ble gift i 1753 med Ragnela Tomasdtr. Berhaug (ca. 1729-1762). De bodde først på Eikjenes i Holmedal til de flytta til Leknes. Per var bonde på Leknes til 1763. Barn: a) Kari f. 1754, bosatt på Skålnes, b) Valborg f. 1756, døde 1788, ugift, c) Marita f. 1758, døde liten, d) Halvard f. 1760, døde 7 uker gml., e) Anna f. 1761, d. 1762, 6 uker gml., f) Marita f. 1761, bos. tre u. Milja. (Jeg stammer fra sistnevnte).Per ble enkemann og gifta seg igjen med Kristi Olsdtr. Taraldsøy F. rundt 1743. Hun var datter til Ola Øysteinsen Mortveit. Barn: 1) Halvar f.ca. 1763, bosatt Mortveit, 2) Sjur f. 1767, døde liten, 3) Ola f.ca. 1770, d. 1779, d) Øystein f. 1772, bos. Ekro u. Leknes, e) Sjur f. 1774, bos. Aksland. f) Per f. 1777, døde i uke gml., g) Ragnela f. 1777, døde i uke gammel, h)Ola f. 1779, døde 1 uke gml., i)Ragnela f. 1780, døde 2 uker gml., j) Askjel f. 1783, bos. Brotet u. Indre Matre.Kilde: Anders Haugland, Skånevik 4, side 55, nr. 18 og side 153, nr. 38.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Svar til innlegg 3: Anfinn Nilsson Ølfarnes 1742 - 1764 ble gift med Brita i juli 1764 og døde utpå høsten samme året. Da var den eneste sønnen hans ikke født. Anfinn f.1765 døde 9 uker gammel. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk til begge,MAO så var ikke Brita Pedersdatter Mortvedt f ca 1738 datter av Peder Halvarsen Mortvedt f 1718.Hvem kan da være Britas foreldre? Har dere noen ide? Og hvorfor bruker hun Mortvedt? Var hun kanskje i tjeneste der?Konfirmasjonen hennes i 1757 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11663&idx_id=11663&uid=ny&idx_side=-100>Lenke viser at hun brukte Mortvedt da, men ikke vielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kjellaug, du nevnte tidlig i debatten at Brita Pedersdatter kanskje var fra Etne. Nå har jeg vært gjennom alle Brita Pedersdatter der, og hun var ikke der.Det blir visst et mysterium hvem hun var....altså født ca 1738. Bruker navnet Mortvedt ved konfirmasjonen i 1757.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg gjorde det fordi jeg tenkte at Mortved kanskje var Mostved, men så fant du jo konfirmasjonen hennes og den hypotesen falt bort.Du nevnte over at hun ikke stod med Mortvedt da hun gifta seg andre gang, men det er vel naturlig siden hun gifta seg først til Ølfersnes.Det må da ha vært en annen Peder på Mortvedt, eller og har hun vært i tjeneste der.Det er ihvertfall tre oppsittere på Mortvet i 1701 og en husmann, så det står vel litt mer om denne plassen i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Det står ikkje noko i bygdeboka kor Peder Halvarsson Mortvedt/Leknes kom frå, og eg har heller ikkje funne det ut. (Eldste dotter hans, Kari f. 1854 vart gift i 'mitt Skålnes', og fekk m.a. 3 tvillingpar).Han er jo gammal nok til å ha vore gift tidlegare. Før han kom til Mortvedt i 1856, budde han på Eikjenes i Holmedal, men er ikkje nemnd i bygdeboka under den garden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Marie,er det nevnt noen andre Peder på Mortvedt, Leknes eller i nærheten som kan være Britas far? Hun skal være f ca 1838, og kan biologisk være Peder Halvarsens datter. Hun kan også ha vært i tjeneste på Mortvedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg fann ingen andre Peder Halvarsson i passande alder på Mortvedt eller Leknes.Var Brita fødd ca 1738, var ho 19 år ved konfirmasjonen og mest trulig i teneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvis der ikke er noen andre Brita Pedersdatter på Mortvedt i 1757 så er det henne, ja.Da har hun nok være i tjeneste. Og i og med at hun var født sent på 1730-tallet, så kan det bli vanskelig å finne en passende far, Peder andre steder i prg.Takk igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kanskje Synneve er hennes mor? Første barn ble jo oppkalt etter Britas avdøde mann, dernest kan vi tenke os at Sisselle er oppkalt etter hans mor siden den neste sønnen er oppkalt etter hans far. De skanna kirkebøkene går ikke så langt tilbake - var Skånevik under Etne før montro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Nei, eg trur ikkje Skånevik har vore under Etne (i 1965 ble store del av Skånevik overført til Etne). Men det finns ikkje lenger kyrkjebøker frå før 1745.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Synneve skal være f ca 1717, så hun var ca 21 år da Brita ble født. Her er eneste mulighet å pløye KB for å se om der kan være noen match. Og det må i hovedsak dødsfallene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for info, Marie, det blir nok stående uoppklart da dersom ikke noe nytt skulle dukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fjellberg går fra 1739. Kikket der, men der var det ingen frem til og med 1740 som passet til Brita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har nå sjekket døpte i Kvh i aktuell periode. Ingen treff.Kanskje dødsfallet til Synneve som er 60 år og bor på Mortvedt i 1777 er enklest foreløpig å finne. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den Synneve som er på Mortvedt i 1777 er nok bare 24 år: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Skånevik, Sjeleregister nr. (1777-1777), Sjeleregister 1777, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4626&idx_id=4626&uid=ny&idx_side=-5>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDe var nok på Ølfernes: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Skånevik, Sjeleregister nr. (1777-1777), Sjeleregister 1777, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Synneve kan jo egentlig ha bodd hvor som helst da hun døde. Finnes ikke blandt døde i Skånevik mellom 1777 og 1801. Kanskje hun kan ha flyttet tilbake dit hun, og den evt datteren hennes Brita Pedersdatter, kom fra. Og hvor kan så det være. Jeg vil jo i utg pkt tenke Kvinnherad, Fjellberg eller Etne, men det kan selvsagt være lenger vekke også.Vi vet jo ikke om hun er Britas mor heller, men det er jo en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.