Gå til innhold
Arkivverket

[#60436] Hvem var foreldrene til ektepar Lars Arnts. Ølfernes og Brita Pedersd. Mortvedt?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Se på den her Lenke Synneve Hognesdtr 86 år. Mor til Peder Pedersen på Hvidevold.Hun har i tilfelle vært 49 år da hun fikk Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Syneve Hugnesdtr Eide døde 87,5 år gammel 15.4.1802; LenkeDa er vi på Halsnøy. Hvidevold er vel ikke så langt fra Eide. Det kan vel da ikke være Eide i Ølen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, det var det jeg mente. Får se om vi kan finne Peder Pedersen f ca 1762 i Eid sokn. Det er jo utrolig at Synneva evt fikk barn helt fra ca 1738 til ca 1762, men det er jo mulig. Vi får se hva vi finner.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Sersjant Per Eides sønn Peder døpes i 1765 LenkeFadrene fra Eide, Sætre og Sjo.Kjenner noen til denne familien? Dersom det er riktig Peder, så heter moren Synneve Hognesdatter, f ca 1717 død 1802 87,5 år gammel. I 1801 bodde hun sammen med sønnen Peder og hans familie på Hvidevold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er vel far til Synneva i 1701, Klyve i Øystese Lenkeså lurer jeg på om Synneva kan stå oppført i sjeleregisteret både for Fjellberg og for Skånevik i 1777. Det kan hun vel egentlig hvis hun var hos sin datter i Skånevik for en kortere periode. Synneva Hugnesdtr finnes nemlig også under Eide hos sønnen Just Pedersen. Der er jo også minstemann Peder Pedersen som bare er 12 år. Far sersjant Per Eide er altså dø på dette tidspunkt, vil jeg mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Gårdene på Halsnøy er vel omtalt i Kvinnherad-bøkene. Noen som kan slå opp på denne sersjant-familien på Eide; Per / Peder Eide og Synneva Hugnesdtr f på Klyve, trolig i Øystese, ca 1717???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Du må ikke gå på biblioteket bare for min skyld. Mente det var noen på denne tråden som har Kvinnherad hjemme og som kanskje kunne slå opp. Sjekk nå her først i moregn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Her er mine notater: Peder (Per) Andersen (1712-1773) ble gift i 1744 med Synneve Hugnesdtr. Klyve (ca. 1715-1802). De boddde først på Nedre Sæbø i Eid sogn, Fjreberg prestegj. Rundt 1750 bygslet de et bruk på Eide. Barn: a) Just Ludvik (145-1797), gift 1769 med Gisle Lydersdtr. Dale. Han omkom på sjøen, barnløs. b) Anders (1746-1752), c) Ådne (1748-1752). d) Hugne f. 1750, døde trolig liten, e) Hugne (1751-1752), f) Anders f. 1753, konfirmert 1771. Det er mulig han tjente på Lundemannsverk. g) Ingrid (1755-1756). h) Hugne (1758-1758. i) Ådne (1758-1758) j) Ingrid f. 1761, Konf. 1777, hun tjente da i Toftevågen. k) Peder (1764-1820) bosatt Kvitavoll og Arnevik. Gift første gang i 1795 med Inger Johannesdtr. Tveita. Gift andre gang i 1816 med Siri Tørresdtr. Utåker.Kilder: Kirkebøkene for Fjelberg og Sjeleregister 1777, Folketellingen fra 1801 og Fogderegnskaper fra midten av 1700-tallet.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk igjen, Arne,Nå ser vi at Peder og Synneve faktisk ble viet så tidlig som i 1739, se lenke til KB i (59), slik at Brita faktisk kan være deres datter.Min hypotese nå er at hun er det, og at Synneva er oppført i sjeleregisteret både på Halsnøy og i Skånevik i 1777, - kanskje fordi hun var hos datteren på Ølfernes nettopp da tellingen ble tatt opp, men at hun egentlig bodde med sønnen Just, der også minstemann Peder bodde. Han var jo bare 12 år i 1777, mens moren altså var ca 60 år. Just ble vel en farsfigur for den lille gutten som mistet faren 4 år tidligere.Synnevas far på Klyve i Kvam har jeg funnet. Lurer på hvor Peder Andersen kom fra....Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Beklager, Arne, nå ser jeg at vielsen var i 1744. At jeg kan ha blingset slik.OK, da får jeg sjekke ut noen skifter.Takk igjen.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Ser du har funne ut at dette ikkje er dei rette personane heller. Kikka litt i Fjellbergboka., men fann berre omlag dei same borna som Arne D. Tveit listar opp, men lite om kor dei vart av.Peder sin far var også sersjant og heitte iflg. boka Fredrik Andersson og byksla bruket på Eide 1 år, før Peder overtok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, og så er skiftet etter Peder Halvorsen i Skånevik klart.Har bedt om skifteopplysninger etter sersjant Eide og famien også.Pussig med den 60 år gamle Synneva som er på Ølfernes i 1777. Har gått gjennom dødsfallslisten mellom 1777 og 1801. Eneste er at det kan se ut for at det i sjeleregisteret for Skånevik opereres med litt for høy alder, ca 2 år, har jeg sett på noen barn. Det kan jo bety at opptaket har vært ca 1775, og at hun kan finnes blandt døde mellom 1775 og 1777. Skal sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Peder Andersen og faren, Fredrik Andersen, hvis det var det han het da, er nok av Mowat-ætten, nærmere bestemt etterommere av Anders Axelsen Helvik. Sunnhordlandsslekter er nok ikke korrekt mht navnene på Fredrik Andersens barn, den nevner Anders f 1713, Axel f 1715 og Anne f 1717. Vi får se om vi finner ut noe mer her. Men det var andre i Anders-ætten som er nevnt på Eide, så det kan nok stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Marie, jeg har klart å plassere alle de barna Yngve nevner i skiftet [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=60452&sok=&nr=1&antinnlegg=5#anker>Lenke i Skånevik i 1801.Marta, budeie ugift 37 år på prestegarden LenkeKari er gift for 3. gang på Skålnes LenkeØsten vanfør, logerende på Milje LenkeSjur blind og betler på Mortveit LenkeAskild tjener i Sanviken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Litt høyttenkning:Vi vet at bygdebøker ikke alltid har korrekte opplsyninger. Bygdebokforfatterne har jo ikke tilgang til andre kilder enn det vi har: KB, FT og skifter.Nå ser vi at to skifter som Yngve fant frem i går mangler barn vi med stor sikkerhet kan anta var 'arvinger', Halvard i denne tråden og Samuel i Gjøen-Mentz-tråden. Da er det heller ikke utenkelig at Brita også kan ha vært datter av Peder på Mortvedt, født mens Peder bodde på Eikenes, eller enda tidligere. Vi vet jo ikke hvor Peder kom fra eller om han hadde være gift også før han ble gm Ragnille Thomasdtr. Han var 11 år eldre enn Ragnille. Han kan ha vært Britas far.At Brita var så gammel da hun ble konfirmert at hun må ha vært i tjeneste da, vet vi heller ikke, da vi ikke har eksakt fødselsår på henne. Hun kan ha vært gift mellom 1738 og 1740, dvs mellom 16/17 år og 18/19 år.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.